کد خبر: ۵۰۲۱۰
 

مدیرکل بازرسی استان اصفهان به اهمیت پیشگیری از بیماری ها در حوزه سلامت اشاره کرد و افزود: نقش دامپزشکی در این زمینه بسیار روشن و محسوس است اما نیاز است با تلاش بیشتر، امکان و شرایط شناخت بهتری از این نهاد خدمت سان در سطح جامعه فراهم گردد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان، «سید محمدمهدی طباطبایی مهریزی» مدیرکل بازرسی استان و رئیس منطقه 6 بازرسی کشور و همراهان باحضور در اداره کل دامپزشکی استان با دکتر شهرام موحدی مدیرکل، معاون سلامت، معاون توسعه مدیریت و منابع، مسئول حراست و مشاور مدیرکل دیدار بر سر موضوعات مختلف دوجانبه دامپزشکی و بازرسی به گفتگو و تبادل نظرپرداختند.

«دکتر شهرام موحدی» ابتدا با عرض خیر مقدم به بازرس کل استان اصفهان و همراهان و تشکر و قدردانی از قبول دعوت بازدید از این اداره کل در ادامه پیرامون اهم وظایف، عملکرد دامپزشکی استان در سال 97 و سه ماهه نخست سال جاری گزارش مبسوطی ارائه نمود.

وی از جایگاه برتر استان اصفهان در تولید برخی فرآورده های خام دامی در کشور سخن گفت و افزود: در استان اصفهان بیش از 2هزار مزرعه پرورش مرغ گوشتی با ظرفیت 37 میلیون قطعه مرغ وجود دارد و سالیانه بیش از 170 تن گوشت مرغ تولید و به بازارعرضه می گردد.

مدیرکل دامپزشکی استان از نظارت ویژه و شبانه روزی نیروهای دامپزشکی بر 31 کشتارگاه دام و 18 کشتارگاه صنعتی طیورسطح استان خبر داد و تصریح کرد: سالیانه به طور متوسط 60 میلیون قطعه مرغ به صورت کاملا بهداشتی در کشتارگاه های استان کشتارمی شود و از این تعداد در حدود 4 هزار قطعه مرغ ناسالم با نظارت مستقیم مسئول فنی و بهداشتی دامپزشکی مستقر در این مراکز حذف و معدوم می گردد.

وی در مبحثی دیگر درخصوص صادرات محصولات غیر نفتی سخن گفت و افزود: هم اکنون استان اصفهان در جایگاهی قرار دارد که سالیانه با صادرات 25 نوع محصول مرتبط با دامپزشکی به 21 کشور جهان به طور متوسط بین 20 تا 25 میلیون دلار ارزآوری دارد.

دکتر موحدی از صادرات محصولاتی همچون هزارلای گاوی، ضایعات کشتارگاهی طیور و... به دیگر کشورها خبر داد و گفت: در سالیان نه چندان دور به این محصولات برچسب ضایعات تعلق می گرفت و مخاطرات زیستی محیطی فراوانی به همراه داشت که اکنون می توانیم با افتخار بگوییم علاوه بر ارزآوری، اشتغال فراوانی نیز در این زمینه حاصل گردیده است.   

مدیرکل دامپزشکی استان همچنین پیرامون مشکلات حوزه کاری دامپزشکی همچون کمبودهای اعتباری، نیروی انسانی، خودروهای عملیاتی و... در حضور بازرس کل استان مطالبی به نفصیل بیان نمود.

وی به شعار جهانی «پیشگیری بهتر از درمان است» اشاره کرد و گفت: نیروهای دامپزشکی در خط مقدم پیشگیری از بسیاری از بیماری های مشترک بین انسان و دام، مهلک و کشنده ای همچون هاری، سیاه زخم، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، مشمشه و... قرار دارند اما متاسفانه در طرح تحول نظام سلامت کشور، نقش مهم دامپزشکی در امور پیشگیری از بیماری ها دیده نشده است.   

سپس دیگر مسئولان اداره کل دامپزشکی استان حاضر در این نشست پیرامون اقدامات حوزه کاری خود، نظارت ها، مشکلات و مسائل موجود بر سراهداف والای سازمانی مطالبی ارائه نمودند.

در ادامه سید محمدمهدی طباطبایی مهریزی مدیرکل بازرسی استان و رئیس منطقه 6 بازرسی کشور با عرض خداقوت به مدیرکل دامپزشکی استان و تمامی همکاران در سراسر استان از تلاش و پیگیری های مجموعه دامپزشکی در راستای ارتقاء سطح بهداشت و سلامت عمومی و ایجاد و افزایش امنیت غذایی تشکر و قدردانی نمود.

وی به اهمیت پیشگیری از بیماری ها در حوزه سلامت اشاره کرد و افزود: نقش دامپزشکی در این زمینه بسیار روشن و محسوس است اما نیاز است با تلاش بیشتر امکان و شرایط شناخت بهتری از این نهاد خدمت سان در سطح جامعه فراهم گردد.

طباطبایی خاطرنشان کرد: ما در مجموعه بازرسی استان آماده هستیم در راستای شناخت وظایف، معرفی اقدامات و عملکرد دامپزشکی حتی به مسئولان اجرایی همکاری و تعامل همه جانبه خویش را به کار ببندیم.

مدیرکل بازرسی استان به اهمیت امنیت غذایی و سلامت مردم اشاره کرد و افزود: اگر دستگاههای ذی ربط در این زمینه کم کاری و کوتاهی کنند دچار مشکلات عدیده ای خواهیم شد و روز به روز هزینه های درمانی و تخت های بیمارستانی افزایش پیداخواهد کرد.

وی در مبحثی دیگر اذعان داشت: با توجه به شناختی که از دامپزشکی دارم به واقع می توان گفت، نیروهای دامپزشکی علاوه بر وظیفه شناسایی و خط شکن بودن، وظیفه پشتیبانی و اصلاح امور را نیز بر عهده دارند و این خود به خوبی نشان دهنده اهمیت وجود سازمان دامپزشکی کشور در مقابله بسیاری از تهدیدهاست.

رئیس منطقه 6 بازرسی کشور از ضرورت فرهنگ سازی در حوزه سلامت سخن گفت و افزود: سیاست و اعتقاد ما در مجموعه بازرسی استان بر پیشگیری از بیماری ها استوار است و معتقدیم اعتبارات بیشتر باید در حوزه پیشگیری هزینه شود.

بازرس کل استان در پایان خاطر نشان کرد: با عنایت به جایگاه بسیارخوب استان اصفهان در زمینه تولید فرآورده های خام دامی سالم و بهداشتی، دستیابی به این رتبه ها نتیجه کار و تلاش و تفکر بسیجی است و اگر نظارت دامپزشکی نبود عملا در حوزه تامین فرآورده های مورد نیاز اساسی خانواده ها مشکلات فراوانی پیش می آمد.

بازدید از بخش های مختلف آزمایشگاه مرکزی دامپزشکی استان اصفهان و آشنایی با اهم وظایف دامپزشکی در امور تشخیص بیماری ها، تخلف ها و تقلب ها در حوزه فرآورده های خام دامی پایان بخش برنامه های حضور مدیرکل بازرسی استان و همراهانشان در اداره کل دامپزشکی استان اصفهان بود. 

 
نظر شما
ادامه