کد خبر: ۵۰۰۲۴
تعداد نظرات: ۱ نظر

شاید تا به حال برایتان پیش آمده در فاکتور ارائه شده از سوی رستوران، ردیفی را با عنوان «حق سرویس» مشاهده کنید. این در حالی است که رستوران‌ها حق دریافت مبلغی تحت این عنوان را ندارند. در این مواقع چه می‌کنید و به کجا شکایت می‌برید؟

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، سازوکاری برای برخورد با واحدهای متخلفی که نسبت به دریافت حق سرویس اقدام می‌کنند، از سوی اتحادیه صنف رستوران‌داران تهران تدارک دیده شده است. سامانه رسابان به آدرس اینترنتیrasaban.rst-teh.ir  به شما کمک می‌کند تا اگر از رستورانی تخلفی مشاهده کردید، آن را گزارش کنید.

با ثبت‌نام در این سامانه، می‌توانید نام رستوران‌های مجاز تهران را مشاهده کرده و سپس با انتخاب هر یک از آن‌ها و وارد شدن به بخش مربوط به شکایات، نسبت به گزارش تخلف آن واحد اقدام کنید. البته بخش دیگری نیز در این وب‌سایت در نظر گرفته شده که می‌توانید در آن نظر خود را نیز در مورد عملکرد رستوران‌ها و کیفیت خدمات ارائه شده از سوی آنها اعلام کنید.

در بخش شکایات، ۱۰ مورد ذکر شده که کاربر امکان انتخاب از بین آنها را دارد. همان‌طور که در تصویر پایین قابل مشاهده است، دریافت حق سرویس نیز یکی از این موارد است.

ایرناپلاس درباره برخورد با رستوران‌هایی که نسبت به دریافت حق سرویس اقدام می‌کنند با «علی‌اصغر میرابراهیمی»، رئیس اتحادیه صنف دارندگان رستوران و سلف سرویس تهران گفت‌وگو کرده است. میرابراهیمی می‌گوید: پیش از انقلاب اسلامی حق سرویس از سوی رستوران‌ها دریافت می‌شد، اما اکنون اگر رستورانی حق سرویس دریافت کند، خلاف کرده است.

هر رستورانی رستوران نیست

وی با بیان اینکه هیچ رستورانی مجاز به دریافت حق سرویس نیست، اضافه می‌کند: البته برخی افراد از واژه رستوران برای مغازه خود استفاده می‌کنند، اما زیرمجموعه اتحادیه صنف دارندگان رستوران و سلف‌سرویس تهران نیستند.

میرابراهیمی اذعان می‌کند: منکر این نیستم برخی رستوران‌ها ممکن است تخلفی در این زمینه داشته باشند، البته ممکن است برخی برای مراسمی مانند جشن تولد، میزی را برای ساعاتی طولانی‌تر رزرو کنند که این کار هزینه اضافه به رستوران تحمیل می‌کند و مشتری باید این هزینه را پرداخت کند. این چیزی است که در چارچوب یک قرارداد بین طرفین انجام می‌شود.

رئیس اتحادیه صنف دارندگان رستوران و سلف سرویس تهران سازوکار نظارت و برخورد می‌گوید: به هر رستوران یک پلاک داده شده که عنوان «مرا بخوان» در آن ذکر شده است. اگر با گوشی آیفون QR کد آن خوانده شود، اطلاعات آن واحد روی گوشی نمایش داده می‌شود. این‌گونه می‌توان متوجه شد که آیا آن رستوران عضو اتحادیه ماست یا خیر.

رسیدگی یکی دو روزه به شکایات/ آزمایش مواد خام زستوران ها توسط دامپزشکان

وی درباره وب‌سایت رسابان و اعلام شکایت از این طریق نیز اظهار می‌کند: هنگامی که از طریق این وب‌سایت شکایت اعلام می‌شود، معمولاً ظرف ۲۴ ساعت و حداکثر طی ۴۸ ساعت، رضایت مشتری را جلب می‌کنیم. اگر پول اضافه‌ای دریافت شده باشد، آن را از رستوران دریافت کرده و به مشتری برمی‌گردانیم.

میرابراهیمی می‌افزاید: تعداد شکایات واصله از مردم زیاد نیست و نسبت به گذشته خیلی کمتر شده است. ما هر ۳۰ تا ۴۵ روز یک بار به‌صورت اتفاقی از رستوران‌ها بازدید می‌کنیم، مواد خام آن‌ها را معاینه و آزمایش می‌کنیم و بررسی می‌کنیم که این مواد به چه وسیله‌ای حمل می‌شود. با سازمان دامپزشکی قراردادی داریم و دامپزشکانی از طرف این سازمان برای انجام آزمایش به رستوران‌ها می‌روند.

اخطار و پلمپ، جریمه رستوران‌های متخلف

وی درباره نوع برخورد اتحادیه با رستوران‌های متخلف نیز می‌گوید: تا سه مرتبه اخطار می‌دهیم و اخطار سوم در سوابق واحد درج می‌شود. البته در اکثر موارد، شکایت با جلب رضایت شاکی برطرف می‌شود. از دفعه چهارم به بعد برای واحد مشکل ایجاد می‌شود. تخفیف‌ها و امتیازاتی که برای واحد در نظر گرفته شده، لغو شده و در مرحله آخر اخطار برای پلمپ صادر شده و کار به اداره نظارت بر اماکن عمومی واگذار می‌شود.

دریافت مالیات بر ارزش افزوده ممنوع نیست

میرابراهیمی دریافت مالیات بر ارزش افزوده را قانونی دانسته و می‌گوید: رستوران‌ها باید مطابق قانون، این مالیات را از مشتریان دریافت کنند. سازمان امور مالیاتی کشور نیز در جریان است.

وی تصریح می‌کند: تمام رستوران‌های تهران، باید مالیات بر ارزش افزوده دریافت کنند. گواهی مالیات بر ارزش افزوده هم دارند و اگر این گواهی را ارائه نکنند، برخی شرکت‌هایی که از آن‌ها غذا تهیه می‌کنند، پول مالیات بر ارزش افزوده را به رستوران نمی‌دهند.

آنچه ذکر شد صرفاً مربوط به رستوران‌ها است. واحدهای صنفی زیرمجموعه اتحادیه فروشندگان دل، جگر و قلوه، اتحادیه طباخان، فروشندگان کله و پاچه و سیرابی و همچنین اتحادیه کبابی، حلیم و آشپزندگان نباید از مشتری مبلغی به‌عنوان ارزش افزوده دریافت کنند.

درباره واحدهای زیرمجموعه اتحادیه چلوکباب و چلو خورش نیز واحدهای بیرون‌بر از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف بوده، اما واحدهای رستورانی که دارای سالن هستند باید مالیات بر ارزش افزوده را از مشتری دریافت و پرداخت کنند. همچنین در رابطه با اغذیه‌فروشان، واحدهای زنجیره‌ای که در سامانه ثبت شرکت‌ها نام آنها قید شده، باید به سازمان امور مالیاتی ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنند.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رستوران بدون جواز شمس در یافت اباد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
0
0
سلام خودم بارها با اتحادیه رستوران تهران و بخشش بازرسی تماس گرفتم که چرا با رستوران بدون مجوز برخورد نمیکنید و بارزسی میدانی و اخطار ماده 270 جهت پلمپ صادر نمیکنید متاسفانه بازرس اتحادیه رستوران داران هنوز وظیفه خودش نمی داند چیست حالا چه طوری روی اون صندلی نشسته است
نظر شما
ادامه