کد خبر: ۵۰۱۶۵

مدیر کل دفترحیات وحش و آبزیان آبهای داخلی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تعدیل جمعیت گرگاس در باغ وحش ارم به منظور حفظ گونه‌های ارزشمند مانند گرگ‌های خالص صورت گرفته است و نگهداری ازگونه‌هایی نظیر گرگاس که حاصل تداخل ژنتیکی سگ‌ها و گرگ‌ها هستند، چه در زیستگاه طبیعی و چه در محیط باغ وحش مورد پذیرش نیست.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر سید مجید خرازیان مقدم» با بیان اینکه یکی از اهداف مدیریت صحیح در مراکز نگهداری حیوانات و باغ های وحش، نگهداری از گونه‌های ارزشمند بخصوص گونه‌های جانوری بومی در معرض خطر انقراض است که امکان رهاسازی در طبیعت را ندارند، اظهارکرد: سایر گونه‌هایی که برای آنها مخاطره آمیز هستند یا دارای مشکلاتی نظیر دورگه بودن هستند باید یا جمعیت آنها تعدیل و یا از تکثیر آنها جلوگیری شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: گرگاس از انسان ترس کمتری دارد و با نزدیک شدن به مناطق مسکونی موجب هراس مردم می شود. نسبت به گرگ‌ها نیز پرخاشگری بیشتری دارند که معمولا به انسان و سگ های اهلی بیشتر نزدیک شده و بیشتر حملات سگ‌سانان وحشی توسط آنها صورت می گیرد.

متاسفانه چون توسط افراد عادی تفریق بین گرگاس و گرگ‌های خالص ممکن نیست، این نوع حمله ها به گرگ نسبت داده می شود و در نتیجه به افزایش تعارض بین گرگ و انسان منجر شده است. از طرفی حیات وحش نیز از حملات این نوع حیوانات در امان نیست.

مدیر کل دفترحیات وحش و آبزیان آبهای داخلی  سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد : برای حفظ خلوص ژنتیکی گونه گرگ و جلوگیری از ورود آن‌ها به محیط طبیعی باید در تمام مراکز نگهداری، از تکثیر گرگاس‌ها جلوگیری و در صورت لزوم با روش یوتانایز حذف شوند و در جایی که گرگ خالص باید نگهداری شود، وجود گرگاس پذیرفتنی نیست.

خرازیان مقدم خاطرنشان کرد: در باغ وحش ارم تعداد چهار قلاده گرگاس به مدت زیادی نگهداری می شده‌اند که به علت کهولت سن (در حدود ۱۵سال) و بروز مشکلات جسمی و رفتاری در نهایت و بنا به درخواست کتبی باغ وحش ارم تصمیم به حذف آن‌ها با روش مرگ آرام گرفته شده است تا امکان نگهداری از گونه ارزشمند گرگ مهیا شود.

 وی افزود: در رابطه با سایر گونه‌ها نیز از نظر سازمان حفاظت محیط زیست اولویت با نگهداری از گونه‌های بومی و حائز اهمیت از نظر وضعیت حفاظتی است و برای جلوگیری از هر گونه اختلاط ژنتیکی، کنترل جمعیت گونه‌هایی که از نظر حفاظتی در فهرست IUCN نیز کمترین نگرانی در رابطه با آنها وجود دارد، به عنوان یک ابزار مدیریتی در باغ‌های وحش استاندارد پذیرفته شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، مقدم با تاکید بر اینکه وظیفه نظارت بر وضعیت باغ‌های وحش و مراکز نگهداری حیوانات وحشی به عهده ادارات کل حفاظت محیط زیست استانی است و دفاتر ستادی ذیربط نیز حسب مورد و ضرورت در انجام این مهم اقدام خواهند کرد،گفت: در صورت مشاهده هر گونه تخلف از جانب مراکز مذکور، وفق مقررات و قوانین، اقدامات لازم در اسرع وقت و بدون هیچ گونه اغماض انجام خواهد پذیرفت.

 

نظر شما
ادامه