کد خبر: ۵۰۳۵۶

مدیرکل بهداشت و درمان سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: شهرستان چابهار در صادرات و واردات کالاهای اساسی، دام زنده و فرآورده‌های خام دامی نیاز به آزمایشگاه تخصصی در حوزه دامپزشکی دارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «محمد کریمی نیا» روز سه شنبه در بازدید از ظرفیت‌های واردات دام و فرآورده های دامی چابهار اظهار داشت: یکی از مهمترین بخش‌های ارگان‌های نظارتی بهداشتی مانند دامپزشکی آزمایشگاه است که چشم بینا در امر نظارت و بررسی کیفیت محصولات تولیدی، فرآورده‌ها و محصولات وارداتی به کشور محسوب می شود.

وی افزود: آزمایشگاه دامپزشکی با توجه به ماهیت کاری نقش بسیار حساس و ویژه‌ای در مباحث مربوط به پدافند غیرعامل زیستی دارد.

مدیرکل بهداشت و درمان سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: با توجه به پایش بیماری‌های دامی و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام آزمایشگاه می‌تواند یکی از با اهمیت‌ترین اهرم‌های بازدارنده بیوتروریسم و پدافند غیرعامل زیستی در ابعاد بهداشتی و اقتصادی باشد.

وی بیان کرد: با توجه به شرایط خاص شهرستان چابهار در صادرات و واردات کالاهای اساسی، دام زنده و فرآورده‌های خام دامی نیاز به آزمایشگاه تخصصی در حوزه دامپزشکی دارد.

معاون مدیرکل و رئیس اداره دامپزشکی شهرستان چابهار نیز گزارشی از خدمات این نهاد از جمله نظارت بهداشتی بر روند پرورش، تولید و استحصال انواع آبزیان نظیر میگو و ماهی پرورشی در قفس، نظارت بر واردات دام زنده و نهاده‌های دامی از زمان ورود به کشور از طریق بندر چابهار تا زمان رسیدن به مقصد ارائه کرد.

اولیا میرلاشاری افزود: هم اینک در دامپزشکی چابهار یک آزمایشگاه فعال وجود دارد و یک آزمایشگاه دیگر نیز در حال ساخت است.

وی ادامه داد: ساخت این آزمایشگاه با هدف انجام آزمایشات کنترل کیفی میکروبی و شیمیایی بر روی محصولات و فرآورده‌های دامی به جهت مصرف داخلی، صادرات و واردات انواع آبزیان، واردات خوراک و نهاده‌های دامی، ماهیان وارداتی،گوسفند و ذرت دامی است.

رئیس اداره دامپزشکی چابهار گفت: کنترل سلامت میگو از زمان لاروی (تکثیر)، پرورش، برداشت، فرآوری، بسته‌بندی و صدور مجوز حمل بهداشتی قرنطینه‌ای به داخل و خارج از کشور از دیگر اهداف آزمایشگاه است.

 

نظر شما
ادامه