کد خبر: ۵۰۰۲۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
اختصاصی حکیم مهر:
به زودی حضور زنان در رشته دامپزشکی و زیرشاخه‌های آن، گوی سبقت را از مردان خواهد ربود ...
 

حکیم مهر: به زودی حضور زنان در رشته دامپزشکی و زیرشاخه‌های آن، گوی سبقت را از مردان خواهد ربود. البته هم‌اکنون در مجموع همه حوزه‌های دامپزشکی، تقریباً 55 درصد مردان و 45 درصد زنان در حال فعالیت هستند، اما با نگاهی به جمعیت دانشجویان رشته دامپزشکی می‌توان متوجه شد که داستان دیگری در جریان است.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، در ایالات متحده آمریکا در اواخر دهه 80 میلادی نیمی از متقاضیانی که خواستار تحصیل در رشته دامپزشکی بودند را مردان تشکیل می‌دادند. در سال 1999 نسبت مردان در بین متقاضیان تحصیل در رشته دامپزشکی به طرز عجیبی به 28 درصد کاهش یافت. 18 سال بعد تعداد دانشجویان پسر به زیر 20 درصد رسید. این تغییر گرایش نه تنها در آمریکا، بلکه در اروپا، استرالیا و آسیا نیز مشهود بود.

رشته دامپزشکی؛ علت تمایل بیشتر زنان و عدم تمایل مردان

دلیل خاصی برای تمایل زنان برای تحصیل در رشته دامپزشکی وجود ندارد. البته بهبود عملکرد مقیدکننده‌های شیمیایی در دام‌های بزرگ و همچنین برطرف شدن تبعیض در پذیرش دانشجو و پررنگ‌تر شدن نقش زنان در جامعه را می‌توان به عنوان برخی از دلایل این تمایل و بیشتر شدن روزافزون ثبت‌نام دختران در دانشکده‌‌های دامپزشکی نام برد.

از سویی دیگر مردان به‌دلیل درآمدهای پایین حرفه دامپزشکی و همچنین نداشتن استقلال که داشتن یک کار خصوصی را برای آنها سخت‌تر نموده است، از ورود به حرفه دامپزشکی اجتناب می‌کنند.

نظرسنجی انجام شده از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته دامپزشکی در استرالیا حاکی از آن است که زنان اغلب به علت عشق به حیوانات، به تصویر کشیدن نقش دامپزشکان در شبکه‌های اجتماعی، علاقه کودکانه به موجودات زنده و مطالعات علمی درباره بیماری‌ها، مصمم به ورود به حرفه دامپزشکی هستند.

این در حالی است که مردان دامپزشک در پی جذابیت‌های مالی این رشته بوده و تمایل دارند مدیریت مستقلی بر حرفه خود داشته و به صورت خصوصی فعالیت داشته باشند.

تفاوت در زمینه‌های کاری زنان و مردان دامپزشک

زنان دامپزشک معمولاً به شکل خصوصی و در زمینه حیوانات خانگی فعالیت دارند، اما 80 درصد مردان در حوزه دامپزشکی دام‌های بزرگ مشغول به کار می‌باشند.

تقریبا 50 درصد از زنان و 40 درصد از مردان تازه فارغ‌التحصیل رشته دامپزشکی، حرفه خود را در یک کلینیک دام‌های کوچک ادامه می‌دهند. تعداد زنان دامپزشکی که کار خود را در حوزه دام‌های بزرگ شروع می‌کنند، تنها 4 درصد است، در حالی‌که 13 درصد از مردان دامپزشک فعالیت خود را در حوزه دام‌های بزرگ آغاز می‌کنند.

تمایل به استقلال در حرفه دامپزشکی

یکی از تمایلاتی که در دامپزشکان مرد و زن یکسان است، علاقه به فعالیت در بخش خصوصی‌ای است که خودشان مالک آن باشند؛ با این حال تفاوت‌ها بعدها خود را آشکار می‌سازد. 80 درصد مردان پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه می‌خواهند کلینیک خصوصی جدید خود را داشته باشند؛ با گذشت زمان این تمایل مالکیت اندکی کاسته می‌شود. اما زنان دامپزشک در ابتدا 70 درصد خواهان این مالکیت بوده و پس از گذشت دو سال، تنها نیمی از آنها بر این خواسته باقی می‌مانند.

تفاوت درآمدها در دامپزشکان زن و مرد

در رشته دامپزشکی نیز همانند اکثر مشاغل تفاوت قابل توجهی بین درآمد زنان و مردان وجود دارد. بر اساس گزارش دفاتر آمار ایالات متحده آمریکا، زنان دامپزشک سالانه حدود 72 هزار دلار و مردان حدود 84 هزار دلار درآمد داشته‌اند. در واقع یک شکاف 16.5 درصدی بین درآمد مردان و زنان دامپزشک در آمریکا وجود دارد. میزان این شکاف درآمدی در استرالیا 15 درصد است. با توجه به اینکه زنان تمایل بیشتری برای ورود به رشته دامپزشکی از خود نشان می‌دهند و با توجه به روند کاهشی ورود مردان به این حرفه، انتظار می‌رود به مرور زمان درآمد مردان دامپزشک نسبت به زنان کاهش یابد.
 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سید
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
7
3
زهی خیال باطل درآمد مرد ها کاهش پیدا کنه!!!!!
مگه ممکنه؟؟
هم موقعیت های شغلی برای مردا بیش تر هست وهم هرجای ممکن می رن برای کار ولی البته ازنوع باسوادش
ناشناس
|
Canada
|
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
0
5
باید دامپزشکی یک سازمان مستقل بشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
0
3
اگر حمایت یک وزیر مقتدر مثل وزیر بهداشت در هیات دولت نباشد، وضعیت دامپزشکی می شود سازمان بی دست و پایی مثل محیط زیست که کارکنانش را می کشند و کاری نمی تواند کند و وضعیت مالی نابسامانی دارد!
نظر شما
ادامه