کد خبر: ۵۰۰۳۶

پیتر، جیبسی،کتی‌‌‌ و‌ لی‌لی، اعضای گروهان‌ سگ‌های زنده‌یاب هلال‌احمر در دومین روز تابستان در ساحل دریاچه زیبای چیتگر هستند که با نظمی خاص به صف شده‌اند تا مانور امداد و نجات خود را مقابل دوربین‌های عکاسان و تصویربرداران به نمایش بگذارند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، سگ‌ها همگی قلاده‌ به گردن و در حالی‌ که افسارشان در دستان امدادگران هلال‌احمر قرار دارد در صفی منظم مسیر رسیدن به ساحل دریاچه چیتگر را طی می‌کنند و در یک ستون شبیه ستون‌های نظامی به راه می‌افتند

امروز قرارمان تهیه گزارش از عملیات امداد و نجات سگ‌های زنده‌یاب گروه کار هلال‌احمر است. همان‌هایی که در شرایط بحرانی و خطرناک جان بسیاری از انسان‌های در زیر آوار مانده را نجات می‌دهند.

ساعت ۱۰ صبح به دریاچه چیتگر می‌رسیم. سگ‌ها با فرمان سرگروه خود به خط شده و خبردار می‌ایستند. سرگروه اسم‌های مختلفی مانند پیتر، جیب‌سی، کتی و … را با صدایی خشن و غضب‌آلود سر می‌دهد و سگ‌ها نیز خیلی سریع واکنش نشان داده و در صف آرام می‌گیرند.

پس از مدتی سگ‌ها به محل انجام عملیات در ساحل دریاچه می‌رسند. قرار است در اینجا عملیات نجات غریق با کمک یکی از سگ‌های زنده‌یاب مقابل دوربین‌های عکاسان و تصویربرداران به نمایش گذاشته شود. نامش «ببری‌» است و از استان گیلان آورده شده است.

سگ‌ها با فرمان سرگروه خود به خط شده و خبردار می‌ایستند. سرگروه اسم‌های مختلفی مانند پیتر، جیب‌سی، کتی و … را با صدایی خشن و غضب‌آلود سر می‌دهد و سگ‌ها نیز خیلی سریع واکنش نشان داده و در صف آرام می‌گیرند

 نمایش اولین سگ آموزش دیده نجات غریق

این سگ اولین سگ آموزش دیده غریق نجات در کشور است که همراه مربی خود با هیبتی خاص در کنار ساحل منتظر دستور سرگروه برای انجام عملیات نجات غریق است.در این مرحله ببری باید با دیدن غرق شدن یکی از مربیان خود را به دل آب بزند و او را از چنگال مرگ نجات دهد.

ابتدا مربی مسافتی را در دریاچه شنا می‌کند و در حالی‌ که به صورت فرضی در حال غرق شدن در آب قرار می‌گیرد، در این لحظه ببری با دیدن چنین صحنه‌ای با پارس کردن بی‌تابی خود را نشان می‌دهد و در عرض چند ثانیه مسافت چند متری ساحل تا غریق را طی می‌کند. در این لحظه فردی در حال غرق شدن با گرفتن قلاده سگ به ساحل انتقال پیدا می‌کند.

«اسماعیل اسکندری»، رئیس اداره سگ‌های زنده‌یاب جمعیت هلال‌احمر که مدیریت این مانور را برعهده دارد درباره فعالیت این سگ‌ها، توضیح می‌دهد: در کل کشور ۸۲ قلاده سگ‌ زنده‌یاب وجود دارد و امروز ۳۰ قلاده سگ در این مانور شرکت کردند.

وی با بیان اینکه نژاد این سگ‌ها ژرمنی است، می‌افزاید: این سگ‌ها در ایران زادوولد می‌کنند.

اسکندری ادامه می‌دهد: در دنیا سه کشور سوئد، ایتالیا و آمریکا عملیات نجات در آب انجام می‌دهند و «ببری» اولین سگی است که آموزش نجات غریق را گذرانده و عمل می‌کند

در دنیا سه کشور سوئد، ایتالیا و آمریکا عملیات نجات در آب انجام می‌دهند و «ببری» اولین سگی است که آموزش نجات غریق را گذرانده و عمل می‌کند

از اسکندری می‌پرسم که چطور این سگ‌ها اقدام به نجات می‌کنند که اضافه می‌کند: هرکس بر روی آب با مشکل روبه‌رو شده و درخواست کمک کند، این سگ‌ها که کاملاً با فنون شنا آشنا هستند خیلی سریع به آن نزدیک شده و آن را نجات می‌دهند.

به این شکل که سگ پس از ورود به آ‌ب آن هم با هر عمقی که باشد شنا کرده و اطراف غریق می‌گردد تا غریق قلاده سگ را گرفته و سگ، فرد را به ساحل انتقال می‌دهد.

رئیس اداره سگ‌های زنده‌یاب هلال احمر متذکر می‌شود: این سگ‌ها از سه ماهگی آموزش‌های لازم را آغاز کرده و در ۲ سالگی آماده عملیات نجات می‌شوند.

وی با اشاره به هزینه بالای نگهداری سگ‌های زنده‌یاب در کشور، می‌گوید: دارندگان سگ‌های گروه کار یعنی سگ‌های بزرگ جثه می‌توانند آموزش‌های لازم را از طریق هلال‌احمر فرا گیرند و در صورت تمایل به صورت داوطلبانه در زمان بروز حوادث به حادثه‌دیدگان امدادرسانی کنند.

حالا پس از حدود یک ساعت عملیات در ساحل دریاچه با برپا دادن سرگروه، سگ‌ها سریعاً به خط می‌شوند و در یک صف منظم برای انجام دومین مرحله عملیات که نجات فرد غریق در عمق آب دریاچه است مسیر چند صد متری ساحل دریا را به سمت اسکله طی می‌کنند.

ساحل دریاچه چیتگر آرام است اما این آرامش نیمروزی با حرک و رژه سگ‌ها با آن ابهت و جسارت مثال زدنی خود، چهره متفاوتی به ساحل می‌دهد و لباس قرمزها و عینک به چشم‌های امدادگر هلال احمرهمراه سگ‌های خود به سوی اسکله حرکت می‌کنند

در طول مسیر سرگروه سعی می‌کند با صدا زدن سگ‌ها و اسامی مختلف، نظم گروه را دنبال کند و هر کدام از این سگ‌ها با شنیدن نام خود، واکنشی به دستور سرگروه نشان می‌دهند.

در اسکله قرار است یکی از سگ‌ها فردی را که در عمق آب در حال غرق شدن است، نجات دهد. چند نفر از اعضای گروه در دوقایق سوار شده و تا عمقی از آب جلو می روندتعدادی از سگ ها در کنار ساحل به تماشای دیگر هم جنسان خود ایستاده اند. در این مرحله یکی از سگ‌ها که درون قایق امدادی قرار دارد با دیدن فرد در حال غرق شدن سریعاً خود را به آب انداخته و آن را از مرگ نجات می‌دهد

تعدادی از سگ ها در کنار ساحل به تماشای دیگر هم جنسان خود ایستاده اند. در این مرحله یکی از سگ‌ها که درون قایق امدادی قرار دارد با دیدن فرد در حال غرق شدن سریعاً خود را به آب انداخته و آن را از مرگ نجات می‌دهد

ساعت حدود ۱۲ ظهر است که طبق برنامه باید برای انجام سومین مرحله مانور به سمت جنگل چیتگر حرکت کنیم. بعد از حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه طی مسیر با اتوبوس در حالی که گرما و تابش آفتاب به اوج خود رسیده وارد قسمتی از جنگل می‌شویم تا با هماهنگی تعدادی از مربیان چند قلاده سگ کار جست‌وجو و زنده‌یابی افراد حادثه دیده در زیر آوار را انجام دهند.

گرمای هوا بسیار آزار دهنده است؛ به شکلی که این گرما و شدت عطش را می‌توان در چهره سگ‌ها و زبانی که از شدت تشنگی بیرون انداخته‌اند، به خوبی احساس کرد.

در این مرحله نیز سگ‌های زنده‌یاب که از قبل آموزش‌های لازم را دیده‌اند با دستور سرگروه در جنگل رها شده و تعدادی از افراد حادثه‌دیده و پنهان شده در بین درختان را شناسایی می‌کنند.

حالا به پایان مانور گروه سگ‌های کار و زنده یاب هلال احمر می‌رسیم و آنچه در این مرحله جالب توجه است این است که سگ‌ها با شامه تیزی که دارند خیلی سریع بوی افراد حادثه‌دیده در جنگل را شناسایی کرده و این مرحله از مانور نیز با موفقیت انجام می‌شود








 






نظر شما
ادامه