کد خبر: ۵۰۰۸۶
 

پروبیوتیک‌ها باکتری‌ها و مخمر‌های زنده هستند که برای سلامت انسان به ویژه سیستم گوارش مفید هستند .

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ما معمولا باکتری‌ها را به عنوان چیزی که باعث بیماری می‌شود می‌دانیم، اما بدن همه ما پر از باکتری‌های خوب و بد است. پروبیوتیک‌ها اغلب باکتری «خوب» یا «مفید» نامیده می‌شوند، زیرا به حفظ  سلامت روده کمک می‌کنند. باکتری‌های خوب به طور طبیعی در بدنمان یافت می‌شوند .

می‌توانیم پروبیوتیک‌ها را در برخی از غذا‌ها و مکمل‌ها پیدا کنیم

نسل جدید محصولات لبنی در حال حاضر فرآورده‌های پروبیوتیکی مختلفی در جهان تولید و عرضه می‌شوند. انواع نوشیدنی‌های پروبیوتیک، شیر، انواع پنیر، دوغ و ماست نوشیدنی، ماست سفت یا هم زده، بستنی، خامه ترش، شیر بدون چربی و نوشیدنی‌های به دست آمده از دوغ، کره از جمله این محصولات هستند. ماست یکی از محصولاتی است که به عنوان یک فراورده پروبیوتیک بالقوه، توجه زیادی را به خود جلب کرده‌است.

ماست پروبیوتیک علاوه بر تأمین  باکتری‌های زنده، مواد مغذی با ارزشی هم، چون کلسیم و پپتید‌های بیولوژیک در اختیار بدن قرار می‌دهند. بر این اساس ماست‌های پروبیوتیکی بخش عظیمی از بازار جهان را به خود اختصاص داده اند، و تولید کنندگان محصولات لبنی با درک این مهم، ماست‌های پروبیوتیک را به بازار عرضه می‌کنند.

ماست پروبیوتیک منبع غنی کلسیم و ویتامین‌ها

با استفاده از آن نه تنها می‌توان از مزایای ماست بهره برد بلکه می‌توان باکتری‌های مفید و لازم را نیز از این طریق تأمین کرد این محصول در دمایی بین ۳۸ تا ۴۵ درجه سانتی گراد تهیه می‌شود و منبع غنی از کلسیم و ویتامین  k است و حاوی مقادیر زیادی میکروارگانیسم‌های مفیدی است که به تعادل داخل بدن کمک می‌کند.

این ماده لبنی حاوی اسید‌های آمینه از جمله تریپتوفان و پپتید‌های بیولوژیک است که برای سلامت انسان بسیار مفید است؛ که موجب جذب و ذخیره کلسیم و منیزیم و همچنین تقویت سیستم عصبی منجر می‌شود.

امروزه در ایران ماست دوغ پنیر و نوشیدنی‌های حاوی پروبیوتیک در بازار با نام‌های مختلف عرضه می‌شود.

پروبیوتیک‌ها به دو صورت مصرف می‌شوند به صورت مکمل‌های غذایی به شکل پودر، شربت یا قرص مواد غذایی غنی شده با پروبیوتیک‌ها. مثلا اگر در تولید هرگونه فرآورده لبنی تخمیری همچون ماست، از باکتری‌های پروبیوتیکی استفاده شود، محصول حاصل را پروبیوتیک می‌نامند.

پروبیوتیک‌ها تاثیرات بسیاری در سلامت افراد دارند

 «نسرین حقیقت افشار» سرپرست مدیریت نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی  دانشگاه علوم پزشکی  و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی گفت: این باکتری‌ها باعث تسهیل هضم لاکتوز، جلوگیری از ابتلا به عفونت‌های روده‌ای و التهاب روده، کاهش کلسترول خون، تقویت سیستم ایمنی بدن، جلوگیری از زخم معده و ابتلا به  سرطان  می‌شود.

مضرات پروبیوتیک‌ها تاکنون به اثبات نرسیده است

وی با اشاره به اینکه مضرات پروبیوتیک‌ها تاکنون به اثبات نرسیده است، افزود: در تحقیقات اخیر بر روی افراد مبتلا به پارکینسون، ام اس و آلزایمر نشان داده است که می‌توانند از ابتلا به این بیماری‌ها نیز جلوگیری کنند.

وی اشاره کرد: محصولات حاوی باکتری‌های پروبیوتیک به راحتی در دسترس مردم قرار گرفته و در نشانه گذاری محصولات درج گردیده است.

 «رامین میرنجمی» مدیر کارخانه تولید و بسته بندی عسل نیز با اشاره به اینکه برای نخستین بار در ایران  عسل پروبیوتیک  توسط این شرکت در سطح وسیع تولید و بسته بندی می‌شود، گفت: عسل از زمان‌های بسیار قدیم به عنوان دارو مصرف می‌شده و تولید  عسل پروبیوتیک  یکی از محصولات مهم این شرکت که توسط کارشناسان و محققان ایرانی در این شرکت تولید شده است.

 

نظر شما
ادامه