کد خبر: ۵۰۵۸۵


معاون سلامت اداره‌‌ کل دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به شناسایی یک کانون بیماری نیوکاسل در سنقرو کلیایی، گفت: مشکل خاصی در خصوص شیوع بیماری‌های حاد طیور در استان کرمانشاه وجود ندارد، شرایط مطلوب است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «شاهرخ یارویسی» اظهار داشت: تنها در یک مورد شیوع بیماری نیوکاسل در یک مرکز مرغداری در سنقرو کلیایی داشتیم و بنا بر دستورالعمل ابلاغی مشخص، نسبت به معدوم‌سازی این مرکز اقدام شده است و خوشبختانه مورد حاد دیگری تاکنون در استان کرمانشاه گزارش نشده است.

معاون سلامت اداره‌‌کل دامپزشکی استان کرمانشاه در تشریح بیماری نیوکاسل پرندگان، گفت: این بیماری یک بیماری ویروسی طیور است که معمولا به وسیله واکسیناسیون‌های انجام شده توسط دامداران قابل پیشگیری است، اما در برخی موارد نادر با توجه به تغییر ویروس امکان عبور از سد ایمنی فراهم شده و مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: با توجه به این نکته که این بیماری یک بیماری ویروسی و بومی کشور و منطقه است، از طرفی با توجه به این نکته درمان آن تابع شرایط خاصی بوده، در برخورد با مراکز دامداری که آلوده به این ویروس می‌شوند دستورالعمل‌های مشخصی وجود دارد.

یارویسی در پاسخ به برخی شایعات مبنی بر تقلبی بودن برخی واکسن موجود در بازار، یادآور شد: تهیه دارو و واکسن‌ها تحت تاثیر تحریم‌های داروی نسبت به قبل با مشکل مواجه شده است، اما این مطلب هیچ ربطی به تقلبی بودن یک دارو و یا واکسن ندارد و تنها مراجع معتبر می‌توانند با ادله کافی اعلام کنند یک واکسن یا داروی خاص در بازار تقلبی بوده و از خاصیت لازم برخوردار نیست.

این مسؤول افزود: از دامداران و مرغداران می‌خواهیم به هیچ وجه به چنین شایعاتی توجه نکرده و ضمن تهیه واکسن‌های لازم از مراکز مورد تایید اداره‌کل دامپزشکی استان، دوره‌ای واکسیناسیون خود را زیرنظر پزشکان معتبر اجرا کنند و در کنار این مسائل حتما به رعایت مسائل قرنطینه و بیوسکیوریتی توجه کافی داشته باشند.

وی با تاکید بر لزوم مسائل قرنطینه در دامپروری، گفت: دامداران باید توجه کنند که رعایت مسائل قرنطینه مهمترین عامل پیشگیری در مقابل بیماری‌های مختلف طیور است به همین دلیل باید از ارتباط خود کارگران فعال در واحد دامپروری با سایر واحدها و حتی مراکز عرضه طیور به‌شدت جلوگیری کنند.

یارویسی ادامه داد: تهیه دان از مراکز معتبر و استفاده از دان‌های مرغوب یکی دیگر از مسائل مهم در پرورش طیور است و امیدواریم دامداران با رعایت این مسائل از بروز هرگونه بیماری طیور همانند بیماری‌های ویروسی مصون بمانند.

 

نظر شما
ادامه