کد خبر: ۵۰۵۳۶
تعداد نظرات: ۱ نظر

در حالی یکشنبه گذشته خبر توقیف محموله 2 تنی گوشت توسط تعزیرات حکومتی استان در شهر منتشر و با حواشی مختلفی رو به رو شد که دامپزشکی مشهد برخلاف اعلام نظر رئیس شعبه سیار تعزیرات حکومتی مشهد اعلام کرد که هتل ها موظف نیستند تونل انجماد داشته باشند و بین نگهداری غیراصولی فرآورده خام دامی و نگهداری غیر بهداشتی آن تفاوت وجود دارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از قدس آنلاین، «دکتر رئوف» مسئول واحد نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی شبکه دامپزشکی مشهد ابتدا در پاسخ به این نکته که آیا این گفته که گوشت های کشف شده در هتل پنچ ستاره در شرایط نامناسب منجد و از طرفی باید در محل تونل انجماد وجود می داشت و گوشت ها در محل منجمد می شد صحیح است یا خیر؟ عنوان کرد: نه این گونه نیست، وجود تونل انجماد در رستوران ها و هتل ها ضرورتی ندارد، تونل انجماد فقط باید در مراکز بسته بندی گوشت وجود داشته باشد که دارای پروانه بهداشتی هستند

وی ادامه داد: برای مراکز مذکور این امکان ضروری می باشد در صورتی که برای هتل ها و رستوران ها همان سرخانه های که دمای آنها زیر صفر و تا  منفی 18 درجه است، برای نگهدای گوشت های قرمز مجاز، کفایت می کند.پس در این ماجرا اصلا نیاز به تونل انجماد نیست.

دکتر رئوف در پاسخ به این نکته که یکی از مسئولان تعزیرات حکوکتی مشهد در ادامه اعلام این خبر عنوان کرده بود که گوشت ها به صورت غیربهداشتی نگهداری می شده آیا این موضوع صحیح است؟، عنوان کرد: گوشت به دو صورت وارد رستوران ها وهتل ها می شوند، نوع اول گوشت تازه با تاریخ انقضای 72 ساعت است و نوع دوم هم گوشت های کارتنی هست که در مراکز مجاز بسته بندی و در آن محل ها هم داخل تونل انجامد رفته است.

از طرفی بایک مثال همه چیز به راحتی روشن می شود و آن هم این است که وقتی ما در خانه یک ران گوسفند می خریم که دارای تاریخ مصرف سه روزه است، مسلما آن را در طی سه روز نمی توانیم مصرف نمی کنیم، پس ابتدا گوشت را قطعه قطعه و سپس از آن در فریزر و دمای منفی 18 درجه نگهداری خواهیم کرد . ممکن است چند ماه هم آن را مصرف نکنیم، این اقدام غیر اصولی است اما غیر بهداشتی نخواهد بود و به هیچ عنوان آلودگی هم ندارد. در این زمینه مشکلی هم برای کسی پیش نخواهد آمد، حکایت رستوان ها و هتل ها هم به همین شکل است. شاید برای این این اقدام جریمه ای در نظر گرفته شود.

از طرفی رستوران ها وظیفه دارند از گوشت های کارتنی استفاده کنند. پس نگهداری گوشت به این شیوه را  می توان غیر اصولی تلقی کرد ولی غیر بهداشتی نخواهد بود.

اعلام نظر قبل نتیجه آزمایشگاه

مسئول واحد نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی شبکه دامپزشکی مشهد تصریح کرد: از سوی کاشناسان ما پس از کشف موارد مشکوک، ابتدا به روش معاینه رنگ، بو،دما و آب، ماجرا را بررسی و در صورتی که مشکلی در این زمینه وجود نداشته باشد محموله را دارای قالبیت مصرف اعلام می کنند.

اما اگر قسمتی از محموله ای دارای مشکل باشد، محموله توقیف و نمونه ها به آزمایشگاه ارسال خواهد شد و فقط آزمایشگاه است که می تواند مشخص کند محموله آلوده و غیر قابل مصرف است. اگر هم آلودگی آن تایید شودمحموله با نظر دادستانی معدوم خواهد شد.

وی در پاسخ به این نکته که با این اوصاف غیر بهداشتی بودنش محموله های توقیفی مشخص نبوده و نباید اظهار نظری تا قبل اعلام نظر شبکه دامپزشکی در این زمینه می شد، هم عنوان کرد: نحوه بسته بندی محموله به معنی فساد و آلودگی آن نیست.

خبری که تکذیب شد

وی همچینی در مورد انتشار برخی اخبار که اشاره به کشف 2 تن گوشت آلوده در هتل پنچ ستاره داشت هم عنوان کرد: نه به هیچ وجه اینگونه نبوده؛ کارشناسان ما به برخی موارد مشکوک شده اند که این موضوع هم جز کار و روال همیشگی ماست. همزمان با هتل مذکور که در خبرها از به آن اشاره شده بود چند هتل دیگر هم بازرسی و پس از بررسی محموله های گوشت، اجازه مصرف به آنها داده شد. از طرفی وزن گوشت های توقیفی هم 2 تن نبوده و حدود یک تن و 700 کیلوگرم بوده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دستگاه دیگری می تواند در مورد آلوده بودن محموله گوشت خام، بهداشتی و یا غیر بهداشتی بودن محل نگهداری گوشت اظهار نظر کند؟ هم بیان داشت: طبق قانون، حاکمیت موضوع اعلام نظر در مورد فروآورده های خام دامی به دامپزشکی واگزار شده است

وی در پاسخ به این سوال که پس می توان گفت دراطلاع رسانی ها قبل اعلام نظر رسمی دامپزشکی عجله ای صورت گرفته هم بیان کرد: انشالله این خبر هم تصحیح خواهد شد.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Denmark
|
۰۲:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
0
0
حکیم جان واگذار درسته نه واگزار. در بند آخر
نظر شما
ادامه