کد خبر: ۵۰۵۰۲
تعداد نظرات: ۶ نظر
معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر کریم امیری» افزود: ذبح دام در ایام حج به مراکز مجاز دامپزشکی سپرده شده و از ذبح دام در خانه جلوگیری شود ...
 

حکیم مهر: معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور گفت: به دلیل خطر افزایش تب کریمه کنگو، ذبح دام در ایام حج به مراکز مجاز دامپزشکی سپرده شده و از ذبح دام در خانه جلوگیری شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از آنا، «دکتر کریم امیری» گفت: در فصل تابستان و در ماه‌های تیر و مرداد به دلیل افزایش بندپایان و کنه‌ها، آمار بیماری تب کریمه کنگو هر ساله در کشور افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: به دلیل افزایش فعالیت کنه‌ها، آمار انتقال بیماری از دام به دام و از دام به انسان افزایش پیدا می‌کند و بر طبق آخرین آمار وزارت بهداشت، تاکنون 61 نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که 5 نفر جان خود را از دست داده‌اند.

معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی با تأکید بر اینکه این بیماری بومی کشور ماست، اضافه کرد: نمی‌توانیم بگوییم برخی استان‌ها از وجود این کنه و بیماری استثنا هستند اما ممکن است آمار ابتلا در استان‌های مختلف در سال‌های متفاوت با یکدیگر فرق داشته باشند.

امیری اضافه کرد: در حال حاضر سه استان گیلان، اردبیل و سیستان و بلوچستان درگیر این بیماری هستند. در واقع استان سیستان و بلوچستان همیشه با این موضوع درگیر بوده است زیرا تبادلات دام در بین کشور ما و کشور همسایه وجود دارد.

وی با تأکید بر اینکه با تلاش وزارت بهداشت، آمار مرگ و میر بسیار پایین بوده است، افزود: افرادی که به دلیل ابتلا به این بیماری از دنیا رفته‌اند، یا سن بالایی داشتند و یا درگیر بیماری دیگری بودند که ابتلا به تب کریمه کنگو مزید بر علت شده و بیماری آنها را تشدید کرده است.

معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی خاطرنشان کرد: تب کریمه کنگو در دام‌ها علامتی ندارد و اگر دام به این بیماری مبتلا شود، در مدت هفت روز ویروس از بدن وی حذف می‌شود و عدم شناسایی بیماری در دام عاملی است که آمار بیماری را در انسان افزایش می‌دهد.

امیری توصیه کرد: مهم‌ترین عاملی که می‌تواند افراد را از بروز این بیماری مصون دارد، این است که در فصل تابستان که احتمال بروز این بیماری وجود دارد، به هیچ عنوان از گوشتی که خارج از کشتارگاه تهیه شده استفاده نکنند. خصوصاً در کشتارهای غیرمجاز که در داخل خانه صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه در کشتارگاه‌ها تمامی موارد بهداشتی رعایت می‌شود، ادامه داد: افراد شاغل در کشتارگاه‌ها آموزش‌های لازم برای جلوگیری از بیماری را دیده‌اند و مهم‌تر آنکه پس از کشتار، گوشت تا 24 ساعت در اتاق پیش‌سرد که درجه حرارتی بین دو تا هشت درجه سانتیگراد دارد مانده و دچار جمود نعشی می‌شود که همین موضوع سبب از بین رفتن ویروس بیماری در گوشت می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود حتماً گوشتی مصرف شود که مهر سازمان دامپزشکی بر روی آن حک شده باشد.

معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی با توجه به نزدیک شدن موسم حج و افزایش آمار دام‌های قربانی اضافه کرد: با نزدیک شدن عید قربان، سازمان دامپزشکی مکان‌هایی را برای ذبح قربانی معرفی می‌کند تا افراد برای ادای نذر خود به این مکان‌ها مراجعه کنند و این اطمینان به آن‌ها داده می شود که لاشه دام پس از ذبح و از بین بردن ویروس به آنها تحویل داده شده و می توانند با خیال راحت آن را بین مردم توزیع کنند.

وی در ادامه توصیه کرد: در ماه‌های پر خطر بهتر است افراد خصوصا خانم‌ها از تماس مستقیم با جگر دام تازه کشتار شده نیز خودداری کنند و در صورت خرید جگر حتماً برای قطعه قطعه کردن آن از دستکش استفاده کنند.

 

انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
دکتر
|
United States of America
|
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
0
1
تو این کشور همه چی کشکه‌ .واردات بدون بازدید و سم پاشی ضد کنه و سپس قرنطینه ی دست کم یک هفته ای انجام میگیره و نتیجشم میشه ورود کنه حامل‌ بیماری به کشور در حال حاضر هم که دیگه این بیماری بومی شده.و بدتر اینکه برای یک جابجایی دام در کشور تمام مجوزهای حمل و نقل بصورت کاملا سوری و نمادین و با حضور دامدار در درمانگاه‌ یک دکتر و بدون معاینه دکتر انجام میگیرد‌.البته به دلیل وضعیت بد دانش آموختگان دامپزشکی همین یک مورد را هم غنیمت شمرده .خلاصه اینکه خیلی ایراد کار داریم
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
1
2
درود بر شرف و غیرتتون آقای دکتر امیری که به حق جزو نادرترین و گرانبهاترین دامپزشکان مملکت و سازمان هستید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
شما فقط بگید که چند وقته که هیچ بازرسی از سازمان به استانها اعزام نشده.
ایا نظارتی بر عملکرد و حضور روسای مبارزه استان صورت می گیرد؟
دكتر نكته بين
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
0
5
با سلام و ادب
دكتر نكته بين هستم و اين روزها فقط نكته چيني مي كنم:
من خواهشم از دفتر مبارزه با بيماريهاي دامي سازمان اين است كه لطفا يك جدول تهيه بفرماييد واز اين به بعد اسامي بيماريهايي كه به بركت واردات سوداگرانه و خائنانه و بي رويه و بدون نظارت دام زنده نور توسط چشمي ها از 28 كشور توسط ( بنا بر اظهار رئيس محترم سازمان دامپزشكي) در كشور بروز مي يابد و شايع مي شود را در آن درج و به عنوان دسته گل مديران محترم سازمان و وزارت جهاد به خود آنها تقديم كنيد.
اخيرا هم به اصرار مديران وزارتخانه و لطف و همراهي آلوده به غفلت مديران سازمان، برنامه نظارت دامپزشكي بر گوشت هاي وارداتي از بزيل و كشورهاي ديگر هم منتفي گرديد. اين همه يك دسته گل ديگر.

حافظه تاريخ كمرنگ مي شود ولي پاك نمي شود.
با احترام- دكتر نكته بين
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
دکتر نکته بین عزیز
مطالب جالبی می نویسید.
............
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۶
0
1
دکتر امیری عزیز از اون دسته همکاران با دانش و اطلاعات روز دامپزشکی هست که هیچموقع واقعیات را کتمان نمیکند و با خلوص نیت همیشه در جهت اعتلای جایگاه دامپزشکی تلاش می نماید .درود بر شرف چنین مردانی که هیچگاه در جهت منافع شخصی و چسبیدن به میز ریاست دروغ پراکنی نمیکند.
نظر شما
ادامه