کد خبر: ۵۰۲۱۱
 

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی از تدوین و طراحی سند توسعه دامپروری کشور تا پایان امسال خبر داد و اذعان داشت: در این سند توسعه افق تولید گوشت مرغ، تخم مرغ، شیر و گوشت قرمز مشخص می شود و مناطقی که دارای استعداد توسعه برای تولید محصولات پروتئینی هستند ارزیابی می شوند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، «دکتر مرتضی رضایی» امروز چهارشنبه در حاشیه گردهمایی سراسری معاونان بهبود تولیدات دامی کشور گفت: ایستگاه های دام و طیور کشور با هدف چابک سازی و افزایش کارایی به زودی تعیین تکلیف و در صورت لزوم با مشارکت بخش خصوصی اداره می شوند؛ در حال حاضر بیش از 30 ایستگاه دام و طیور در زمینه های مختلف اصلاح نژاد، حفظ ذخایر ژنتیکی و یا ترویج، آموزش و انتقال دانش روز به بهره برداران و مهندسان پرورش دام در کشور فعالیت می کنند که سابقه برخی از آنها به پیش از انقلاب اسلامی می رسد.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی افزود: ما به دنبال آن هستیم این ایستگاه ها با مالکیت دولتی و مشارکت بخش خصوصی اداره شوند.

وی اظهار داشت: بخش خصوصی چابک است و اگر درست انتخاب شوند هم اهداف شرکت خود و هم اهداف وزارتخانه را پیش می برند.

رضایی از تشکیل کارگروهی برای بررسی این ایستگاه ها خبر داد و تصریح کرد: ظرف یک ماه این کارگروه راه اندازی و تعسسن تکلیف می شود که کدام ایستگاه ها را باید تمام قد حفظ و به روز کنیم و در کدام ایستگاه ها باید بخش خصوصی مشارکت کند.

وی با بیان این که تغییر نگرش در معاونت امور دام ایجاده شده است، گفت: رویکرد کنونی ما، اصلاح نژاد در گله های مردم است و در این راستا راهی جز مشارکت بخش خصوصی نداریم و ایستگاه های دام و طیور در همین جهت باید مجهز و سازماندهی شوند.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: در این ایستگاه ها باید بهترین دام های اصلاح شده نگهداری شود و خروجی آن به صورت اسپرم، جنین و غیره در اختیار دامداران به منظور اصلاح گله های مردمی قرار گیرد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره نظارت معاونت امور دام بر توزیع نهاده های دام و طیور در کشور گفت: دولت و وزارت جهاد کشاورزی مصمم است محصولات دامی مثل گوشت مرغ، تخم مرغ و شیر با قیمت مناسب در اختیار مصرف کنندگان قرار بگیرد از این رو اکثر نهاده ها با ارز ترجیحی 4200 تومانی وارد کشور و توزیع می شود.

رضایی ادامه داد: با توجه به چند نرخی شدن ارز ممکن است این تمایل در برخی ها وجود داشته باشد که نهاده های وارداتی خارج از شبکه، توزیع و موجب افزایش قیمت شود، از این رو در اواخر سال 97 طبق ابلاغیه وزیر جهاد کشاورزی تمام معاونت های امور دام در سراسر کشور و سازمان های جهاد کشاورزی استان ها موظف شدند با هماهنگی ستاد معاونت، شرکت پشتیبانی امور دام و معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی، نهاده های مورد نیاز واحدهای مرغداری و دامداری را به تفکیک در اختیار آنان قرار دهند.

وی اظهار داشت: سیستم نظارت به گونه ای طراحی شده که تمام وارد کنندگان و توزیع کنندگان را زیر پوشش قرار می دهد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره اصلاح نژاد دام کوچک و گوسفند و بز نیز گفت: بازنگری در اصلاح نژاد دام کوچک از دیگر برنامه های ما است که در این گردهمایی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

وی افزود: ما به دنبال آن هستیم که عملیات اصلاح نزاد دام کوچک نیز با سرعت بیشتری انجام شود.

رضایی همچنین از تدوین و طراحی سند توسعه دامپروری کشور تا پایان امسال خبر داد و اذعان داشت: در این سند توسعه افق تولید گوشت مرغ، تخم مرغ، شیر و گوشت قرمز مشخص می شود و مناطقی که دارای استعداد توسعه برای تولید محصولات پروتئینی هستند ارزیابی می شوند.

 

نظر شما
ادامه