کد خبر: ۵۰۵۷۸

فرماندار میبد از توزیع و پرورش 2000 راس بز مورسیا وارداتی از کشور اسپانیا در شهرستان میبد به عنوان یک نژاد سازگار با اقلیم شکننده استان یزد از شهریورماه سال جاری خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «حسین فلاح» در نشستی که به همین منظور در میبد برگزار شد، به نگرش مثبت دولت به اشتغال‌زایی در روستاها اشاره و خاطرنشان کرد: مقرر است که در شهریورماه سال جاری در قالب دو مرحله ۲۰۰۰ راس بز مورسیا از اسپانیا وارد استان و شهرستان میبد شود که در قالب این طرح هر خانوار میبدی می‌تواند هشت راس از این نژاد را خریداری و پرورش دهد.

فلاح در ادامه دو منطقه ندوشن و رکن‌آباد در شهرستان میبد را مناسب برای پرورش این نژاد دانست و اظهار کرد: در قالب این طرح کلیه خدمات دامپزشکی، واکسیناسیون، آموزش و مراقبت باروری تا چهار سال به طور رایگان در اختیار پرورش‌دهندگان قرار می‌گیرد.

«نادر سلیم» معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی استان یزد نیز در این نشست گفت: در راستای عمل به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و رونق تولید در روستاها و بهبود معیشت در حوزه کشاورزی و دامپروری، تصمیم به تزریق بز نژاد مورسیا به عنوان نسخه‌ای شفابخش در این رابطه گرفته شد.

وی افزود: این نژاد از دام‌های سبک سازگار با اقلیم شکننده استان یزد است که می‌تواند در مقوله‌های تولید و و تامین پروتئین حیوانی، همچنین بهداشت و امنیت غذایی ساختار مناسبی داشته باشد و حتی در صادرات مواد لبنی به کشورمان کمک کند.

سلیم همچنین چندقلوزایی، مقاومت در برابر بیماری‌ها، جثه متوسط و ضریب بالای تبدیل تغذیه به تولیدات در این نژاد را حائز اهمیت دانست.

البته «سیدمسعود عظیمی» معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار نیز طرح پرورش بز مورسیا در شهرستان میبد را از طرح‌های بزرگ دامی در استان خواند که با هدف رونق تولید، کمک به خانواده‌ها در اشتغالزایی و درآمدزایی می‌تواند مورد استقبال قرار گیرد.

وی افزود: البته ورود ۱۰۰۰ راس بز مورسیا در مرحله اول به شهرستان میبد به رغم قرنطینه بودن آنها، به لحاظ بهداشتی و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام می‌تواند مسائلی را بوجود آورد که باید در این رابطه بررسی‌هایی صورت گیرد.

«محمد حسین ریاحی» مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان هم در این نشست با حائز اهمیت خواندن موضوع اشتغال و رونق اقتصادی در کشور و استان یزد، گفت: در مرحله اول این طرح برای ۳۰ بهره‌بردار ۵۰ میلیون تومان تسهیلات کم بهره تعریف شده است.


نظر شما
ادامه