کد خبر: ۵۰۱۴۹

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان ارومیه گفت: کشتار و عرضه سنتی و غیرمجاز دام در راستای صیانت از سلامت شهروندان و ارتقای بهداشت عمومی در روستای «لور بالاجوق» ارومیه ممنوع شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «تورج دماوندی» روز یکشنبه افزود: یکی از معضلات موجود در شهرستان ارومیه کشتار حجیم دام به صورت غیرمجاز در ۱۱ واحد عرضه روستای لوربالاجوق در حومه شهر ارومیه با سابقه زمانی طولانی بود.

وی اظهار داشت: در بازدید از این مکان‌های عرضه، تذکرات شفاهی و کتبی و تعهدات اخذ شده مفید نبود، بنابراین تصمیم جدی برای جلوگیری از کشتار غیرمجاز دام گرفته شد.

وی اضافه کرد: به خاطر تهدید بهداشتی مصرف کنندگان و همچنین قصابان که مستقیم با لاشه‌های کشتاری در تماس بودند شبکه دامپزشکی ارومیه تصمیم گرفت با هماهنگی دادستانی نسبت به پلمب و معرفی خاطیان به مراجع قضائی اقدام کند.

دماوندیان افزود: با تلاش شبانه روزی کارکنان واحد بهداشت شبکه دامپزشکی احکام لازم اعم از پلمب، زندان صادر و ساماندهی این موضوع بعد از مدت‌ها محقق شد.

وی گفت: با تشکیل جلسه و دعوت از قصابان و مسؤولان کشتارگاه مقرر شد همه کشتارهای منطقه در کشتارگاه تحت نظارت بهداشتی بازرسان شبکه و نظارت‌های شرعی ناظر شرعی انجام و بعد از طی مراحل پیش سرد با ماشین‌های یخچال دار کشتارگاه در محل مراکز عرضه تحویل شود.

دماوندیان با بیان اینکه در ادامه این روند و پیگیری‌ها تعهد محضری در این رابطه از تمامی عرضه کنندگان اخذ شد، اضافه کرد: از شهروندان درخواست می‌شود ضمن عدم مصرف گوشت‌های بدون مهر و پلمپ امنیتی مخصوص نظارت‌های بهداشتی و شرعی، موارد کشتار غیرمجاز را به شبکه دامپزشکی به شماره تلفن ۳۲۴۲۶۹۴۸ گزارش کنند.

از سال‌های گذشته کشتار دام در روستاها و در کنار جاده‌های پرتردد به صورت سنتی در این استان انجام می‌شود، این اقدام در روزهای تعطیل و به ویژه جمعه افزایش می‌یابد.

اما کارشناسان و دامپزشکان بر این باورند که مصرف تمامی لاشه‌های حاصل از کشتارهای غیر مجاز که با عناوین گوشت گرم یا گوشت تازه توسط عرضه کنندگان تبلیغ می‌شود دارای تبعات وخیم بهداشتی بوده و می‌تواند عامل انتقال بیماری‌های وخیم و کشنده ای مانند تب کنگو، تب مالت، کیست هیداتیک، جنون گاوی و صدها عامل بیماری زای خطرناک دیگر باشد که بدون نظارت‌های لازم بهداشتی و شرعی و بدون طی مراحل پیش سرد کن می‌تواند زندگی مصرف کنندگان را به خطر اندازد.

 

نظر شما
ادامه