کد خبر: ۵۰۰۳۸

اعضای انجمن های علمی و کانون های فرهنگی دانشجویی در دیدار با دکتر سعید رضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، در ابتدای این جلسه «محمد حسین مطهری» رئیس کمیسیون طرح و مشاوره دانشجویی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی طی سخنانی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان قرارگاه علم و فرهنگ در ساختار جدید خود دارای دو ستاد فرهنگ و علم است و در این ساختار کمیسیون دانشجویی هم جایگاه خوبی دارد.

تاکید بر بازنگری در آئین‌نامه شوراهای فرهنگی دانشگاه‌ها

پس از سخنان رئیس کمیسیون طرح و مشاوره دانشجویی، محمد پیروزان دبیر مجمع کانون‌های فرهنگی سلامت وزارت بهداشت به بیان نظرات خود پرداخت و با اشاره به لزوم بازنگری در آئین‌نامه شوراهای فرهنگی دانشگاه‌ها گفت: کانون‌های مجامع هنری هم برای فعالیت خود با مشکل برخوردهای سلیقه‌ای مواجه هستند که در این زمینه باید یک رویه واحد ایجاد شود. در مورد فضای مجازی هم با مشکلاتی مواجه هستیم.

دبیر مجمع کانون‌های فرهنگی دانشجویی سلامت وزارت بهداشت گفت: محدودیت منابع و کمبود اعتبارات و بودجه هم از مشکلات پیش روی است؛ این در حالی است که بسیاری از مشکلات اجتماعی با راه‌حل‌های فرهنگی قابل درمان هستند.

پیروزان ادامه داد: ستاد ملی فعالیت‌های جهادی وزارت بهداشت محل تعیین تکلیف و مدیریت فعالیت‌های جهادی در حوزه بهداشت و درمان است.

وی گفت: تا امروز ۱۴۵۰ اردوی جهادی پزشکی توسط این ستاد سازمان‌دهی و برنامه‌ریزی شده است.

شورا، یک سازوکار برای هماهنگی نهادها در حوزه محیط زیست طراحی کند

صیاد شیخی دبیر اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی حامی محیط زیست هم در این جلسه با بیان اینکه محیط زیست یک بحث مبنایی و مهم در کشور است گفت: محیط زیست به همه ملت و گروه‌ها اختصاص دارد.

شیخی ادامه داد: در این تشکل در حال شکل دادن و سازمان‌دهی کلیه تشکل‌های حامی محیط زیست دانشجویی هستیم. این در حالی است که بدون فعالیت سازمان‌یافته در زمینه محیط زیست شاهد موفقیت نخواهیم بود.

دبیر اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی حامی محیط زیست افزود: هر چند در سیاست‌های کلی نظام، محیط زیست جایگاه ویژه‌ای دارد اما در این زمینه کاستی‌هایی مشاهده می‌شود.

وی ادامه داد: پیشنهاد ما این است که یک سازوکار مشخص در ارتباط با شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان حفاظت محیط زیست تعیین شود.

شیخی گفت: موضوع سند ملی محیط زیست هر چند سند خوبی است اما در روند اجرا با مشکلاتی مواجه است.

تلاش برای کابردی کردن پایان نامه‌ها در حوزه مکانیک

به گزارش ایسنا، امیر حجتی دبیر اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی مهندسی مکانیک هم در این جلسه طی سخنانی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند در مأموریت محور کردن فعالیت‌های علمی و دانشجویی کمک‌رسان باشد.

وی افزود: در تشکل علمی دانشجویی مهندسی مکانیک ما تلاش کرده‌ایم تا پایان‌نامه‌های دانشجویی به سمت کاربری شدن حرکت کنند.

حجتی ادامه داد: در بسیاری از فضاهای دانشجویی نسبت به فعالیت تشکل‌های علمی آگاهی وجود ندارد و به همین دلیل به این تشکل‌ها اعتماد هم نمی‌شود.

ضرورت شفاف شدن بودجه‌های فرهنگی

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، مریم دهقانی دبیر مجمع تخصصی قرآن و عترت دانشجویان علوم پزشکی کشور هم در این نشست طی سخنانی گفت: در سطح وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۱۴ کانون برای تشکل‌های فرهنگی وجود دارد.

وی افزود: در خصوص بودجه باید گفته شود بودجه فرهنگی چندان شفاف نیست.

دهقانی با بیان اینکه باید در مورد نیروی انسانی به طرح بعد از فارغ‌التحصیلی توجه شود گفت: در این زمینه بعضاً افراد غیرمتخصص در قالب طرح به معاونت‌های فرهنگی وارد می‌شوند که این موضوع ایجاد مشکل می‌کند.

درخواست برای اصلاح آئین نامه نشریات دانشجویی

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، هانیه معیری دبیر اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی مهندسی عمران هم طی سخنانی گفت: در مورد وضعیت نشریات دانشجویی مشکلاتی وجود دارد که باید با اصلاح آئین‌نامه این مشکلات برطرف شود.

وی افزود: در انتخاب نمایندگان نشریات دانشجویی در هیئت نظارت بر این نشریات بعضاً اتفاقات ناخوشایندی می‌افتد.

دبیر اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی مهندسی عمران ادامه داد: در این انتخابات با توجه به حساسیت موضوع باید نظارت بیشتری اعمال شود که از نظر من هم شیوه‌نامه اجرا و هم مجریان دچار مشکلاتی هستند.

تقاضا برای دیده شدن تمام تشکل‌های دانشجویی

در ادامه این نشست، «دکتر آلاء عنایتی» دبیر اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی دامپزشکی طی سخنانی با اشاره به ساختار انجمن‌های علمی گفت: انجمن‌های علمی دانشجویی از ابتدای دهه ۸۰ در کشور شکل گرفتند و از ابتدای دهه ۹۰ با شکل‌گیری تعداد زیادی از این تشکل‌های علمی اتحادیه این تشکل‌ها در زمینه‌های مختلف علمی شکل گرفت.

وی افزود: فعالیت این تشکل‌ها از ابتدا تا امروز به صورت پویا و مستمر ادامه یافته است و این یک مزیت و قابلیت است.

عنایتی ادامه داد: در اکثر دانشگاه‌های بزرگ، محلی به عنوان باشگاه دانشجویان وجود دارد که محل فعالیت انجمن‌های علمی است.

وی گفت: در اکثر فعالیت‌های دانشجویی جنبه سیاسی غلبه دارد و در اکثر موارد با نمایندگان تشکل‌های سیاسی نماینده واقعی دانشجویان محسوب می‌شود که این وضعیت واقعیت ندارد.

دبیر تشکل علمی دانشجویی دامپزشکی افزود: البته برگزاری این جلسه با حضور نمایندگان تشکل‌های علمی دانشجویی برگزار شده را به فال نیک می‌گیریم.

اشاره به محدودیت‌ها در مسیر فعالیت‌های دانشجویی

علیرضا محمدی دبیر شورای هماهنگی کانون‌های فرهنگی دانشجویی دانشگاه تهران هم طیسخنانی دراین نشست سخنانی اظهار کرد: باید با اصلاح آئین‌نامه استقلال بیشتری به کانون‌های دانشجویی داده شود. زیرا مواردی در آئین‌نامه‌ها وجود دارد که جلوی فعالیت کانون‌ها را می‌گیرد.

محمدی ادامه داد: مسئله دیگر تحولات جامعه فعلی کشور است که این تحولات حرکت برخی از بخش‌های جامعه به سمت الگوهایی غیر ملی و غیر بومی است. در این زمینه باید دولت‌ها فعال‌تر وارد میدان شوند.

دبیر شورای هماهنگی کانون‌های فرهنگی دانشجویی دانشگاه تهران با اشاره به برخی محدودیت‌ها در مسیر فعالیت‌های دانشجویی افزود: باید بر آگاهی دانشجویان از حقوق و مسئولیت هایشان، آموزش بیشتر مورد توجه باشد.

محمدی با اشاره به فراگیری فضای مجازی ادامه داد: با توجه به آزاد بودن این فضا، برخی از افراد فعالیت در این فضا را در اولویت قرار داده‌اند.

اشاره به وضعیت معیشت دانشجویان

احمدرضا اکبری پور دبیر اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی مهندسی متالوژی هم در سخنانی گفت: سیاست پولی شدن آموزش عالی بر عدالت آموزشی و… تأثیر گذاشته است.

وی افزود: وضعیت معیشت دانشجویان مخصوصاً در نقاط دورافتاده چندان مطلوب نیست.

اکبری پور ادامه داد: سلیقه‌ای شدن فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی از مشکلات موجود در دانشگاه‌هاست.

تشکل‌های دانشجویی علمی هم‌افزای دولت‌ها و تقویت‌کننده سرمایه اجتماعی

رسول رجایی دبیر انجمن علمی دانشجویی کشور هم در سخنانی اظهار کرد: در مورد چرایی و ماهیت انجمن‌های علمی دانشجویی باید به این نکته اشاره کنم که این انجمن‌ها ظرفیت مهمی برای فعالیت‌های علمی کشور هستند.

وی افزود: با توجه به تحولات جهانی، سازمان‌های نسل ۳ یعنی سازمان‌های مردمی کمک‌رسان دولت‌ها در زمینه‌های مختلف هستند.

رجایی با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب «مدظله‌العالی» ادامه داد: تشکل‌های دانشجویی علمی همواره هم راستا و هم‌افزای دولت‌ها بوده‌اند.

دانشجوی نمونه کشوری ادامه داد: این انجمن‌ها همواره تقویت‌کننده سرمایه اجتماعی دانشگاه‌ها بوده‌اند.

وی گفت: در بیش از یک دهه فعالیت انجمن‌های علمی یک ظرفیت نیروی انسانی توانمند و متخصص در دانشگاه‌های کشور ایجاد شده عدم توجه به این ظرفیت و توانمندی موجب هدر رفتن سرمایه‌گذاری‌های انجام شده، خواهد شد.

دانشجوی نمونه کشوری سال ۱۳۹۷ ادامه داد: در تربیت نیروی انسانی باید این چرخه به صورت کامل موردتوجه قرار گیرد.

تاکید بر تحقق عدالت آموزشی

در ادامه علیرضا چمن‌زار دبیر اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه علامه در سخنانی خاطرنشان کرد: در آئین‌نامه تشکل‌های دانشجویی، نماینده تشکل‌های سیاسی دارای حق رأی در جلسات است که باید این آئین‌نامه به نفع تشکل‌های علمی اصلاح شود.

وی با اشاره به مضرات خصوصی‌سازی آموزش عالی افزود: این روند نقض کننده عدالت آموزشی است.

دبیر اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی علوم اجتماعی ادامه داد: برخوردهای سلیقه‌ای با برخی معترضین به این روند مورد انتقاد است.

اتحادیه‌های انجمن علمی دانشجویی به جامعه دانشگاهی معرفی شوند

علی ولی زاده دبیر اتحادیه انجمن‌های علمی مهندسی صنایع هم طی سخنانی گفت: تشکیل انجمن اتحادیه‌های علمی دانشجویی از اقدامات دوره اخیر وزارت علوم بود که متأسفانه استمرار پیدا نکرد این در حالیست که توانمندی‌های این اتحادیه‌ها بیشتر باید مورد استفاده قرار گیرد.
ولی زاده ادامه داد: گام دوم برای رفع این مشکل، معرفی این تشکل‌ها برای جامعه دانشگاهی است.

وی گفت: ارتباط با صنعت یکی از موارد مهمی است که می‌توان برای تحقق این هدف از ظرفیت تشکل‌های علمی استفاده شود.

تأکید بر پرداخت پژوهانه به دانشجویان دکتری

کمیل یزدانی دبیر اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی مهندسی برق نیز اظهار کرد: خلأ ارتباطی و نبود یک تعریف درست از نقش دانشجویان از مشکلات پیش روی شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

وی ادامه داد: موضوع بعد توجه به اصلاح ساختاری در نهادهای سیاست‌گذاری علمی است. در بسیاری از موارد در روند اصلاح ساختارها با مقاومت مواجه هستیم.

دبیر اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی مهندسی برق با اشاره به برخی از موارد مطرح شده در نقشه جامع علمی کشور افزود: دادرسی علمی و فناوری و ایجاد نظام ثبت اختراع اثباتی از مواردی است که باید بیشتر مورد توجه باشند.

یزدانی گفت: مشکل دیگر در مورد اعضای هیئت علمی شاغل در رشته‌های فنی و مهندسی است که در بسیاری از موارد این اساتید در رشته مربوطه تحصیل نکرده‌اند.

دبیر اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی مهندسی برق با تأکید بر پرداخت پژوهانه به دانشجویان دکتری افزود: این پرداخت که متأسفانه قطع شده است باید برقرار شود.

وی با اشاره به لزوم توجه به پژوهش‌های تقاضامحور ادامه داد: در این زمینه محدودیت‌هایی در برخی نهادها مانند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری وجود دارد.

همواره از خدا خواسته‌ام که دانشجو بمانم

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر سعیدرضا عاملی هم در این جلسه طی سخنانی گفت: نکات بسیار ارزشمندی مورد اشاره قرار گرفت و همواره از خدا خواسته‌ام که دانشجو بمانم و نباید استاد شدن موجب شود از فضای دانشجویی فاصله بگیریم.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: در فعالیت علمی اگر انسان حس کند که فعالیت او تمام شده این آغاز تمام شدن حیات علمی انسان است.

ظرفیت انجمن‌های علمی به طور شایسته مورد توجه قرار نگرفته است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: انجمن‌های علمی ظرفیت بسیار بزرگی است اما این ظرفیت به طور شایسته مورد توجه قرار نگرفته است. این در حالی است که در دانشگاه‌های بزرگ دنیا گزارش انجمن‌های علمی در هیئت مدیره دانشگاه‌ها ارائه می‌شود.

دکتر عاملی ادامه داد: انجمن‌های علمی ظرفیت کنشگری خوبی دارند و این نقطه مشترک این انجمن‌ها با تشکل‌های سیاسی است که علاوه بر این، انجمن‌های علمی توانایی کنش اجتماعی و علمی هم دارند.

لزوم توجه بیشتر انجمن‌های علمی دانشجویی به روند علمی کشور

دکتر عاملی با اشاره به لزوم توجه به روند علمی کشور افزود: از تشکل‌های علمی انتظار داریم در این زمینه بیشتر حضور و تأثیر گذاری داشته باشند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: رهبر حکیم انقلاب «مدظله‌العالی» با توجه به صداقت و سلامت فضای دانشجویی، بیشترین رفاقت را با این فضا دارند.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی با توجه به حوزه‌های مأموریت خود، مشورت‌های زیادی کرده است، اما این با مشارکت ذی‌نفع‌ها در مصوبات فرق دارد.

وی با بیان اینکه اگر ذی‌نفع‌ها در سیاست‌گذاری‌ها بیشتر وارد شوند برخی مشکلات اجرایی برطرف می‌شود، خاطرنشان کرد: من از شما درخواست دارم از طریق کمیسیون دانشجویی، شورا را کمک کنید.

رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: یکی از ضعف‌های ما در کشور عدم پرداخت به چرخه کامل کار است و کارهای ناقص، تمام نشده، پردازش نشده زیاد داریم. در هر کاری باید همه ابعاد کار را مورد توجه قرار دهیم. مثلاً همین نظام پرداخت حقوق کشور، واقعاً ناظر بر وضعیت واقعی شاغلین نیست. باید یک فرد بتواند با یک کار و شغل معاش خود را تأمین کند و اگر یک فرد دانشگاهی مجبور به کار در چند جا شود، کیفیت کار او کاهش می‌یابد و در نهایت حقوقی را که ما در یک فیش باید پرداخت کنیم او با چند کار ناقص دریافت می‌کند.

در برخی موارد دیوان‌سالاری موجب تمام شدن توانایی فرد می‌شود

وی افزود: در برخی موارد آنچنان دیوان‌سالاری در فضای دانشگاه گسترش یافته که موجب تمام شدن توانایی فرد می‌شود. باید اعتماد را جایگزین فرآیندهای پیچیده دیوانسالاری کنیم.
دکتر عاملی ادامه داد: نباید از صدای دانشجو بترسیم و البته دانشجویان هم نباید سخنان را با عصبانیت و خشونت بیان کنند. در نقد هم باید تعامل سازنده داشته باشیم.

تشکل‌های علمی دانشجویی باید برای حل مشکلات راهکار ارائه دهند

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در تضاد همیشه حل منازعه هم وجود دارد و بنا به تأکید رهبر معظم انقلاب «مدظله‌العالی» با بن‌بست در هیچ زمینه‌ای مواجه نیستیم.
وی افزود: تشکل‌های علمی دانشجویی باید برای حل مشکلات مختلف کشور راهکار ارائه دهند.

دکتر عاملی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب ادامه داد: در این بیانیه راهکارهای آینده‌نگرانه برای حل مشکلات ارائه شده است.

وی با اشاره به برخی مدل‌های استراتژیک و مدیریتی برای رفع مشکلات گفت: یکی از جدیدترین و مؤثرترین مدل‌های آینده نگرانانه مدل "پسا نگر" است که بدنبال فرآیند سازی معکوس مدل مطلوب است. ما تصویرمان را از آینده روشن کنیم و بعد ببینیم الزامات حقوقی، زیرساختی، اجرایی و … برای رسیدن به آن هدف چیست.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: حکیم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم ضمن نگاه به گذشته و امروز ۷ راهبرد برای آینده ترسیم کرده اند و در واقع با فرآیند کردن حرکت به سمت استقرار جامع اسلامی و تمدن نوین اسلامی، این ۷ راهبرد اساسی برای رسید به آن دو هدف مهم است.

در نگاه مقام معظم رهبری امیدوار و امید سازی و تحقق وضعیت مطلوب بعنوان یک نگرش بنیادین وجود پر رنگ دارد.

دانشجویان با توجه به روحیه آزادگی؛ برای رفع چالش‌ها تلاش کنند

وی با اشاره به اینکه: بیان صرف چالش‌ها و نقاط ضعف در کلام گروه‌های مختلف بدون توجه به ظرفیت‌ها و فرصت‌ها گفت: جامعه ما شدیداً از گفتگو پیرامون چالش رنج می‌برد که این روند موجب آسیب‌های روانی در جامعه شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: متخصصان و به ویژه دانشجویان با توجه به روحیه آزادگی باید برای رفع چالش‌ها تلاش کنند.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: باید با توجه به فلسفه و چرایی انجمن‌های علمی که به نوعی ظرفیتی است برای حل علمی مسائل، نوآوری برای کاهش مسائل و دردهای اجتماعی و تسهیل زندگی مردم و اصلاح چالش‌ها و حل مشکلات جامعه، حرکت کرد.

دکتر عاملی با بیان اینکه نباید در مقابل انتقادات سریعاً عکس‌العمل نشان دهیم، ادامه داد: جداسازی نظام از مردم و تبدیل نظام به رژیم در باور مردم، یکی از توطئه‌های دشمنان علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

حرکت به سمت عدالت جز اهداف اصلی نظام است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: هیچ‌کس منکر مشکلات نیست اما حرکت به سمت عدالت جزو اهداف اصلی نظام است.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر عاملی افزود: ترسیم خط‌مشی فعالیت انجمن‌های علمی در دانشگاه‌ها می‌تواند مورد توجه باشد.

رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: از تشکل‌های دانشجویی درخواست می‌کنیم با توجه به ظرفیت سیاست‌گذاری شورای عالی انقلاب فرهنگی برای مشکلات کشور راه حل ارائه دهند.

جامعه دانشگاهی راه حل سیستمی برای مشکلات ارائه دهد

وی گفت: از جامعه دانشگاهی انتظار می‌رود به جای حل موردی مشکلات، راه حل سیستمی برای مشکلات ارائه دهند.

دکتر عاملی افزود: این سیستم می‌تواند با ارائه الگوریتم‌های هوشمند مسیرهای رفت و برگشت و پیش بینی موانع و حل مشکل، مسیرهای نوآورانه کارآمد جدید را در مسیر توسعه و پیشرفت کشور قرار دهد.

نظر شما
ادامه