کد خبر: ۵۰۱۷۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
برای نخستین بار در چهارمحال و بختیاری:
«دکتر فربد خاکپور» افزود: این مرکز مجوز خود را از اداره کل محیط زیست چهارمحال و بختیاری اخذ و در کلینیک تخصصی دامپزشکی شهر کیان فعالیت خود را آغاز می‌کند ...
 

حکیم مهر: دانشجوی دکتری عمومی دامپزشکی دانشگاه آزاد شهرکرد گفت: برای نخستین بار در چهارمحال و بختیاری بخش بازتوانی و مراقبت‌های پزشکی حیات وحش در کلینیک تخصصی دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد راه‌اندازی شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از آنا، «دکتر فربد خاکپور» درباره بخش بازتوانی و مراقبت‌های پزشکی حیات وحش در کلینیک تخصصی دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد اظهار کرد: برای نخستین بار در چهارمحال و بختیاری بخش بازتوانی و مراقبت‌های پزشکی حیات وحش در کلینیک تخصصی دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد راه‌اندازی شد.

وی افزود: بعد از چند سال که دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد روی نمونه‌های حیات وحش در استان‌های چهارمحال و بختیاری، اصفهان و یزد فعالیت می‌کرد، به‌صورت مستقل و کاملاً منسجم و رسمی تصمیم گرفتیم که مجوز راه‌اندازی بخش بازتوانی و مراقبت‌های پزشکی حیات وحش را اخذ کنیم.

رئیس کارگروه حیات وحش انجمن علمی دانشجویان دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی  واحد شهرکرد  افزود: این مرکز مجوز خود را از اداره کل محیط زیست چهارمحال و بختیاری اخذ و در کلینیک تخصصی دامپزشکی شهر کیان فعالیت خود را آغاز می‌کند که با همکاری مسئولان دانشکده دامپزشکی موفق شدیم این بخش را برای نخستین بار در استان راه‌اندازی کنیم.

خاکپور اظهار کرد: از زمان اخذ مجوز، حیوانات وحشی بسیار زیادی که با مشکلات متفاوتی روبه‌رو بودند از گونه‌های مختلف پرندگان، پستانداران و خزندگان در استان‌های چهارمحال و بختیاری و اصفهان به بخش حیات وحش دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد ارجاع داده شدند.

وی خاطرنشان کرد: نوزادان حیوانات وحشی که توسط افراد ناآگاه زنده‌گیری شده و توسط یگان حفاظت محیط زیست کشف و ضبط شده بودند و لازم بود دوره باز‌پروری را طی کنند و مهارت‌های زندگی  و شکار در طبیعت را بیاموزند از جمله حیواناتی بود که به این مرکز آورده شده بودند.

دانشجوی دکتری عمومی دامپزشکی افزود: گونه‌های متعددی از حیوانات به این مرکز آورده شده بودند که متأسفانه مشکلاتی از جمله شکستگی برای آنها توسط انسان‌ها ایجاد شده بود.

خاکپور گفت: تصادفات جاده‌ای نیز میان حیواناتی که به این مرکز برای درمان آورده شدند، بسیار شایع است، پرندگان شکاری نیز بیشتر با کابل‌های فشار قوی برخورد داشتند که متأسفانه آسیب‌دیده بودند و با اخذ عکس رادیوگراف و موارد تشخیص مرتبط اقدامات درمانی لازم را برای آنها انجام دادیم.

وی تصریح کرد: حیوان‌های وحشی که به بیمارستان دانشکده بخش حیات وحش تحویل داده می‌شوند به دو گروه تقسیم می‌شوند، گروه نخست، حیواناتی که پس از درمان قابلیت بازگشت به طبیعت را دارند و زمانی که این مرحله را طی کردند، می‌توانند در زیستگاه خودشان رها‌سازی شوند.

دانشجوی دکتری عمومی دامپزشکی بیان کرد: گروه دوم گونه‌هایی هستند که متأسفانه دچار آسیب‌های بسیار جدی مثل شکستگی‌های قدیمی هستند که به‌صورت نادرست جوش خورده و امکان اصلاح هم برای آنها وجود ندارد یا نقص عضوهایی که باعث شده حیوان نتواند در طبیعت به زندگی ادامه بدهد.

خاکپور افزود: این دسته از حیوان‌ها پس از درمان، به‌خصوص برای گونه‌های در خطر انقراض برنامه‌های تکثیر در اسارت اجرا می‌شود که در آینده نسل‌ سالم از آنان شکل بگیرد تا در طبیعت رهاسازی شوند.

رئیس کارگروه حیات وحش انجمن علمی دانشجویان دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی  واحد شهرکرد گفت: امسال درصدد هستیم برای پرندگان شکاری این برنامه را پیاده کنیم و امیدوارم بتوانیم این اتفاق خوب را ادامه دهیم.

دانشجوی دکتری عمومی دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد خاطرنشان کرد: قصد داریم دو قلاده روباه قرمز و یک  لاک‌پشت را در پارک ملی تنگ صیاد شهرکرد رها کنیم.

خاکپور افزود: روباه‌های قرمز سه‌ ماهه از روی ناآگاهی و توسط افراد متخلف از مادر جدا شده بودند و پس از واکسیناسیون و دوره باز‌پروری، آماده رهاسازی هستند و لاک لاک‌پشت هم توسط افراد متخلف رنگ‌آمیزی شده و  با کنه‌ها درگیری داشت پس از درمان به طبیعت باز خواهد گشت.


 
 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
United States of America
|
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
2
3
کار ارزنده‌ایست اما جناب خاکپور که در دانشگاه هنوز دفاع نکرده اند که دکتر شده باشند. ایشان دانشجو هستند و تا دفاع فاصله زیادی دارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۳
1
0
یعنی دکتر خاکپور همزمان هم دکتر هستند و هم دانشجوی دامپزشکی؟ اگر دکتر هستند چرا دوباره برای تحصیل در دوره عمومی، آن هم در دانشگاه آزاد ثبت نام کرده اند؟
n
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
0
1
من هم دانشکده ای ایشون هستم بله ایشون هنوز دانشجو هستند و مدرکشونو نگرفتن ولی از خیلی از دکتر ها دکتر تر هستن اینو اساتید هم قبول دارن در ضمن برای دانشجوها کارگاه آشنایی گونه های مختلف تشکیل میدن
نظر شما
ادامه