کد خبر: ۵۰۴۳۶
تعداد نظرات: ۸ نظر
مدیرکل دفتر دارو و درمان سازمان دامپزشکی کشور در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر اشکان زرگر» افزود: ما به‌عنوان دامپزشک رسالت داریم که فرایند تولید را از نظر بهداشتی، از ابتدای خط تا زمانی که محصول به دست مصرف کننده نهایی می‌رسد، کنترل کنیم ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی:‌ چند روز پیش پنجمین همایش بین‌المللی و نمایشگاه جانبی خوراک دام، طیور و آبزیان ایران (فیداکسپو) برگزار شد؛ برگزاری این همایش بهانه‌ای شد تا به سراغ مدیرکل دفتر دارو و درمان سازمان دامپزشکی کشور برویم.

 «دکتر اشکان زرگر» معتقد است که حضور مسئولین فنی در کارخانه‌های خوراک دام و طیور به شکل صد در صد به بهبود کیفیت محصول نهایی کمک می‌کند.

حکیم مهر:‌ نقش مسئولین فنی بهداشتی دامپزشکی در کارخانه‌های خوراک دام و طیور چیست؟

ما به‌عنوان دامپزشک رسالت داریم که فرایند تولید را از نظر بهداشتی، از ابتدای خط تا زمانی که محصول به دست مصرف کننده نهایی می‌رسد، کنترل کنیم. این مهم در تمام دنیا چه به صورت مستیقم و چه غیرمستقیم توسط دامپزشکان انجام می‌شود. کشور ما بنا به سیاست‌های خاص خود، تمایل دارد که این کار را به صورت مستقیم انجام دهد، پس بنابراین بهترین کار این است که مسئول فنی ما که آموزش دیده و دوره‌های بازآموزی خود را طی کرده است، در این خطوط حضور فیزیکی داشته باشد و نظارت عالیه خود را انجام دهد. مطمئنا حضور مسئولین فنی به شکل صد در صد به بهبود کیفیت محصول نهایی کمک می‌کند.

حکیم مهر:‌ فرایند پایش به چه شکل است؟

ما برای انجام فرایند پایش ابزار داریم و ابزار ما پاراکلینیک است. مواد اولیه که می‌آید، نمونه‌ها برداشته و آزمایش‌ها انجام می‌شود. معمولا کارخانه‌های معتبر و پیشرفته آزمایشگاه دارند اما بعضی جاها ممکن است آزمایشگاه نداشته باشند. مسئول فنی نمونه‌ها را برداشت می‌کند و با مهر و امضای خود پلمب و به آزمایشگاه همکار می‌فرستد. نتایج همه اینها که می‌آید، خاطر مالک کارخانه آسوده و مطمئن است که با اتکای دانش فنی مسئول فنی دامپزشک خود می‌تواند محصول را به خط تولید ببرد. در واقع می‌داند که مواد اولیه آن آلودگی‌های جنبی، میکروبی، قارچی، ویروسی یا شیمیایی ندارد؛ کمااینکه هریک از این مولفه‌ها وجود داشته باشد، روی محصول نهایی ما تاثیر خواهد داشت و مانند آفلاتوکسین‌ها ممکن است در فرایند حذف نشود.

حکیم مهر:‌ چندسال پیش اخباری مبنی بر وجود فلزات سنگین در خوراک دام شنیده می‌شد. در حال حاضر وضعیت به چه صورت است؟

ما با مستندات صحبت می‌کنیم. اگر مستندات آزمایشگاه‌های رفرانس که مورد تایید ماست و نه هر آزمایشگاهی، آن فلزات سنگین را شناسایی کند، یعنی وجود دارد و گرنه خیر. به طور کلی ما به شدت روی مواد اولیه متمرکز هستیم، مثلا در قسمت DCP یا مواد اولیه‌ای مثل اسید فسفریک، آنها را کنترل می‌کنیم که حداقل یا کمتر از میزان مجازی که تعیین شده، فلزات سنگین انتقال پیدا کند.

حکیم مهر:‌ آیا تا به حال اتفاق افتاده که نهاده‌های وارداتی ما به علت وجود مشکلات بهداشتی معدوم شوند یا پس فرستاده شوند؟

بله، صد در صد این اتفاق افتاده است.

حکیم مهر: آیا سازمان دامپزشکی نظارتی بر کیفیت خوراک دام نه بهداشت و تقلب‌هایی که در این زمینه صورت می‌گیرد، دارد؟ مثلا ممکن است درصد پروتئین خوراک دام توسط سودجویان کمتر از مقدار مندرج بر روی پاکت آن باشد.

ما یک ترمی به نام PMS داریم و طی این ترم، از محصول نهایی که در سطح بازار است، برداشت می‌کنیم. در قسمتی که من هستم، ما با دارو این کار را انجام می‌دهیم و دائما آن را پایش می‌کنیم و شکر خدا اکثر کارخانه‌های ما و تولیدکنندگان ما همه موارد را رعایت می‌کنند. حالا شاید در این میان مواردی هم اتفاق بیفتد که با آنها برخورد قانونی صورت می‌‌گیرد.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در  اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
مقدم
|
Denmark
|
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۱
0
0
با سلام و احترام
استاد عزیز جناب آقای دکتر زرگر
حداقل نامی از رشته بهداشت خوراک دام که در دانشکده دامپزشکی تهران ایجاد شده میاوردید .
.....................
کدام دامپزشک عمومی پلت و کرامبل و مش میشناسد که بهداشت و کنترل کیفی آنها را کامل بداند با 4 واحد تغذیه اختیاری در دانشکده دامپزشکی این اطلاعات بدست نمیاید
انشالله همت کنید و به صنعت و آبروی دامپزشکان کمک کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۱
با سلام خدمت دکتر مقدم عزیز
برادرم جواب سوال های یک و دو مصلحتی بود خودمان میدانیم که هیچ دامپزشکی وقتشو تو کارخانه خوراک دام نمیگذروننه فقط مدرکشو میزاره جناب دکتر زرگر هم مصلحتی جواب دادن،
دوما در کشور ما از کی تاحالا قدر متخصصین خواک و بهداشت دام دانسته اند که این دومی باشد.
خجالتی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۱
جددآ.!!! آفرین آفرین.
Vet
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
سلام.
لباس دانشگاهی شما هم عاریه ای بیش نیست.
اگر فکر میکنید از واقعیت ها سخن رانده آید، بسی در اشتباه هستید، و اگر در اندیشه اینکه یک سر و گردن بالاتر تشریف داری، در رویایی خام بسر میبرید. جناب مقدم، نظرات و دیدگاهتان در مورد همکاران 1% واقعیت ندارد.
آن وقت میگویید عزیزان من واقعیت ها بیان کردم.! که این نشان از بی آگاهی مطلق شماست.
Vet
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۱
1
1
تشکر از حکیم مهر برای این مصاحبه.
جناب مقدم، کدام دامپزشک خوراک پلت، مش، کرامبل رامی شناسد؟ یعنی چه.
فقط شما میشناسید؟ مدرک گروو گذاشتن و...؟ نه عزیز از موضوع خیلی فاصله داری.
آقای دکتر اشکان زرگر دنیایی از سختی های فنی کار را خلاصه بیان فرمودند، والا در کارخانجات خوراک دام و طیور HACCP _GMP و موضوعات وابسته فنی _بهداشتی هر یک مقوله ای مفصل است، به نظر میرسد خود جنابعالی هم بی اطلاع از خیلی موارد هستید. بد نیست مطالعات خود را در این زمینه کمی افزایش دهید. ممنون
پاسخ ها
مقدم
| Denmark |
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
با سلام و احترام
عزیزان دل در قسمت های مختلف سازمان دامپزشکی پست و سمت فعلی لنگی است عاریه
حرفهای من بر اساس واقعیت موجود در کارخانجات است نگرانی شما را درک میکنم اما دوست عزیز شما هر وقت توانستید انواع کنسانتره و حتی غذاهای سگ و گربه را استاندارد سازی کنید قلم فرسایی کنید اصول ساده GMP کارخانجات که مباحث ابتدایی و ساده در کشورهای دیگر هست قربونتون برم که همیشه با این کلمات GMP و HACCP بازی میکنید همچنان با همین اصلاحات بازی کنید تا جایگاه را حفظ کنید اما عاریه است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۲
0
0
کی میگه مدرک میزارن.... شبکه حضور غیاب میکنه نباشی مهمون هیئت بدوی انتظامی نظام و نابودی....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۲
0
0
از: دامپزشکان
به : آقای مقدم

تا مرد سخن نگفته باشد....... عیب و هنرش نهفته باشد!
نظر شما
ادامه