کد خبر: ۵۰۵۰۱
تعداد نظرات: ۶ نظر
در پی رخداد بیماری لکه سفید میگو در سایت پرورش میگوی گمیشان:
«دکتر علیرضا رفیعی‌پور» اظهار داشت: این مسئله که این بیماری در یک یا دو واحد پرورشی گزارش شود طبیعت این بیماری است ...
 

حکیم مهر: رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: این مسئله که بیماری لکه سفید در یک یا دو واحد پرورش گزارش شود طبیعت این بیماری است اما به همت پرورش‌دهندگان، دامپزشکی و سازمان شیلات و پیشگیری‌های انجام‌شده، این بیماری به‌صورت همه‌گیر وجود ندارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، «دکتر علیرضا رفیعی‌پور» در رابطه با پیشگیری از بروز و شیوع ویروس لکه سفید میگو در مزارع پرورش این آبزی اظهار کرد: بیماری لکه سفید میگو تا دو سال قبل شیوع بالایی در کشور و در استان‌های میگو پرور داشت اما دو سال است که این بیماری به‌خوبی تحت کنترل است. در هر دو سال 96 و 97 تناژ تولید بسیار خوبی داشتیم. در سال 96 بیش از 28 هزار تن و 97 هم بیش از 47 هزار تن تولید داشتیم.

وی افزود: ما پیش‌بینی می‌کنیم امسال هم‌ سال پر تولیدی در میگو داشته باشیم. این مسئله که این بیماری در یک یا دو واحد پرورشی گزارش شود طبیعت این بیماری است اما به همت پرورش‌دهندگان، دامپزشکی و سازمان شیلات و پیشگیری‌های انجام‌شده، این بیماری به‌صورت همه‌گیر وجود ندارد.

رفیعی پور با اشاره به این نکته که تنها یک گزارش از یکی از استخرهای استان گلستان به دست ما رسیده، تصریح کرد: بلافاصله استخر آلوده قرنطینه شده و اقدامات بهداشتی و معدوم‌سازی میگوهای آلوده انجام‌شده تا بیماری به دیگر استخرها منتشر نشود.

وی افزود: از استان‌های دیگر تاکنون گزارشی نداشته‌ایم و این بیماری طی دو سال گذشته در شرایط کنترلی بسیار خوبی قرار داشته است و امیدواریم با اقدامات انجام‌شده تا دو ماه آینده که فصل برداشت میگو است با این بیماری دیگر مواجه نشویم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور عنوان کرد: این بیماری ویروسی است و دارو و واکسن ندارد و تنها با اقدامات بهداشتی که سازمان دامپزشکی تاکنون انجام داده توانسته‌ایم این بیماری را مهار کنیم.

رفیعی‌پور افزود: این اقدامات در بخش آبزی‌پروری حفاظت از بهداشت آب استخرها، شرایط قرنطینه‌ای و آزمایش‌ها درست و به‌موقع است که باعث می‌شود با وجود ویروس، خسارتی به واحد تولیدی وارد نشود.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع با اقداماتی که در این دو سال انجام‌شده، ما از این بیماری که می‌تواند 100 درصد میگو را از بین ببرد در امان بوده‌ایم و می‌توان گفت طی این دو سال خسارت جدی بابت این بیماری نداشته‌ایم.

 

انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۶
دکتر
|
United States of America
|
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
0
1
دکتر قاجاری لطفا ...... یه بازدید انجام بدیدتا اوج فاجعه مشاهده کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
0
1
برای یک مدت طولانی نمی توان مخفی کاری کرد. سیاست عدم گزارش بیماریها هر چند در کوتاه مدت خوب جواب می دهد و برای بعضی ها افتخارات موقتی خوبی بهمراه دارد ولی سرانجام بمانند زخمی سربازخواهد کرد ......... کریمه کنگو، تب برفکی ، لکه سفید میگو و ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
0
1
بیماری و میکروارگانیسم ها با اقتصاد فرق دارد
حباب دلار و سکه را می توان با شعار شکست و یا بدتر کرد
اما
اما
با مخفی کردن بیماری و عدم پیگیری آن و عدم ثبت در GIS ، با اپیدمی های گسترده مواجه خواهیم شد
دكتر نكته بين
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
1
4
با سلام و ادب
بنظر مي رسد به علت كثرت نكات در فرمايشات مديران بهتر است به جاي نكته بيني ،نكته چيني نمود چون بنده دكتر نكته بين در مقابل اين همه نكات ، كم آورده ام:
رياست محترم سازمان دامپزشكي:
فرموديد:" این مسئله که بیماری لکه سفید در یک یا دو واحد پرورش گزارش شود طبیعت این بیماری است".
عرض مي كنم: ....................، طبيعت همه بيماريها همين است. لطفا بفرماييد پس وظيفه سازمان دامپزشكي در مقابل اين "طبيعت " چيست؟ پس دستور بفرماييد تا بقيه عوامل بيماريزا هم "طبيعت " خودشان را پياده بفرمايند.
فرموديد:"بیماری لکه سفید میگو تا دو سال قبل شیوع بالایی در کشور و در استان‌های میگو پرور داشت اما دو سال است که این بیماری به‌خوبی تحت کنترل است".
عرض مي كنم: اي مدير محترم ، شما بر چه اساسي مي فرماييد شيوع بالا بوده و حالا پايين آمده است؟لطفا اعداد و ارقام ارائه بفرماييد؟ ...............................؟
آيا مديران شما از مديران روساي قبلي مجرب تر، با سواد تر و توانمند تر هستند؟
آيا سر كشي هاي كارشناسان سازمان دامپزشكي از استانها نسبت به قبل بيشتر شده است؟
آيا افراد توانمند تري را بكار گرفته ايد؟
آيا شما نسبت به قبلي ها در تصميمات مهم و تخصصي از خرد جمعي بيشتري بهره مي بريد؟
آيا بودجه آن سازمان افزايش يافته است؟
آيا مواد و لوازم تشخيصي فراوان تر شده است؟
آيا واكسن و دارو و مواد ضد عفوني فراوان تر شده است؟
آيا وضعيت معيشتي پرسنل دامپزشكي بيشتر شده است؟
آيا حرص و طمع سوداگران در واردات مخازن زنده بيماري كمتر شده است؟
با احترام و خيلي منصفانه عرض مي كنم به اعتقاد بسياري ، پاسخ سوالات بالا همگي "خير" است. پس داستان چيست؟ بنده عرض مي كنم كه شك نفرماييد كه در مورد وضعيت شيوع بيماريها،واقعيت آن چيزي نيست كه به سمع شما مي رسد.
فرموديد:"در مجموع با اقداماتی که در این دو سال انجام‌شده، ما از این بیماری که .......".
عرض مي كنم: بنده براي كار شخصي چند روز پيش به آن سازمان تخصصي مراجعه نمودم. براي يك لحظه احساس كردم وارد سازمان تبليغات اسلامي و يا حوزه علميه شده ام. رياست محترم يك سازمان علمي و تخصصي ، اين مسيري كه در پيش گرفته شده جز از هم پاشيدن آن سازمان و به باد هوا رفتن زحمات نيم قرن مبارزه با بيماريهاي دامي چيزي به دنبال نخواهد داشت. احترام روحانيون وعلماي ديني به جاي خود، ولي آن سازمان بايد محل رفت وامد محققين، اساتيد، كلينيسين هاي دامپزشكي و همه كساني است كه در تلاش براي مبارزه با بيماريهاي دام وطيور اين مملكت حرفي براي گفتن دارند. قطعا در كارنامه شما به عنوان رئيس سازمان دامپزشكي رديفي براي پذيرايي از علماي ديني وجود نخواهد داشت . پس مراقبت بفرماييد در دروس و وظايف ديگر خود تجديد و رد نشويد.
و به قول شاعر علي عبداللهي:

رفتم از کوچه غفلت بالا
تا سراشیبی اوج
ودرختی دیدم
که از آن
میوه ی هیچ می رویید

با احترام - دكتر نكته بين
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
0
0
« اما دو سال است که این بیماری به‌خوبی تحت کنترل است. »

است یا بود؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
باید می گفتند « تحت کنترل بود» چون فعلا از کنترل خارج شده و سعی دارند مجدداً تحت کنترل درآورند
نظر شما
ادامه