کد خبر: ۵۰۵۱۳

معاون سلامت دامپزشکی لرستان گفت: 129 رأس دام سنگین در استان لرستان به بیماری «لمپی اسکین» مبتلا شده است و در حال حاضر با کمبود واکسن مواجه هستیم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از سفیر افلاک، «ناصر مرادی» اظهار داشت: در استان لرستان بیش از 100 هزار رأس دام سنگین وجود دارد که بیماری لمپی اسکین در بین دام‌های سنگین دیده می‌شود، این بیماری با نیش پشه‌ها انتقال می‌یابد و در فصل گرما شیوع بیشتری پیدا می‌کند.

وی افزود: لمپی اسکین یک بیماری ویروسی در گاو است، این بیماری بین انسان و دام مشترک نیست؛ درصورتی‌که این بیماری در دام سنگین ایجاد عفونت کند قابل‌درمان است ولی در پاره‌ای موارد به دليل ضعيف بودن دام و عفونت‌های ثانويه ممكن است منجر به تلف شدن دام شود.

 معاون سلامت دامپزشکی لرستان با اشاره به اینکه تاکنون در استان لرستان 129 رأس دام سنگین به این بیماری مبتلا شده است تصریح کرد: با اقدامات صورت گرفته تاكنون ٨٢ درصد دام‌های سنگين استان برعلیه اين بيماری مایه‌کوبی شده است و با توجه به شيوع بيماری تاکنون 129 رأس دام سنگين به اين بيماری مبتلا شده که متأسفانه به تاکنون چهار رأس دام نیز تلف‌شده است. 

وی به کمبود واکسن لمپی اسکین اشاره کرد و گفت: این واکسن در داخل کشور تهیه می‌شود و هرساله سازمان دامپزشکی میزان موردنیاز واکسن را از شرکت تقاضا می‌کند تا به هر میزان که نیاز است اقدام به تهیه واکسن نماید اما امسال با توجه به وقوع سیل در استان لرستان و شیوع این بیماری در سراسر كشور، نیاز به واکسن افزایش یافت.

 

نظر شما
ادامه