کد خبر: ۵۰۴۶۸
تعداد نظرات: ۲۰ نظر
گفت‌وگوی اختصاصی حکیم مهر با «دکتر امیر نیاسری»:
«دکتر امیر نیاسری» اظهار داشت: از شغل یکی از واردکنندگان شتر سوال می‌کنیم، می‌گویند که متخصص علوم سیاسی هستیم. این چه ربطی دارد؟ آیا این فرد تا به حال از نزدیک شتر دیده است؟
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: چند روز پیش بود که مدیر امور دام معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان از ورود اولین محموله شتر شیری از طریق مرز پاکستان به زاهدان خبر داد. «محمد محمد قاسمی» گفته بود که جمعیت این گله شتر شیری وارده شده ۹۰ نفر است که با صرف اعتبار بیش از ۲۰ میلیارد ریال توسط بخش خصوصی وارد استان شده است.

استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران نسبت به این مساله گلایه دارد و معتقد است که واردات این شترها چندین مشکل ایجاد می‌کند. «دکتر امیر نیاسری» اولین مشکل را افزایش قیمت شتر اعلام می‌کند و می‌گوید: «آن‌گونه که بنده از طریق شترداران منطقه متوجه شدم، واردکنندگان قصد دارند که این شترها را با قیمت ۲۵ میلیون تومان به فروش برسانند که این قیمت باعث افزایش بدون دلیل قیمت شتر در بازار می‌شود؛ در واقع اگر هدف واردکنندگان توسعه پرورش شتر در کشور است، این حرکت دقیقاً عکس آن عمل می‌کند.»

وی تاکید می‌کند که قیمت شتر شیری ایرانی خوب که روزی ۷ کیلو شیر بدهد، در حدود ۱۴ میلیون تومان است. این موضوع بهانه‌ای برای انجام یک گفت‌وگو درخصوص شتر شد.

حکیم مهر:‌ آقای دکتر، اهمیت شتر چقدر است؟

شتر یکی از دام‌های بی‌بدیل خداوند است که در کشور ما می‌تواند هم در زمینه اشتغالزایی به ویژه در مناطق محروم و هم در سلامت جسمی و روانی نقش داشته باشد. ما در مناطق محروم به خصوص مناطق مرزی که بحث دیده‌بانی و مباحث ژئوپلتیک و امنیت مرزها در مورد مواد مخدر و ترانزیت مطرح است، باید یک دیوار بین مرز بکشیم یا سربازان را زیاد کنیم. اما اگر در همین مناطق و مراتع، سیستم شترداری تشویق و به شتردار کمک شود، ما می‌توانیم ضریب امنیت مناطق مرزی را با افزایش سکنه و پرورش شتر تضمین کنیم.

حکیم مهر: پرورش شتر از چه جنبه‌هایی برای کشور ما حائز اهمیت است؟

در حوزه تولید گوشت شتر نمی‌توان وارد شد چون جمعیت شتر در کشور ما آن اندازه‌ای نیست که بخواهیم روی گوشت شتر تبلیغات کنیم. اگرچه احادیث معتبر زیادی در خصوص خواص گوشت شتر موجود است، اما چون جمعیت کمی داریم، اگر بخواهیم در آن حوزه تبلیغ زیادی کنیم، شاید همین جمعیت کم را هم از دست بدهیم.

اما در خصوص سلامت جسمانی ناشی از شیر شتر و خواص آن، کتاب‌های متعدد و مقالات مختلفی وجود دارد. یک مثال بارز آن که خود من کارهای پژوهشی روی آن انجام دادم، وجود انسولین در شیر شتر است که باعث بهبود فرایند هضم معده در انسان می‌شود. همچنین در بیماران دیابت نوع یک و نوع دو، ما کار تحقیقاتی با موسسه تحقیقات غدد انجام دادیم که می‌تواند در درمان یا کمک به درمان بیماری‌هایی مثل اوتیسم که اخیرا در سطح جهان خیلی روی آن کار می‌شود، موثر باشد. آمینوگلوبولین‌های شتر در درمان بیماری‌ها موثر است و به طور کلی خواص درمانی شیر شتر باعث شده که ۴۰ درصد تحقیقات شتر در کشور آمریکا صورت گیرد که اصلاً شتر ندارد. چه بسا در آینده‌ای نزدیک محصولاتی از شتر توسط همین‌ آمریکایی‌ها به کشور ما که مهد پرورش شتر است، صادر شود.

حکیم مهر: به بحث سلامت روانی شتر هم اشاره کردید. لطفا بیشتر توضیح دهید.

وقتی می‌گوییم سلامت روانی، منظور ما این است که مثلا در حال حاضر در جنوب کشور، روی بحث مسابقات شترسواری و زیبایی شتر کار زیادی می‌شود. در امارات در طول دو دهه و با استفاده از تکنولوژی‌های تولید مثل، جمعیت شتر از حدود ۸۰ هزار نفر به حدود ۵۰۰ هزار نفر رسیده است. رویکردی که مردم آن کشور به این صنعت دارند، باعث شده در کشوری که حدود ۷ میلیون نفر جمعیت دارد، بالغ‌بر ۵۰۰ هزار نفر در صنعت شتر کار فعالیت کنند. از مهتر شتر گرفته تا کسی که غذای شتر را تهیه می‌کند، دامپزشک، مهندس دامپرور و ...

شترسواری مثل اسب‌سواری یک ورزش است. بحث زیبایی شتر و مسائل مربوط به آن می‌تواند روی روان انسان‌ها نقش داشته باشد. به همین دلیل در کشور امارات کلی بودجه و سرمایه‌گذاری روی این بخش می‌شود و روزانه بالغ‌بر ۶ تن شیر شتر تولید می‌شود. صرفا به این دلیل که شیر شتر می‌تواند دوا باشد و فقط بحث غذایی آن مطرح نیست. این خاصیت شیر شتر باعث شده که دولت امارات روی پیشگیری سرمایه‌گذاری ‌کند تا سطح سلامتی مردم از نظر دیابت، بیماری‌های گوارشی، اوتیسم و ... بالا رود و بعدا مجبور نباشد برای داروی این بیماری‌ها هزینه کند.

حکیم مهر: دولت ایران در این زمینه چه برنامه‌هایی داشته است؟

متاسفانه در کشور ما سیاست‌گذاری خوبی در این زمینه صورت نمی‌گیرد و متولیان عالمانه با این مسائل برخورد نمی‌کنند. ما توجهی به سیاست‌هایی که در کشورهای همسایه وجود دارد، نمی‌کنیم. هر زمان صحبت از شتر می‌شود و صاحب‌نظران مصاحبه می‌کنند، جمعیتی برای واردات شتر اقدام می‌کنند. همین الان شنیدم که یک نفر از پاکستان ۳۰ هزار نفر شتر وارد می‌کند و دیگری از استرالیا و جاهای دیگر. وقتی از شغل آنها سوال می‌کنیم، می‌گویند که متخصص علوم سیاسی هستیم. این چه ربطی دارد؟ آیا این فرد تا به حال از نزدیک شتر دیده است؟ توجیه آنها این است که ما به استرالیا رفتیم و آنجا شترهایی هستند که روزانه ۱۰ لیتر شیر می‌دهند. من می‌گویم همین جا شترهایی را به شما نشان می‌دهم که این قابلیت را دارند. اما در نهایت چه؟ مثلا شتر هم آوردید، بعد از آن چه اتفاقی می‌افتد؟ شتر را به دست چه کسی می‌خواهی بدهی؟ چه برنامه‌ای داری؟

قبل از آن باید برنامه و زیرساخت‌ها را تعریف کرد. کسانی که قصد پرورش و تربیت شتر دارند، باید درست تربیت شوند. همان طور که در صحنه گاو شیری مدیریت داریم و سال‌های سال است که این کار را می‌کنیم، این همه ذخایر شتر و گونه‌های مختلف آن را داریم. چرا روی اینها فکر و برنامه‌ریزی نمی‌کنیم؟ ۲۷ گونه مختلف گوسفند داریم و یک نفر به یکباره تئوری راه می‌اندازد که گوسفند رومانوف بیاوریم و از جنوب تا شمال کشور را با رومانوف تلقیح کنیم. این نشان می‌دهد که این افراد عالم نبوده، به ذخایر ژنتیکی کشور فکر نمی‌کنند و فقط به فکر جیب خود هستند. آیا واقعا واردات حلال مشکل ماست و می‌تواند پاسخ به سوال ما باشد؟ این همه واردات در سایر محصولات انجام شده پس چرا ما نتوانستیم مشکلات خود را حل کنیم؟ چرا هنوز وابسته هستیم؟ اگر بحث پدافند غیرعامل و خودکفایی مطرح است، اینها در سایه واردات محقق نمی‌شود بلکه نیازمند یک برنامه‌ریزی است؛ همانطور که اماراتی‌ها کردند. امارات باید برای ما یک الگو باشد.

چرا وزارت جهاد کشاورزی از امثال بنده که در زمینه تولید مثل شتر متخصص هستیم هیچ کمکی نمی‌گیرد؟ چرا فقط خودشان پشت درهای بسته می‌نشینند و مجوز واردات صادر می‌کنند و اخیرا شنیدیم که در زاهدان، خراسان و سیستان هرکس بخواهد می‌تواند از هر جا شتر بیاورد و نگهداری کند. اینکه برنامه‌ریزی نیست. جای تاسف است که پشت درهای بسته می‌نشینند و برای شترداری که آنها را قبول ندارد، برنامه‌ریزی می‌کنند.

مگر می‌شود از گاو در مناطق محروم برای اشتغالزایی استفاده یا این حیوان را به‌عنوان منبع سلامت روان مطرح کرد؟ در مورد گاو سلامت جسم مطرح است و خداوند این حیوان را به‌عنوان کارخانه تولید شیر برای انسان آفریده است. اما شیر گاو به معنای واقعی دوا نیست و صرفا غذاست، در صورتی که شیر شتر دواست. البته متاسفانه جمعیت زیادی از شتر نداریم.

حکیم مهر: جمعیت شتر در ایران چقدر است؟

گزارش‌ها در این خصوص مختلف است. از قبل از انقلاب که یک گزارش از جمعیت ۳۰۰ هزار نفری می‌گوید به بعد، همیشه ما روی عدد ۱۵۰ هزار می‌چرخیم. هر سال یک تعداد اضافه و کم کرده و آمار را بنا به آن اعلام می‌کنند. این نشان می‌دهد که آمار غیر واقعی است. چون جمعیت آن یا باید به سمت افزایش باشد یا کاهش.

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که جمعیت شتر ما بیش از ۵۰ هزار نفر نیست. شترهای دوکوهانه که در حال انقراض هستند و شاید از نوع اصیل آن بیش از ۵۰ نفر نمانده باشد. ما تمام فناوری‌های حفظ این گونه را در کشور و در سطح جهان ایجاد کردیم اما وزارت جهاد کشاورزی دست ما را نگرفت که آن را عملیاتی کنیم. قدمت شتر دو کوهانه ایران به ۱۰ هزار سال پیش می‌رسد و کارهای مولکولی که انجام می‌شود، این را تایید می‌کند که اساسا اگر در کشور چین مثلا ۷۰۰ هزار راس شتر دو کوهانه موجود است، سورس آن از ایران بوده است.

چرا مسئولین ما به ۲ مرکز نگهداری شتر واقع در جهاد آباد و جعفر آباد مغان که مراکز بی‌فایده‌ای هستند، سری نمی‌زنند. من ۲ سال پیش به مرکز جهاد آباد رفتم و ۱۰ روز بود به شترهای خود غذا نداده بودند. من گفتم اگر نمی‌توانید شترها را نگهداری کنید، به من بدهید تا من این کار را بکنم. هیچ برنامه‌ای برای این مراکز وجود ندارد. تعداد محدودی شتر نگه می‌دارند و بعد مدعی می‌شوند که ما نگهدارنده شتر هستیم. بعد انجمن علمی هم درست می‌کنند. انجمن علمی شتر باید دست سازمان‌های مردم نهاد باشد نه وزارت جهاد کشاورزی که خودش باعث نابودی شتر شده است. انجمن صنفی بحث جدایی دارد اما انجمن علمی باید در اختیار دانشمندان باشد. نمی‌توان یک انجمن علمی ایجاد کرد که تمام اعضای آن زیر دیپلم بوده و انجمن دست وزارت جهاد باشد. از این انجمن علمی تا به حال چه نتیجه‌ای حاصل شده که بتواند به مردم کمک کند؟ ما به هر کنگره‌ای که رفتیم دیدیم شترداران اعتراض می‌کنند و می‌گویند هیچ برنامه‌ای برای ما ندارند.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

اگر در زمینه پرورش شتر از علما به درستی استفاده نکنند، این کشور به هیچ جا نمی‌رسد.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
1
4
متاسفم واقعا
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
1
5
دکترجان اگر وزارت کشاورزی را تعطیل کنند کشاورزان و دامداران واقعی مشکلاتشان کمتر می شود. متاسفانه ............ هم با این مافیاها در واردات همگام شده اند.
ناشناس
|
Japan
|
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
1
1
دقیقا فقط مردم اذیت میشن
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
1
0
وقتی که می گویند وزارت بی کفایت و نا کارآمد جهاد کشاورزی که باعث وابستگی شدید 90 درصدی کشورمان به واردات نهاده های دامی، تبدیل ایران به یک واردکننده بزرگ گوشت قرمز و تخلیه روستاها شده است، بیخود نیست!
و این وزارت خانه رانت پرور می خواهد برای ارزش و اعتبار دکتران دامپزشک و اشتغال آنها و سلامت و بهداشت کاری را از پیش ببرد؟؟!
البته فقط این رانت خواران و نان خوران در جهادکشاورزی هستند که با انتقال سازمان مستقل دامپزشکی به زیر نظر مستقیم وزیر بهداشت که به موازات سازمان غذا و دارو هر کدام جداگانه و مجزا از هم یکی از معاونت های وزیر بهداشت باشند، به شدت سنگ اندازی و مخالفت می کنند.
ناشناس
|
Germany
|
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
0
0
رييس محترم سازمان نظر خاصي بر شتر دارند با همت ايشان گوشت شتر فراگير ميشود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
1
1
من خیلی با انجمن علمی شتر آشنایی ندارم ولی یک سوال دارم، ................. بفرمایند که خروجی دهها انجمن علمی که در وزارت علوم هستند چه بوده است ؟؟؟تا برسیم به انجمن علمی شتر.
.......................
احسان مقدس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
1
3
استاد ارجمند جناب آقاي دكتر نياسري
با سلام
بنده از نزديك خدمت شما ارادت دارم و دلم مي خواست كه به شما تذكر دهم كه گفته شما در خصوص اين كه همه اعضاي انجمن علمي شتر زير ديپلم هستند كذب محض است ، نمونه آن بنده حقير هستم كه عضو انجمن علمي شتر مي باشم و دكتراي حرفه اي از دانشكده دامپزشكي تهران در سال 1372 دارم ، از بقيه اعضاي انجمن علمي شتر خواهش مي كنم كه خود را معرفي كنند مانند آقاي دكتر سازمند، دكتر امامي ميبدي و دكتر زيبايي و غيره
با تشكر
پاسخ ها
علیرضا سازمند
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
جناب آقای دکتر مقدس عزیز سلام
افتخار میکنم که در محضر بزرگان علم شتر در ایران در انجمن علمی شتر عضو هستم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
0
2
سلام، حکیم مهر جان، انجمنهای علمی قانون دارند و زیر نظر وزارت علوم فعالیت میکنند و هر ساله عملکرد آنها نظارت میشود. چرا چیزی مینویسی که نه به عقل جور درمی آید نه به قانون که بعدا برات دردسر بشه. حتما هم استاد محترم که خودشان جزو هیئت موسس این انجمن هستند چنین چیزی نگفته اند و احتمالا یک سوءتفاهم بوده است.
مهرآوا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
0
0
نماینده های کاسب کار در زمینه استیضاح وزیر ناکارامد، کم کاری می کنند.این وزیر توان اداره وزارتخانه مهم جهادکشاورزی را ندارد.
اکبر ولی نژاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
0
4
تاملی بر مصاحبه سایت حکیم مهر:
متاسفانه به نظر میرسد در مصاحبه فوق نسبت کذب به انجمن علمی شتر داده شده است. لذا برای روشن شدن افکار عمومی، موارد زیر به استحضار خوانندگان محترم میرسد.
انجمنهای علمی در کشور زیر نظر کمیسیون های انجمنهای علمی وابسته به وزارت علوم میباشند و تابع آیین نامه ها و مقررات مربوطه بوده و از بدو تاسیس و در دوران فعالیت نظارت کاملی بر آنها انجام شده و هرساله عملکرد آنها بررسی شده و رتبه بندی میشوند. آیین نامه ها و مقررات و رتبه بندی سالانه این انجمنها را در سایت کمیسیون انجمنهای علمی میتوانید ببینید.
در مورد انجمن علمی شتر وضعیت مدارک تحصیلی اعضا به شرح زیر است:
53.6 (پنجاه و سه و شش دهم درصد) دکتری، 22.7 (بیست و دو و هفت دهم درصد ) کارشناسی ارشد، 22.1 (بیست و دو و یک دهم درصد) کارشناسی و 1.5 (یک و نیم درصد) دیپلم و زیر دیپلم میباشند.
اسامی هیئت مدیره انجمن علمی شتر به شرح زیر میباشد:
دکتر سعید زیبایی دانشیار، موسسه تحقیقات واکسن و سرمسازی رازی
دکتر محمد علی میبدی استادیار، هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی (بازنشسته)
دکتر محمد رشتی باف استادیار، معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی
دکتر حسن فتحی استاد ، ریاست دانشگاه تربت حیدریه
دکتر محسن ملکی دانشیار، ریاست دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد
دکتر حنانه محمدی کنگرانی استادیار دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه هرمزگان
مهندس مهناز صالحی استادیار هیئت علمی موسسه علوم دامی (بازنشسته)
اعضای علی البدل
دکتر مجتبی حسین پور – استاد یار دانشگاه آزاد مشهد
دکتر خدیجه رضوی - مدیر عامل مؤسسه توسعه پایدار و محیط زیست (سنستا)

در مورد عملکرد انجمن علمی شتر کافیست مقایسه ای از وضعیت شتر در حال حاضر و ده سال پیش داشته باشیم. شتر از حیوانی که مخرب مرتع بود و بعضی قصد حذف آن را داشتند به حیوانی اقتصادی و سودآور تبدیل شده است. کافیست سری به سوپری های اطرافتان بزنید تا شیر شتر را با قیمتی قابل ملاحظه مشاهده کنید که برای درمان بسیاری از بیماریها مصرف میشود، چیزی که چند سال پیش از این وجود خارجی نداشت. بله شتر از ضرورتی فراموش شده در کشور به ضرورتی قابل توجه در بسیاری از استانها تبدیل شده است.
با تشکر دبیرخانه انجمن علمی شتر ایران
یک عضو انجمن شتر
|
Switzerland
|
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
0
3
............................. من دکتری تخصصی تغذیه دام دارم و سالهاست که در زمینه تغذیه شتر فعالیت می کنم و همین انجمن شتر بود که تمام فعالیتهای من را هدایت میکرد. ..........................
علیرضا سازمند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
0
3
من دکترای تخصصی انگل شناسی دارم و بیش از ۱۱ سال است در زمینه بیماریهای عفونی شتر تحقیق میکنم. عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا هستم و افتخار میکنم که عضو انجمن علمی شتر ایران هستم.
سعید زیبائی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
1
2
سلام با تشکر از تمامی بزرگوار های عزیز ،آقایان دکتر مقدس و دکتر سازمند وسایر عزیزان.
من دارای دکتری تخصصی هستم و عضو هیئت علمی موسسه رازی می باشم و افتخار دارم که عضو انجمن علمی شتر ایران هستم. با یاری خداوند متعال انجمن ، چندین کنگره ملی و کارگاه های آموزشی در سطوح مختلف برگزار نموده و نیز تعامل مناسبی با سیاستگذاران در حوزه های مختلف شتر داشته و دارد.
عضو انجمن علمی شتر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
0
2
با سلام و احترام
بنده فارغ التحصیل دکتری فیزیولوژی دام از دانشگاه تهران بوده و از نزدیک با چند مزرعه شتر داری در ارتباط هستم از طرف دیگر افتخار چند سال حضور و فعالیت در کنار اساتید و بزرگواران انجمن علمی شتر را نیز دارم.
مشاهدات بنده در این 4 سال جز در جهت ارتقا و برنامه ریزی های مدون و سیاست گذاری های کلی در جهت بهبود آنیده شتر در ایران بنوده است که موفقیت این تلاش نیز به صورت محسوس قابل مشاده است.
آرزوی توفیق روز افزون برای همه زحمت کشان در عرصه پروش شتر را دارم.
دکتر امیر نیاسری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۶
0
0
با سلام
با مطالعه مصاحبه انجام شده توسط خبرنگار محترم حکیم مهر، که در فرصت کوتاه ده دقیقه ای، در حاشیه پنجمین همایش بین المللی و نمایشگاه جانبی خوراک دام، طیور و آبزیان ایران در 11 تیرماه 1398 در محل پارک گفتگو در تهران صورت پذیرفت متعجب شدم. البته می توان تصور کرد که در یک مصاحبه کوتاه در محیطی پر سر و صدا و بدون تمرکز شاید برخی مطالب در مصاحبه از توجه افتاده و یا نابجا گزارش گردد. به همین دلیل به خبرنگار عزیز گفته بودم که پس از پیاده نمودن مصاحبه آنرا برای ویراستاری برای اینجانب ارسال نمایند. متاسفانه این کار انجام نشد و نشر مصاحبه در شرایط عرض شده صورت پذیرفت. البته اینجانب از سایت حکیم مهر و خبرنگار آنها که همیشه به اینجانب لطف داشته و در اسرع وقت مصاحبه ها را منتشر می کنند سپاسگزارم. برای روشن شدن مطلب و اینکه قصد و غرضی در کار نبوده در ابتدا به ذکر چند اشتباه می پردازم.
در ذیل این سوال که پرورش شتر از چه جنبه هایی برای کشور ما حائز اهمیت است؟ در پاراگراف دوم پاسخ به این سوال آمده است که
".... یک مثال بارز آن که خود من کارهای پژوهشی روی آن انجام دادم، وجود انسولین در شیر شتر است که باعث بهبود فرآیند هضم معده در انسان می شود...." من بهیچوجه چنین نظری نداشتم. اینجانب عرض کردم که در شیر شتر انسولین محافظت شده وجود دارد که از هضم معدی انسان عبور کرده و و از راه روده جذب می شود. در ادامه این پاراگراف آمده است که "ما کار تحقیقاتی با موسسه تحقیقات غدد انجام دادیم که می تواند در درمان یا کمک به درمان بیماریهایی مثل اوتیسم که اخیرا در سطح جهان خیلی روی آن کار می شود، موثر باشد." در صورتیکه ما اساسا کاری روی اوتیسم انجام نداده ایم. کار ما بر روی دیابت بوده است که باز به اشتباه در گزارش اوتیسم درج شده است. لذا ملاحظه می فرمائید که اشتباهاتی وجود داشته که هیچیک از دوستان به نقد آنها نپرداختند و موضوع اصلی که توسعه شتر و نقش وزارت جهاد کشاورزی در این رابطه بوده کاملا فراموش شده است.
و اما در خصوص موضوعی که اصل مصاحبه اینجانب را که توسعه شتر در کشور بوده است را به غلط تحت الشعاع قرار داده و در عنوان مصاحبه نیز درج شده است می پردازم. اینجانب از موسسین انجمن علمی شتر بوده ام ولی از ابتدا هم خدمت آقای دکتر زیبائی عرضه داشتم که به دو دلیل از همکاری با این انجمن انصراف می دهم. اول اینکه دفتر انجمن علمی نمی بایست در وزارتخانه مستقر بوده و اعضای اصلی و تاثیر گذار آن حقوق بگیران آن وزارتخانه باشند. زیرا اگر چنین باشد انجمن استقلال رای نداشته و براحتی تحت تاثیر وزیرو معاونین ایشان قرار می گیرد. انجمن علمی باید توسط مردم عادی و مستقل (سازمانی مردم نهاد) اداره شود تا بتواند در زمانهای مختلف به سازمانهای اجرائی برای اصلاح امور اعتراض نماید. چگونه می توان انتظار داشت که یک انجمن علمی که ساختار اداری آن در وزارت جهاد کشاورزی است و اعضای تاثیر گذار آن حقوق بگیران آن وزارتخانه باشند بتواند به وزارت جهاد کشاورزی انتقاد نماید!
نکته دوم این بوده است که انجمن علمی باید توسط دانشمندان آن حوزه راهبری شود. در انجمن علمی نباید افرادی زیر مدرک کارشناسی عضو باشند. این مطلب از ابتدا توسط اینجانب به دوستان عرض شده بود و چون این نظرات مورد اقبال عزیزان واقع نشد، خود را از فعالیتهای انجمن کنار کشیدم. در همین رابطه براستی در هیات مدیره فعلی انجمن که جناب آقای دکتر ولی نژاد محبت نموده و لیست کردند چند نفر از عزیزان متخصص شتر بوده و در چه زمینه هائی از این گونه دامی فعالیت علمی دارند؟ باید دانشمندانی راهبری این انجمن را بر عهده داشته باشند که در صحنه ملی و بین المللی در شتر حرفی برای گفتن داشته و منشاء اثر ملی و بین المللی باشند. اینکه هرکس که علاقه به موضوعی داشته باشد در راس تصمیم گیری آن انجمن قرار گیرد سرعت رسیدن به اهداف اصلی انجمن را کاهش داده و تصویر نامطلوبی از فعالیتهای انجمن پدید می آورد. بواقع بدین ترتیب اعتبار انجمن علمی زیر سوال می رود.
چطور ممکن است که اینجانب دوستان عزیز آقایان دکتر زیبائی، دکتر امامی میبدی، دکتر ولی نژاد، دکتر سازمند و سایر دوستان را نشناسم و چنین جسارتی در حق آنها روا دارم که تحصیلات عالیه ندارند! البته انتظار من از عزیزان نیز این بود که قدری تامل می کردند و یا با من تماس می گرفتند، چنانکه جناب آقای دکتر زیبایی عزیز تماس گرفتند، و من خدمتشان توضیح دادم. اساسا شخصیت اینجانب اجازه نمی دهد که به ساحت شخصی جسارت نمایم. حتی به سایر اعضای محترم نیز که زیر مدرک کارشناسی هستند نیز قصد جسارت نداشتم. همه انها و بویژه شترداران روی چشم ما جای دارند و ما باید به آنها خدمت کنیم. خداوند را شاهد می گیرم که در طول 20 سال خدمتم به شترداران ایران حتی یک ریال هم از آنها دستمزد نگرفته ام. ولی موضوع انجمن علمی موضوعی مهم است. اگر انجمن صنفی بود همگان قابلیت عضو شدن داشتند و اشکالی وارد نبود.
مطالب مندرج در مصاحبه بخشی از دغدغه ها و نظرات اینجانب به عنوان پژوهشگری است که دارای سابقه فعالیت مستند و کاربردی 20 ساله در عرصه ملی و بین المللی در زمینه شتر است که دوستان می توانند با مراجعه به اینستاگرام اینجانب (amirniasarinaslaji) به آنها دسترسی داشته باشند.
اینجانب معتقدم که نباید از اختلاف نظر صاحب نظران واهمه داشت، چنانچه پیامبر مکرم اسلام (ص) فرمودند: اختلاف نظرات در بین دانشمندان امت من موجبات رحمت را پدید می آورد. رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند که برای پیشرفت سریع باید از راه کارهای میان بر استفاده نمود. قطعا بسیاری از راههای میان بر در نزد دانشمندان است که باید به آنها رجوع شود. والسلام علی من التبع الهدی. دکتر امیر نیاسری ، 26 تیرماه 1389.
دکتر علی گیلانی
|
Japan
|
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
0
0
با عرض سلام خدمت استاد فرهیخته
آیا تعداد حداکثر ۵۰ نفر شتر دوکوهانه درست است؟
خیلی ارادت داریم
خدا قوت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
حقیقتا ارائه عدد قاطع شاید مشکل باشد ولی پیدا کردن ۵۰‌ نفر شتر دوکوهانه خالص بنظرم بسیار مشکل است.
دکتر علی گیلانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
0
0
با عرض سلام و ادب خدمت همه بزرگواران،
دکترای حرفه ای دامپزشکی یا همان دکترای عمومی (DVM = doctor of veterinary medicine) و همچنین دکترای پزشکی عمومی از نظر قانونی معادل کارشناسی ارشد (M.Sc = master of science) سایر رشته ها از جمله مهندسی علوم دامی در ایران است.
همچنین دکترای تخصصی گرایش های مختلف دامپزشکی (DVSc = doctor of veterinary science) معادل دکترای تخصصی (PhD = doctor of philosophy) بقیه رشته های دانشگاهی است.
در برخی کشورها مدارج و عناوین با ایران فرق دارند مثلا یکی از دوستانم در هندوستان مدرک کارشناسی (B.Sc = bachelor of science) دامپزشکی دارد ولی عنوان دکتر به او تعلق نمی گیرد، اگرچه دامپزشک خبره ای است.
در مجموع آنچه جامعه امروز کشور عزیزمان نیاز دارد دغدغه عنوان و لقب حاصل از مدرک تحصیلی نیست. همه رشته های مرتبط در حوزه دام و طیور باید دست به دست هم دهند و به بهبود امور کمک کنند. اساساً بعضی از مرزبندی های سنتی بین رشته های مرتبط دیگر در دنیای امروز وجود خارجی ندارد ولی متاسفانه در جامعه ما همچنان از پذیرش مقاله برای بعضی همایش ها و مجلات و یا جذب استاد برای دانشکده ها گرفته تا حتی انتخاب مدیر توانمند برای سازمان ها، سخت گیری افراطی در عنوان گرایش مندرج در مدرک و اصرار بر تفکیک نابخردانه علوم مختلف وجود دارد. باید توجه داشت که الان در بسیاری از کشورها از جمله در همسایگان ما هم دانشکده و هم مجله های علمی veterinary و animal science با هم فعالیت دارند، مثل TURKISH JOURNAL OF VETERINARY AND ANIMAL SCIENCES
میثم صادقی
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۵:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۸
0
2
با سلام.
بنده دانشجوی دوره دکتری مدیریت بازرگانی هستم و حدود ۲ سال هست افتخار آشنایی با انجمن علمی شتر و اعضای محترم آن را دارم .
متاسفانه در این مصاحبه عمدا یا سهوا صحبت هایی شده که خلاف واقع می باشد و بعضا سو برداشت هایی می شود .
اعضای محترم انجمن علمی شتر اکثرا از قشر تحصیل کرده و دارای مدارک بالای علمی می باشند .
در متن مصاحبه جمله ای آمده که جالب توجه می باشد
** " چرا وزارت جهاد کشاورزی از امثال بنده که در زمینه تولید مثل شتر متخصص هستیم هیچ کمکی نمی‌گیرد؟ چرا فقط خودشان پشت درهای بسته می‌نشینند و مجوز واردات صادر می‌کنند "**
امیدوارم هیچ دلیل شخصی و یا خدایی ناکرده از عمد و با قصد و غرض نبوده که انجمن علمی رو زیر سوال بردن و صرفا یک اشتباه سهوی بوده .
نظر شما
ادامه