کد خبر: ۵۰۱۹۵


معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: هفته گذشته ۲ نفر از اعضای یک خانواده در شهر کرمانشاه به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا شدندکه با تشخیص به موقع پزشکان هم اکنون ّبیماری آنها رو به بهبودی است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر شاهرخ یارویسی» روز سه شنبه در کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان کرمانشاه که در دفتر فرماندار برگزار شد، افزود: این خانواده از یک کشتارگاه غیرمجاز سطح شهر گوشت و به ویژه دل و جگر خرید کرده بودند و مرحله سرد گوشت (۲۴ بعد از ذبح باید گوشت در یخچال فریزر قرار گیرد تا بیماری احتمالی از بین برود) را رعایت نکرده‌اند و برای همین مبتلا به بیماری تب کریمه کنگو شدند.

وی در ادامه بیماری تب کریمه کنگو را در کشور رایج دانست و بیان داشت: این بیماری خطرناک که با خونریزی داخلی و سطحی افراد را به کام مرگ می‌برد از طریق گزش کنه یا له کردن آن، تماس مستقیم با خون و بافت‌های دام آلوده حین ذبح و تماس مستقیم با خون و ترشحات بیمار بستری در بیمارستان منتقل می‌شود، بر همین اساس زمان تکه تکه کردن گوشت باید حتماً از دستکش استفاده کنیم.

یارویسی در ادامه گفت: حیوان مبتلا به بیماری تب کریمه کنگو هیچ علائم بیماری ندارد و حتی زمان ذبح نیز مشخص نیست و تنها با آزمایش قابل تشخیص است بنابراین تنها راه پیشگیری، پیش سرد کردن گوشت ذبح شده است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه از سال گذشته تاکنون ۱۵ نفر در استان به تب کریمه کنگو مبتلا و درمان شده‌اند، گفت: بیشترین مبتلایان استان به بیماری تب کنگو از شهرستان‌های ثلاث باباجانی و جوانرود گزارش شده که علت اصلی آن وجود شمار بی شمار کشتارگاه غیرمجاز کنار جاده‌ای است.

یارویسی تشخیص به موقع و زود هنگام این بیماری توسط پزشکان را در درمان مبتلایان به این بیماری را بسیار مهم و با اهمیت دانست (زیرا تشخیص ابتدایی آن بسیار سخت است) وگرنه منجر به خونریزی داخلی و مرگ فرد می‌شود.

وی در ادامه تشدید نظارت‌ها بر کشتارگاه‌ها، جلوگیری از کشتار غیرمجاز در سطح استان مهم‌ترین راهکار برای جلوگیری مبتلا نشدن افراد جامعه به این بیماری دانست و گفت: اداره کل دامپزشکی‌های برای مقابله با این ویروس خطرناک اکیپ‌هایی برای آموزش دامداران و بهره برداران جهاد کشاورزی و کشتارگاه‌ها تشکیل داده در کنار آن کار ضد عفونی و نظارت بر کشتارگاه‌های غیرمجاز را انجام داده است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی کرمانشاه، مهم‌ترین راه مقابله با بیماری تب کریمه کنگو را جمع آوری دست فروش‌ها (جگرکی های غیرمجاز سطح شهر) و ذبح در کشتارگاه‌های مجاز دانست و افزود: برای مقابله با این بیماری نیازمند کمک ارگان‌های مختلف به ویژه نیروی انتظامی، دادگستری، شهرداری و حمایت جدی و قاطع ارگان‌های تصمیم گیر در استان هستیم.

وی در ادامه بر اجرای کارهای فرهنگی در راستای اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به افراد جامعه تاکید کرد و گفت: مردم نباید به دلیل پنج تا ۶ هزار تومان گوشت ارزان کشتارگاه های غیرمجاز، جان خود را به خطر بیاندازند.

یارویسی در ادامه علائم بیماری تب کریمه کنگو را تب ناگهانی، درد عضلانی، سر درد وجود خونریزی از اعضای بدن اعلام کرد که مبتلایان باید فوراً مرکزهای درمان مراجعه کنند.

 


نظر شما
ادامه