کد خبر: ۵۰۵۹۴
تعداد نظرات: ۴ نظر
رئیس سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر علیرضا رفیعی‌پور» افزود: واکسن‌سازان برای دو سال آینده هم پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده‌اند ...
 

حکیم مهر: رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: پیش بینی های لازم برای ذخایر استراتژیک واکسن دام و طیور در کشور انجام شده و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

به گزارش حکیم مهر، «دکتر علیرضا رفیعی‌پور» در جریان بازدید از کارخانه تولید واکسن تب برفکی مهاباد افزود: بیش از ۹۵ درصد واکسن دام در داخل کشور تولید می شود و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

وی با بیان اینکه برای ۲ سال آینده هم واکسن سازان پیش بینی های لازم را انجام داده اند، اضافه کرد: در واکسن طیور ۶۰ تا ۶۵ درصد واکسن ها وارداتی بوده ولی پیش بینی های لازم در این خصوص انجام شده و مشکلی ایجاد نخواهد شد.

رفیعی‌پور همچنین میزان ذخیره نهادهای دامی را در کشور بیش از هفت ماه عنوان کرد و افزود: با وجود تحریم، هم‌اکنون در انبارهای کارخانه‌ها به اندازه کافی واکسن و داروهای مورد نیاز دام و طیور ذخیره شده و از این بابت نگرانی وجود ندارد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه تامین واکسن‌های با کیفیت یک نوع پشتیبانی از تولیدات دامی است، اضافه کرد: هم‌اکنون کشور ما علاوه بر اینکه در تامین واکسن‌های دامی با مشکلی مواجه نیست بلکه توانسته است به موفقیت‌های خوبی در زمینه تولید انواع واکسن‌های دامی دست پیدا کند.

وی در خصوص حمایت این سازمان از تولیدکنندگان واکسن‌های دام و طیور اظهار داشت: دولت سالانه بیش از ۴۳۰ میلیون یورو برای تامین ارز، تسهیلات، مواد اولیه و تجهیزات به تولیدکنندگان این حوزه کمک می‌کند که در صورت نیاز این مبلغ افزایش خواهد یافت.

رفیعی‌پور بیان کرد: سازمان دامپزشکی از طرف دولت، بانک مرکزی و جهادکشاورزی در اولویت تامین ارز مورد نیاز کشور قرار دارد تا تولیدکنندگان برای دریافت مواد اولیه کارخانه‌های خود با مشکل مواجه نشوند.

وی افزود: اتکای اصلی صنعت دامپروری و دامداری کشور به واکسن‌های تولید داخل است که با بهره‌برداری و توسعه تولید در چند کارخانه واکسن سازی داخلی در سال ۹۸ این موضوع تقویت می‌شود.

رییس سازمان دامپزشکی کشور از شرایط مطلوب در تامین واکسن، دارو و مواد بیولوژیک در حوزه مبارزه و کنترل بیماری ها در سال گذشته خبر داد و افزود: حدود ۳۰ تا ۷۵ درصد کاهش در بیماری های دام و طیور و آبزیان کشور را در این مدت شاهد بودیم که نشان دهنده کنترل گسترده و اقدامات پیشگیرانه موثر است.

رفیعی‌پور اضافه کرد: سازمان جهانی بهداشت دام در روزهای اخیر کشور را از آنفلوانزای حاد پرندگان عاری و عاری و پاک اعلام کرده است.

وی تصریح کرد: امسال بیش از ۹۸ درصد انواع بیماری‌های دام و طیور از جمله آنفلوانزای پرندگان و تب برفکی کنترل شده به طوریکه در سال جاری هیچ گزارشی مبنی بر وجود آنفولانزای پرندگان در کشور ثبت نشده است.

رفیعی پور اضافه کرد: سال گذشته بیشتر استان‌های کشور بویژه آذربایجان غربی در زمینه کنترل بیماری تب برفکی با مشکلاتی روبرو بود که با تلاش انجام شده و با تامین به موقع انواع واکسن‌های تب برفکی، کانون‌های تهدید این بیماری در کشور نسبت به سال قبل ۳۰ درصد کاهش یافته است.

وی درباره بیماری تب کریمه کنگو نیز گفت: این بیماری هم اکنون در فصل طغیان است و تاکنون پنج نفر در مواجهه با آن جان خود را از دست داده و ۶۰ نفر نیز بیمار شده اند.

رفیعی پور بیان کرد: این بیماری ۲۰ سال است در کشور بروز و ظهور دارد، ولی قابل پیشگیری است.

وی اضافه کرد: این بیماری در استان سیستان و بلوچستان سه نفر، اردبیل یک نفر و گیلان یک نفر تلفات انسانی داشته ولی امکان آلوده شدن در کل کشور وجود دارد که رعایت توصیه ها مهمترین راهکار مقابله با آن است.

رییس سازمان دامپزشکی کشور توصیه کرد که مردم به ویژه دامداران، دامپزشکان و کارکنان کشتارگاه ها و میادین دامی که در ارتباط با دام هستند از مواجهه با کنه بپرهیزند و با سمپاشی آنها را از بین ببرند و به مردم در این زمینه آموزش بدهند.

رفیعی‌پور برای بازدیداز واحد واکسن سازی در مهاباد و دیدار با مسئولان استانی و برخی صاحبان واحد های دام و طیور به استان آذربایجان غربی سفر کرده است.

بر اساس اظهارات مسئولان دامپزشکی کشور مؤسسه رازی و بخش‌های فعال خصوصی در کشور هم اکنون از توان تخصصی و فنی تولید واکسن‌های مورد نیاز کشور برخوردار است و می‌توان گفت بیش از ۹۷ درصد داروی دامی کشور در بخش‌های مختلف طیور و آبزیان نیز تولید دانشمندان بومی کشور است.

«دکتر شلماشی» مدیر عامل کارخانه تولید واکسن تب برفکی مهاباد هم گفت: ظرفیت کارخانه صد میلیون دز در سال است که درحال حاضر با توجه به نیاز سازمان دامپزشکی سی تا چهل میلیون دز تولید می شود.

«دکتر ابراهیم داهیم» مدیرکل سازمان دامپزشکی آذربایجان غربی هم گفت: درحال حاضر باید تولید واکسن های تک بعدی قطع شود و به سمت تولید واکسن های چند ظرفیتی برویم که کارخانه تولید واکسن تب برفکی مهاباد این توانایی را دارد و از این مهمتر اینکه کشورهای آسیایی درخواست نیاز به تولید این کارخانه را دارند و در آینده نزدیک می تواند صادرات داشته باشد.

کارخانه تولید واکسن تب برفکی مهاباد که بزرگترین کارخانه تولید واکسن تب برفکی خاورمیانه است با سرمایه گذاری 120 میلیارد ریالی در سال نود به بهره برداری رسید.

منبع: ایرنا، صدا و سیما
 
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۰
دکتر رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۸
0
2
باسلام دکتر رفیع پور به استان آذربایجانغربی خوش آمدید....ای کاش دامپزشکی استان و همکاران دامپزشکی را هم حدافل به میزان یک دهم همکاران خراسان رضوی ویا جنوبی قابل میدونستید و امکان ملاقات رو بوجود میاوردید....تولیدات این کارخونه به خودی خود استفاده نمیشه پرسنل دامپزشکی بخش دولتی و خصوصی اینارو به دامها میرسانند...دکتر سلماسی ویا اقای سواره رو هرزمان شما در تهران ملاقات میکنید ....دراین چند سال دو بار آنهم در ایام تعطیل به این استان اومدید....نیروی انسانی سرمایه سازمان میباشد تکریم و ملاقات اینها واجب تر و حکم ادب میباشد و ...
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۸
0
1
باسلام
جناب دکتر رفیعی پور عزیز
با شناختی که خلوص نیت جنابعالی دارم یک فکر اساسی و اقدام عاجل برای حوزه درمان بیاندیشید...
دامپزشکی در حال حاضر خلاصه شده است در دارو و داروخانه...
انجمن های صنفی درمانگاهی(در تمام بخش ها) قدرت انجمن صنفی داروخانه داران را ندارند...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۸
0
0
شما میدونید چرا اومده بودن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۸
0
0
و چرا بدون ملاقات با کارکنان برگشتند
نظر شما
ادامه