کد خبر: ۵۰۱۸۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان ابرکوه گفت: بیماری سل گاوی یک بیماری باکتریایی می باشد که کنترل و ریشه کنی آن نیاز به توجه جدی مسئولان دارد.

 به گزارش حکیم مهر به نقل ازروابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان یزد، «دکتر علی فاتحی نیا» در این خصوص اظهارداشت: بیماری سل گاوی یک بیماری باکتریایی می باشد که در دام ها با علائمی نظیر تنگی نفس، تخریب شش ها، سرفه های شدید، خلط خون آلود، بی اشتهایی و لاغری مفرط خود را نشان می دهد. گاهی اوقات این بیماری فاقد علائم بالینی می باشد اما به صورت کاهش تولید و... بروز می کند.

وی ضمن تاکید بر قابل انتقال بودن بیماری سل گاوی به انسان گفت: این بیماری می تواند از راه شیر، غذا و تماس با دام آلوده و حتی از راه هوای آلوده و از طریق دام به انسان منتقل گردد.

این مسئول افزود: رعایت بهداشت فردی، جوشاندن شیر، رعایت نکات ایمنی در تماس و کار با دام، استفاده از ماسک و دستکش و خودداری از نگهداری دام به شکل متراکم و در محیط های مرطوب، بدون نور و تهویه نامناسب از مهمترین راه های پیشگیری و کنترل این بیماری است.

فاتحی نیا تصریح کرد: دامپزشکی به عنوان متولی اصلی مبارزه با بیماری سل گاوی، اقدام به اجرای فراگیر تست مقایسه ای توبرکولین (تست سل) می‌نماید و در صورت آلوده بودن دام اقدام به کشتار دام آلوده و معدوم سازی تمام یا قسمت هایی از لاشه دام نموده و در قبال آن به دامداران غرامت پرداخت می نماید.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان ابرکوه گفت: طی یکسال گذشته تاکنون تعداد ۳۶۰۰ نوبت سر دام تحت پوشش تست سل قرار گرفتند و در صورت مثبت بودن، دام های سلی مطابق ضوابط بهداشتی- قرنطینه ای کشتار می گردند.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
0
0
اداره مبارزه با بیماریهای دام سازمان چه میکند خدا داند
نظر شما
ادامه