کد خبر: ۵۰۳۷۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
مدیرکل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست:
«دکتر سید مجید خرازیان مقدم» افزود: یکی از دلایل این که اقبال به حیات وحش در میان دامپزشکان نیست، این است که دامپزشکی که فارغ‌التحصیل می‌شود، نمی‌داند حیات وحش چیست؟
 

حکیم مهر: مدیر کل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در سمینار راهکارهای برون‌رفت از مشکلات فعلی مجموعه دامپزشکی کشور که در فرهنگستان علوم برگزار شد، با بیان اینکه ما جزء ۲۰ کشور اول جهان از لحاظ غنای تنوع زیستی هستیم، گفت: «برخی عوامل تهدید در حیات وحش داریم که یکی از آنها بیماری‌هاست. مساله‌ای که قبلا راجع‌به آن هیچ صحبتی نبود.»

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حکیم مهر، «دکتر سید مجید خرازیان مقدم» ادامه داد: «بیماری‌ها ظرف یک هفته چنان کمر گونه‌ها را می شکنند که تمام تلاش‌های محیط زیست از بین می‌رود و اینجاست که دامپزشکی باید ورود ‌کند. کمااینکه دامپزشکی در حیات وحش و در بحث مدیریت بیماری‌ها نقش مهمی دارد.»

وی با اشاره به اینکه هدف اصلی بعضی بیماری‌ها، حیات وحش است، تصریح کرد: «یکی از این بیماری‌ها PPR است که حجم ابتلا و مرگ و میر بالایی دارد.»

خرازیان مقدم با اشاره به اینکه جنس برخورد با بیماری‌ها در دام با حیات وحش فرق می‌کند، خاطرنشان کرد: «در حیات وحش صرفا پیشگیری امکان پذیر است و درمان معنایی ندارد. چون ۹۵ درصد حیوانات در زیستگاه طبیعی زندگی می‌کنند  و درمان در زیستگاه معنی ندارد. بلکه پیشگیری و نگاه اپیدمیولوژی خیلی مهم است و اینجا هم نقش دامپزشکی بسیار پررنگ است.»

وی بیشترین مشکل سازمان حفاظت از محیط زیست را فقدان شدید نیروی متخصص آشنا در حیات وحش برشمرد و گفت: «حتی به تعداد انگشتان ۲ دست هم دامپزشکی که هم تخصص داشته و هم بتواند کمک کند، نداریم. دامپزشکان کمی هم که در بخش خصوصی داریم بدون چشمداشت به ما کمک می‌کنند.»

خرازیان مقدم ادامه داد: «یکی از دلایل این که اقبال به حیات وحش در میان دامپزشکان نیست، این است که دامپزشکی که فارغ‌التحصیل می‌شود، نمی‌داند حیات وحش چیست؟ بنده ۲۰ سال است که می‌خواهم ۴ واحد مدیریت حیات وحش به صورت اختیاری در دوره‌های دامپزشکی عمومی داشته باشیم اما هنوز نتوانستم.»

وی با بیان اینکه در زمینه قانون هم مشکل داریم، تصریح کرد: «نمی‌دانم متولی بیماری‌های حیات وحش، سازمان محیط زیست است یا دامپزشکی؟ آیا محیط زیست تشکیلات دامپزشکی دارد؟ نباید داشته باشد، چون اگر داشته باشد موازی‌کاری است.»

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
0
2
300سال دیگه هم تلاش کنی بی نتیجه است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
0
1
حالا چرا اختیاری ؟ باید اجباری بشه شناخت حیوانات وحشی و درمان آنها
ابن النصیر
|
Belgium
|
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۹
0
0
درود بر شما. الان کسانی که می دونند حیات وحش چیه و دانشش رو دارند رو مگر شما استفاده ای هم می کنید ازشون که دانشجویان واحدش رو پاس کنند جناب دکتر گرامی؟ ما که از خواندن هزاران صفحه Fowler و تکست های قطور در حوزه حیات وحش در این مملکت به جز اینکه تصمیم به زفتنمون از ایران تقویت بشه به جایی نرسیدیم و کسی کمکی نگرفت در این فیلد از من و امثال من که حداقل درسته کم هستیم اما هستیم! در نتیجه زیاد خودتان را ناراحت نکنید. سازمان دامپزشکی و سازمان محیط زیست هیچ وقت در عمل به حیات وحش اهمیتی نمی دهند چه برسه به طب حیات وحش. موفق باشید.
نظر شما
ادامه