کد خبر: ۵۰۵۱۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
در جلسه روز گذشته مصوب گردید:
«دکتر رامین سلامتی» رئیس نظام دامپزشکی استان تهران گفت: وضعیت مسئولان فنی از سال ۱۳۷۸ دغدغه استان تهران بود و برای عملیاتی شدن آن با مدیرکل دامپزشکی استان جلسات متعدد داشتیم ...

حکیم مهر: اولین نشست هم اندیشی منطقه 2 با روسای نظام و مدیران کل دامپزشکی استانهای تهران، البرز، قم و قزوین در محل سازمان نظام دامپزشکی برگزار شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل ازروابط عمومی نظام دامپزشکی استان تهران، «دکتر رامین سلامتی» رئیس نظام دامپزشکی استان تهران و رئیس منطقه 2 در ابتدای این نشست، منطقه 2 سازمان نظام دامپزشکی را دارای شرایط ویژه دانست و در این خصوص گفت: «با توجه به اینکه بیشترین تعداد عضو یعنی 6 هزار عضو در استان تهران واقع است، می توان منطقه 2 را پرجمعیت ترین بخش در کشور در خصوص فراوانی همکار دامپزشک دانست. به همین دلیل مشکلات، مسائل و خواسته های متفاوتی با سایر مناطق کشور دارد.»

وی ادامه داد: «در منطقه 2 بیشترین حجم کلینیک های دام کوچک و همکاران شاغل در این بخش و همچنین بیشترین تعداد مسئولین فنی بهداشتی را داریم که همین موضوع ویژه بودن منطقه در کشور را نشان می دهد.»

دکتر سلامتی فضای ایجاد شده بین دو سازمان نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی کشور را در دوره جدید، فضای همراهی و تعامل هر چه بیشتر خواند و تصریح کرد: «در استان تهران با وجود دکتر واعظی به عنوان مدیرکل دامپزشکی استان، این فضای همکاری و تعامل باعث پیشرفت امور و رفع هر چه بیشتر مشکلات و چالش های موجود در حوزه دامپزشکی شده است.»

وی اذعان داشت: «البته یکسری مشکلات در این حوزه وجود دارد. بعضا دستورالعمل ها و بخش نامه هایی از سوی سازمان نظام و سازمان دامپزشکی ابلاغ می شود که در منطقه 2 نیاز به بازنگری جدی دارد. لازم است در مناطق تفویض اختیاراتی انجام شود که بتوان بسته به شرایط و موقعیت های مناطق، مشکلات را در تعامل با ادارات کل استانها حل کرد.»

وی تصریح کرد: «در خصوص ماده (2) قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی، با موج عظیمی از فارغ التحصیلان مواجه هستیم. همان طور که می دانید 4 دانشگاه دامپزشکی در این منطقه دایر است. دانشگاه تهران که البته دانشگاه مادر و قدیمی است و در کنار آن دانشگاه آزاد گرمسار، دانشگاه آزاد علوم تحقیقات و دانشگاه آزاد کرج را هم داریم که مجموعا در سال 1400 دامپزشک از دل این 4 دانشگاه فارغ التحصیل می شوند و عمده مشکلات آنها بر دوش منطقه 2 است. به همین دلیل است که می گوییم بحث ها و مشکلات منطقه 2 با بقیه مناطق متفاوت است. همچنین در خصوص تنش هایی که در استان تهران ایجاد می شود، نوع پرونده هایی که در هیئت بدوی انتظامی با آن مواجه هستیم و نیز در خصوص مسائل فنی بهداشتی و غیره، استان تهران با سایر استانها متفاوت است.»

رئیس منطقه 2 از تدوین و ارسال آئین نامه داخلی در این زمینه اشاره کرد و گفت: «آئین نامه مذکور را برای همه مدیران کل و روسای نظام استانها فرستادیم که راهگشای نحوه برگزاری جلسات و به نتیجه رسیدن مباحث باشد.»

دکتر سلامتی در خصوص ماده 19 آیین نامه اجرایی نظارت بهداشتی دامپزشکی نیز گفت: «این آیین نامه در سال 86 به تصویب هیئت محترم وزیران وقت رسید.»

وی تصریح کرد: «وضعیت مسئولان فنی از سال 1378 دغدغه استان تهران بود. برای عملیاتی شدن آن با مدیرکل دامپزشکی استان جلسات متعدد داشتیم. مشکلات بسیاری در این موضع وجود دارد. یک شرکت مانند نظام سبز سلامت نمی تواند کل کشور را پوشش دهد. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که در منطقه 2 شرکتی تاسیس کنیم که هم نظام دامپزشکی، هم مسئول فنی و هم اداره کل در آن دخیل باشند. در واقع یک هیئت مدیره سه نفره وجود داشته باشد و نمایندگانی از بخش های سه گانه گفته شده در آن شرکت کنند. همچنین نیاز است اساسنامه حقوقی برای آن تعریف کرد.»

در ادامه این نشست «دکتر محمدرضا صفری» رئیس نظام دامپزشکی ج.ا.ا نیز در خصوص ویژگی های منطقه 2 گفت: «منطقه 2 که شامل 4 استان است، نزدیک 30 درصد جمعیت دامپزشکی ایران را در دل خود جای می دهد. این موضوع یک پتانسیل بزرگ است و بالاترین سطوح تخصصی و حرفه ای در این استانها حضور دارند. وجود صنعت دامپروری و مرغداری در این 4 استان و بخش بزرگ صنعت دامپروری کشور در این منطقه واقع است. اجرای موضوعاتی مانند دستورالعمل ماده 19 آیین نامه نظارت بهداشتی وقتی به درستی در استان تهران صورت پذیرد، در کل کشور بدرستی پیش می رود.»

دکتر صفری در خصوص دستاوردهای این نشست گفت: «این مجمع می تواند مجمع مهم و الگوی مهم برای تقویت همکاری و تعاملات، رسیدن به شیوه های مشترک برای پیشبرد امور و تنظیم دستورالعمل ها، ضوابط و رفع اشکالات و همکاری بیشتر باشد که نفع آن برای همکاران حرفه دامپزشکی و همچنین برای کشور است.»

در بخش دیگری از این نشست «دکتر ولی اله واعظی» مدیرکل دامپزشکی استان تهران نیز در خصوص این نشست گفت: «این جلسه در 4 محور کار خود را شروع کرد. ماده 19 آیین نامه اجرایی نظارت بهداشتی دامپزشکی، بحث ماده 5 قانون نظام جامع دامپروری، ماده 2 قانون بهره وری بخش کشاورزی، مسائل مالی و تشکیلات اداری نظام دامپزشکی استانها از جمله محورهای اصلی این نشست است.»

دکتر واعظی وجود هماهنگی بین بخشی با اداره کل و نیز درایت رئیس نظام دامپزشکی استان تهران را عاملی برای همفکری و همیاری و پیشبرد جهادی و با شهامت کارها در استان دانست و افزود: «این نشست باید الگویی باشد برای سایر استانها که بتوان هماهنگی بین بخشی در استانها مانند استان تهران اجرا شود. همچنین اطلاع رسانی کنیم که چه برنامه هایی در دستور کار قرار دارد. امید است با فضای جدیدی که در سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی ایجاد شده بتوان حداکثر بهره برداری را از فضای ایجاد شده برد و خیلی از مشکلات روی زمین مانده خصوصا ماده 19 آیین نامه اجرایی نظارت بهداشتی دامپزشکی را حل کرد.»

وی مشکلات موجود در ماده 5 قانون نظام جامع دامپروری کشور و مشکلات بین بخشی با جهاد کشاورزی و ادراه کل های دامپزشکی استانها را یکی دیگر از مشکلات موجود دانست و اظهار امیدورای کرد که خط سیر مشخصی در این مورد ایجاد شود که استانهای مناطق 2 هماهنگ و همراه با استان تهران بتوانند کارهای بهداشتی خود را اجرا کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان تهران در توضیح بیشتر گفت: «در بحث ماده 19 چهار مولفه و دستگاه وجود دارد که باید رضایت و انتظارات آنها را برآورده کرد. این مشکلات باید قدم به قدم بررسی و برطرف شود. اولین قدم اجرای استقلال مالی مسئولین فنی بهداشتی است که ارتباط مالی آنها با کارفرما قطع شود، در عین حال امنیت شغلی برای آنها بوجود بیاید. یکسری برنامه های خاص در استان تهران و در منطقه 2 در دستور کار داریم که امید است بتوان آنها را عملی کرد.»

در ادامه معاونین سازمان نظام، مدیران کل و روسای نظام دامپزشکی استان های قم، قزوین و البرز پیرامون مباحث مطروحه مطالبی بیان داشتند.

گفتنی است در این نشست مصوباتی به شرح ذیل اتخاذ شد:

1-برگزاری نشست بعدی منطقه 2 در استان قم

2-پیشنهاد اصلاح دستورالعمل اجرایی ماده 19 آیین نامه اجرایی نظارت بهداشتی دامپزشکی با تشکیل کارگروهی متشکل از مسئولین نظارت بهداشتی استان های تهران و البرز، نماینده سازمان دامپزشکی و نماینده نظام دامپزشکی استان.

3-اجرایی کردن ماده 19 در یک استان به صورت پایلوت

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
0
0
جالبه معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان میگه ما قصد ورود به مسایل حقوق و ماده 19 نداریم ولی از این طرف جلسه در منطقه دو میگه ما سازو کار رو بررسی و عملیاتی می کنیم
ماده 19 هم به مسئول بهداشتی ضربه می زنه هم به تولید هم به کارفرما
این وسط نظام مقدس دامپزشکی به یه عایداتی می رسه و وسلام
کامروز کابلی
|
Korea (the Republic of)
|
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
0
1
نظام دامپزشکی فقط و فقط دنبال 3 درصد خودشه و اخذ پول از همکاران و 100 هزار تومن برا رتبه بندی بی کیفیت بدون توجه به سطح بندی واحد ها...
.....................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۸
0
0
یه استان هم مثل استان خراسان رضوی، رئیس شبکه دامپزشکی میگه ما شخصی و نیروی به نام ناظر دامپزشکی نداریم. جالبه خودشون به یک مرکز معرفی میکنند . ولی ممهور کردن قرار داد شانه خالی میکنند. یکی نیست از این اشخاص سؤال کنه .
نظر شما
ادامه