کد خبر: ۵۰۴۱۶
تعداد نظرات: ۴ نظر
در گفت‌وگوی حکیم مهر با «دکتر سامد برومندفر» مطرح شد:
مدیرکل دفتر نظارت‌بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی افزود: بعد از اینکه گوشت عرضه شد، تشخیص نوع دام از این نظر که گوشت نشخوارکننده، گاو یا گوسفند باشد و تقلباتی صورت نگیرد، وظیفه دامپزشکی است ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی:‌ چند روز پیش بود که در پی اظهارات معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص عدم درج نوع گوشت در لیبل‌های بهداشتی، اداره کل دامپزشکی استان جوابیه‌ای را صادر نمود (اینجا). در جوابیه مذکور آمده بود که نصب لیبل بهداشتی بر روی لاشه‌های کشتار شده در کشتارگاه‌های دام وظیفه ذاتی دامپزشکی بوده اما درج مطالبی از قبیل نوع دام (میش، بز، بره و بزغاله) در حیطه وظایف دامپزشکی نیست و و موضوع کیفیت لاشه‌ها بر مسئول کشتارگاه است.

مدیرکل دفتر نظارت‌بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور در گفت‌وگو با حکیم مهر، این ادعای اداره کل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد را تایید می‌کند و می‌گوید: «نوع و جنس دام‌هایی که وارد کشتارگاه می‌شوند مشخص است، چرا که آنها طبق برنامه می‌آیند تا ذخایر ژنتیکی و دام‌های ماده مولد از بین نروند.»

«دکتر سامد برومندفر» ادامه می‌دهد: «سازمان دامپزشکی تسهیلاتی به کشتارگاه‌ها می‌دهد تا از کشتار دام‌های مولد جلوگیری کند و این دام‌ها از تولید خارج نشوند. با این وجود دام‌های مولدی ممکن است به دلایلی از جمله سن بالا یا بیماری برای کشتار بیایند و در شرایط خاصی در کشتارگاه کشتار می‌شوند، اما تعیین نوع دام به عهده دامپزشکی نیست.»

وی تصریح می‌کند: «بعد از اینکه گوشت عرضه شد، تشخیص نوع دام از این نظر که گوشت نشخوارکننده، گاو یا گوسفند باشد و تقلباتی صورت نگیرد، وظیفه دامپزشکی است. بازرسین ما در کشتارگاه‌ها وظایف تعیین شده‌ای در زمینه کنترل و نظارت بهداشتی بر گوشت گوسفند، بز، گاو و گوساله‌ای که در آنجا کشتار می‌شود، دارند و موظف هستند که اینها را کنترل و بازرسی کنند. دام‌هایی که از نظر ما سالم هستند، باید برای کشتار بیایند و گوشت‌هایی که قابل مصرف هستند، به دست مردم برسد. سایر مباحث در حوزه تجاری است و مربوط به جاهای دیگر می‌شود.»

برومند فر در پاسخ به این سوال که مردم چگونه می‌توانند نوع و جنس لاشه را تشخیص دهند، می‌گوید: «در اینجا بحث لیبلینگ و برندها مطرح می‌شود و بحث کشتارگاه‌هایی که کشتار می‌کنند. دامپزشکی وظیفه کنترل و نظارت بهداشتی دارد که گوشت سالم به دست مردم برسد و گوشت مشخصا از دام‌های حلال گوشت و قابل مصرف باشد.»

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۱
0
2
سلام
.........................
دکتر برومند فر عزیز:آیا در اعزام به خارج و نظارت بهداشتی در خارج از کشور هم نظریه شما صادق است؟

اگر کشتار دام ماده در خارج ربطی به دامپزشکی ندارد؟

.............................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۲
0
1
آیا ممکن هست که فقط یک مورد از اون تسهیلاتی را نام ببیرید که گفتبن به کشتارگاهها داده می شود تا دام ماده کشتار نکنند؟
سازمان دامپزشکی چه تسهیلاتی می دهد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۲
0
2
نتیجه اخلاقی این خبر:
دامپزشکان عزیز دیگر حق ندارند در مورد کشتار دام ماده آبستن نظری دهند.

یک خبر خوش برای مدیران کشتارگاهها.
یک عقبگرد دیگر برای سازمان دامپزشکی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۲
0
1
پس از این به بعد کشتار دام مولد و آبستن اشکالی نداره؟
کشتار دام ماده در خارج و واردات گوشت آن چی؟
پس IHR های واردات گوشت چی شد؟
نظر شما
ادامه