کد خبر: ۵۰۲۴۲
تعداد نظرات: ۹ نظر
آیا تعیین نوع لاشه در کشتارگاه وظیفه دامپزشکی است؟
مردم می‌گویند: گوشتی که به عنوان بره یا بزغاله به آنها فروخته می‌شود، به هیچ‌وجه گوشت بره و بزغاله نیست و باید ساعت‌ها برای پخت آن در آشپزخانه وقت صرف کرد ...
 

حکیم مهر: عرضه گوشت گرم در شهر یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد همواره با ماجراهای جالبی چه از نظر قیمت و چه از نظر بهداشت همراه بوده است  ..

به گزارش حکیم مهر به نقل از امید زاگرس، عرضه گوشت گرم در شهر یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد سازوکارهای خاص خود را دارد و از نظر تعیین قیمت تا رعایت مسائل بهداشتی و نظارت بر کار قصابان و… همواره از دغدغه های مردم و شهروندان هم استانی است.

برخی شهروندان هم استانی درباره فروش گوشت قرمز گرم در شهر یاسوج عنوان می کنند به دلیل عدم شناخت مشتری از نوع گوشت و تشخیص آن برخی قصابی های شهر یاسوج گوشت گوسفندی را به جای بره و گوشت بز را به جای بزغاله به فروش می رسانند.

این در حالی است که قیمت هر کدام از این گوشت ها در بازار متفاوت است و باید تابلوی قیمت ها با خط درشت در معرض دید مشتری قرار گیرد و از سوی دیگر بر روی برچسب هایی که توسط اداره کل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد بر روی لاشه گوشت ها زده می شود نوع لاشه نیز مشخص شود که چین چیزی در شرایط فعلی صورت نمی گیرد.

در این بین مردم از کار برخی قصابان در شهر یاسوج گلایه هایی دارند و می گویند گوشتی که به عنوان بره یا بزغاله به انها فروخته می شود به هیچ وجه گوشت بره و بزغاله نیست و ساعت ها باید برای پخت آن در آشپزخانه وقت صرف کرد.

کلاه گشادی که قصابی ها بر سر مسئولان گذاشتند

برخی مسئولان کهگیلویه و بویراحمد که همسرشان از قصابی های شهر یاسوج گوشت خریده عنوان می کنند که قصاب به جای گوشت بره به آنها گوشت میش فروخته است و هنگام پخت متوجه این موضوع شده اند زیرا گوشت بره نرم و به راحتی پخته می شود اما گوشت میش دیرتر آماده می شود.

اینکه چرا مسئولان کهگیلویه و بویراحمد از این موضوع به سادگی عبور می کنند جای سوال است و شهروندان یاسوجی خواستار رسیدگی به این موضوع هستند.

مصوبه ای که دامپزشکی استان رعایت نمی کند

 «روح اله باقری فرد» معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد که خود نیز از این وضعیت شاکی است به خبرنگار امید زاگرس می گوید: تاکنون جلساتی برای ساماندهی این موضوع با حضور مسئولان استان برگزار و مصوباتی نیز به تصویب رسیده است اما اداره کل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد به این مصوبه ها عمل نمی کند.

تیکی که دامپزشکی نمی زند

وی بیان کرد: با توجه به اینکه امور مربوط به بهداشت در کشتارگاه های استان وظیفه ذاتی دامپزشکی است و برچسب بهداشتی توسط دامپزشکی در کشتارگاه ها بر روی لاشه های گوشت نصب می شود لذا ایجاب می کند برای حمایت از حقوق مصرف کنندگان در برچسب مربوطه نوع لاشه گوشت (بره. میش. بز و بزغاله) مشخص شود تا اجحافی در حق مشتری نشود و تخلفی در خصوص تقلب توسط واحدهای صنفی و قصابی ها لحاظ نشود.

قیمت انواع گوشت قرمز در کهگیلویه و بویراحمد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: بهای هر کیلوگرم گوشت بزغاله و بره در این استان ۸۷۰ هزار ریال تعیین شده و قصابان بیش از این قیمت، حق فروش ندارند.

داریوش دیودیده افزود: همچنین بهای هر کیلوگرم گوشت بز و میش در استان ۷۴۰ هزار ریال تعیین شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: این قیمت‌گذاری ها توسط اتحادیه دامداران، قصابان و اتاق اصناف کهگیلویه و بویراحمد انجام شده است.
دیودیده بیان کرد: بر اساس نظارت های بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و گزارش های دریافتی از سوی شهروندان برای قصابانی که گوشت را بیش از قیمت مصوب به فروش برسانند پرونده تشکیل و جهت رسیدگی به تعزیرات معرفی و ارسال خواهند شد.

جوابیه اداره کل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد

در پی اظهارات معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص عدم درج نوع گوشت در لیبل های بهداشتی، اداره کل دامپزشکی استان جوابیه ای را صادر نمود .

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان، در پی درج مطلبی  از سوی معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صمت استان کهگیلویه و بویراحمد در برخی سایت های محلی استان با موضوع «ماجرای جالب فروش گوشت در یاسوج/ کلاه گشادی که قصابی ها بر سر مسئولان گذاشتند/ مصوبه ای که دامپزشکی استان رعایت نمی کند» عنوان شده بود، روابط عمومی دامپزشکی استان واکنش نشان داده و جهت روشن شدن افکار عمومی مطالبی در این خصوص منتشر نمود .

«نصب لیبل بهداشتی بر روی لاشه های کشتار شده در کشتارگاه های دام وظیفه ذاتی دامپزشکی بوده و مطالبی در خصوص تاریخ کشتار، تاریخ انقضاء، نام کشتارگاه و ... درج شده است. درج مطالبی از قبیل نوع دام (میش، بز، بره و بزغاله) در حیطه وظایف دامپزشکی نبوده و موضوع کیفیت لاشه ها بر مسئول کشتارگاه می باشد. لذا درج چنین مطالبی از این قبیل که توسط برخی از مسئولین بدون هماهنگی با اداره مربوطه باعث تشویش اذهان عمومی می گردد.»

 

انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
شهروند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۴
0
2
سلام.
سالها پیش قرار بود میدان نگهداری دام در شهر دهدشت به نزدیکی کشتارگاه منتقل بشه
که ۱_ دسترسی برای فروشندگان ایجاد شود
۲نظارت سازمانهای مربوطه مثل دامپزشکی وبهداشت متمرکز و دقیقتر باشد
۳_معزل چرای دام و مسدود شدن جاده ورودی دهدشت که هر روز بارها و بارها شاهدش هستیم برطرف بشه
۴_مهمتر اینکه دست سودجویانی که هر روزه دامهای بیمار رو به قیمت پایینی در این محل خریداری میکنند و بعد از کشتن دام به قیمت دام سالم به خریداران خاص میفروشند حل شود که متاسفانه نه بهداشت نه دامپزشکی نه محیط زیست نه شهرداری هیچکدوم احساس مسیئولیت نمیکنند و هر کدام توپ را به زمین دیگری می اندازد.
۵_در طرح پروار بندی دام باید علوفه استفاده نماید ولی کدام مسئول محترم توجه کردند این دامهای ابتدای ورودی جاده دهدشت از سمت طولیان هر روز در محل دفن زباله ها مشغول چرا هستند.
آیا کسی نباید پیگیر این معضل در کهگیلویه باشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۴
0
0
پس با گوشت خر هم‌ کاری نداشته باشید و هزینه آزمایشگاههای دامپزشکی را بالا نبرید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۴
خر که توی کشتارگاه کشتار نمیشه دوست ناشناس
ناشناس
|
Romania
|
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۴
0
1
دامپزشکی می تونه اینکار رو انجام بده.اداره کل دامپزشکی استان همدان داخل لیبل نوع لاشه (بز و گوسفند) و جنس لاشه ( نر و ماده) رو هم درج میکنه تا مردم آگاهانه گوشت مورد نظرشون رو خریداری کنن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۵
با سلام . نمی تونه اینکار رو انجام بده . برای اینکه قصابان لیبلها رو عوض می کنن و درد سرش بیشتر میشه و دامپزشکی از کار اصلیش میوفته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۵
وقتی لیبل را عوض می کنند پس می توانند لیبل گاو را روی خر بزنند.دوست ناشناس بالا!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۵
0
0
وظیفه دامپزشکی است که نوع دام کشتارشده را بسیار واضح در لیبلها برای مردم مشخص نماید.اگر دامپزشکی زیر بار این قضیه نرود ، شانه خالی کردن از مسئولیت ذاتی این اداره می باشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۵
0
0
متاسفانه بعلت اطلاعات کم وسواد پائین .پرسنل دامپزشکی نمیتوانند ازروی لاشه دام میش وبز ویا بره را ازهم تشخیص بدهند.چون پرسنل دامپزشکی درکشتارگاهها حکم تبعیدی را دارند
علس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۵
0
1
ماده 4 ایین نامه اجرایی ماده 18 قانون سازمان دامپزشکی کشور اعلام میدارد : " کلیه دامهای کشتاری باید قبل و بعد از کشتار وسیله بازرسان بهداشتی مورد بازرسی قرار گیرند " بدان معناست که نوع دام - جنس دام - سن دام و سلامت آن باید قبل از کشتار تعیین گردد .
ماده 10 ایین نامه اجرایی ماده 18 قانون سازمان دامپزشکی کشور اعلام میدارد : " کشتار میش و گاو و گاومیش آبستن ممنوع و همچنین کشتار گوساله و بره ماده در کشتارگاه ها موکول به اجازه بازرسان بهداشتی وزارت کشاورزی و منابع طبیعی خواهد بود فلذا درج نوع دام - جنس دام بر روی لیبل بر اساس متون مذکور مفهوم است
تبصره : در فرمهای گزارش گیری سازمان در حوزه کشتار دام از عناوینی مثل تعداد " گاو و گوساله - گوسفند و بره - بزو بزغاله استفاده می شود
نظر شما
ادامه