کد خبر: ۵۰۲۱۲
تعداد نظرات: ۵ نظر
 

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت:حدود 100 نوع بیماری مشترک بین انسان و سگ اعم از بیماری‌های انگلی، ویروسی و باکتریایی وجود دارد که سلامت انسان را تهدید می‌کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر محمد رشتی‌باف» با بیان اینکه «حدود 800 بیماری مشترک بین انسان و حیوان گزارش شده است»، اظهارکرد: بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان بیماری‌هایی هستند که بالقوه‌ می‌توانند از حیوان به انسان منتقل شوند. براساس گزارش CBC آمریکا از هر 10 بیماری عفونی 6 بیماری می‌تواند مشترک بین انسان و حیوان باشد.

وی با اشاره به اینکه «مهم‌ترین بیماری مشترک بین انسان و حیوان در کشور ما بیماری بروسلوز است»، ادامه داد: افرادی که با دام مرتبط هستند یا افرادی که به صورت غیرپاستوریزه از فراورده‌های خام دامی استفاده می‌کنند، بالاقوه در معرض خطر بیماری بروسلوز هستند.

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی خراسان رضوی عنوان کرد: از بین 800 بیماری گزارش شده برای بیماری‌های بروسلوز، تب کنگو، سل گاوی، هاری، شاربن، سیاه‌زخم و... برنامه‌ریزی شده تا کنترل شوند. کسی که قصد نگهداری حیوانات خانگی را دارد بر حسب نوع و گونه حیوان باید شرایط و لوازم بهداشتی لازم آن را رعایت کند.

رشتی‌باف بیان کرد: برای نگهداری هر نوع حیوان باید به کلینیک‌های دامپزشکی مراجعه کرده و توصیه‌ها و واکسن‌های لازم حیوان مورد نظر را دریافت کنند. سگ و گربه از حیواناتی است که موارد بیماری‌های مشترک بین انسان و دام آن‌ها نسبت به گونه‌های دیگر حیوانات بیشتر است.

وی افزود: حدود 100 نوع بیماری مشترک بین انسان و سگ اعم از بیماری‌های انگلی، ویروسی و باکتریایی وجود دارد که سلامت انسان را تهدید می‌کند. افرادی که قصد نگهداری از سگ را دارند، حتما به مشاوره دامپزشک بروند و واکسن‌های لازم سگ را بزند. این افراد باید سگ را به صورت دوره‌ای تحت مراقبت‌های بهداشتی قرار دهند.

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: افرادی که قصد نگهداری حیوان خانگی دارند، حتما باید شرایط و ضوابط نگهداری حیوان را مد نظر خود دهند. مردم باید بعد از تهیه حیوان خانگی خود حتما به کلینیک دامپزشکی مراجعه کنند و اقدام به خرید واکسن‌های مورد نیاز کنند. این افراد باید دفع فضولات حیوان را یادگیری بگیرند.

رشتی‌باف اظهارکرد: برای کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، سالانه بیش از هفت میلیون واکسیناسیون دام در کل استان انجام می‌شود. احتمال شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان در همه‌جا وجود دارد. شیوع بیماری بروسلوز در مناطق روستایی نسبت‌به مناطق شهری بیشتر است.

وی بیان کرد: در هرجای استان بیماری بروسلوز بیشتر باشد، مرکز بهداشت گزارش می‌دهد و ما با آن منطقه می‌رویم. در آن منطقه کلاس آموزشی برگزار کرده و واکسیناسیون برای تمام دام‌ها انجام می‌شود. دام‌ها خون‌گیری می‌شوند و اگر تست آن‌ها مثبت باشد، دام از گله حذف می‌شود.

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی خراسان رضوی با بیان اینکه «سال گذشته هیچ گزارشی از بیماری شاربن در کل استان نداشتیم» اشاره کرد: هرساله تعداد قابل توجه‌ای از سگ‌ها که بیش‌ترین احتمال خطر بیماری دارند، واکسناسیون می‌شوند. با کمک شهرداری سگ‌های ولگرد در سطح شهر جمع‌آوری می‌شوند و مراقبت و واکسیناسیون این سگ‌ها انجام می‌شود.

 

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
saeed
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
0
4
لیست کنید ما هم بدونیم!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۳
واقعا"
ناشناس
|
United States of America
|
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۳
0
4
انسانها تعداد خيلي بيشتري بيماري به هم منتقل ميكنن، بسيار مناسب هست كه براي جلوگيري از انتقال بيماري هاي مسري از تردد تمامي افراد جلوگيري بشه!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۴
0
3
۵۰ تاشو بشمار بقیه پیشکش . همین گاوی که گوشتش رو از فرای مرزها وارد میکنیین هم بیماری مشترکش بیشتر از سگ هست عزیز دل برادر . ............ هم حدی دارد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۴
0
2
کل بیماریهایی که در کتب مرجع دامپزشکی برای مثال وترینری مدیسن بلا هندرسون و رادوستیتس اعم از متابولیک و ویروسی ومیکربی مامایی و و.... هشتصد تا نمیشه این ارقام رو ده پانزده سال قبل یک نفر همینطوری انداخت هنوز هم ما درگیرشیم . رقم رو رو لطفا کمی واقعی تر بیان کنیم ویا حداق از لفظ تعداد زیادی استفاده کنیم که مخاطب هم قبول کنه .
نظر شما
ادامه