کد خبر: ۴۹۹۹۲
 

مدیر كل امور مالیاتی فارس اعلام كرد :همه صاحبان حرف و مشاغل پزشكی، پیراپزشكی، داروسازی و دامپزشكی مكلف بوده اند از ابتدای سال 1398 از پایانه فروشگاهی و دستگاه كارتخوان استفاده كنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «ناصر هاشمی» یكشنبه در جمع فعالان حوزه سلامت افزود: این موضوع شامل مشاغلی كه مجوز فعالیت آنها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، سازمان نظام پزشكی ایران و یا سازمان نظام دامپزشكی و سازمان دامپزشكی ایران صادر شده، می شود.

وی افزود: همه مراكز درمانی اعم از دولتی، خصوصی، وابسته به نهادهای عمومی غیردولتی، نیروهای مسلح، خیریه ها و شركت های دولتی مكلفند 10 درصد از حق الزحمه یا حق العمل پزشكی پزشكان را بر اساس مبلغ صورتحساب مجموع سهم بیمار و سهم بیمه به عنوان علی الحساب مالیاتی كسر و تا پایان ماه بعد از وصول مبلغ صورتحساب به نام پزشك به حساب سازمان امور مالیاتی كشور واریز كنند.

هاشمی اضافه كرد: این مالیات علی الحساب شامل پرداخت هایی كه به عنوان درآمد حقوق و كارانه پرداخت و مالیات آن كسر می شود، نخواهد بود.

مدیر كل امور مالیاتی فارس گفت: بر اساس قانون بودجه 98 سازمان امور مالیاتی موظف است نسبت به فروش كالاهایی كه مصرف آنها منجر به تولید پسماند مخرب محیط زیست می شود عوارضی را كه توسط دولت تعیین می شود دریافت كند.

پزشكان در مطب خود كارتخوان بگذارند

رئیس دانشگاه علوم پزشكی شیراز نیز با بیان اینكه پرداخت وجه نقد در مطب های پزشكان پذیرفته نیست گفت: پزشكان باید با گذاشتن كارتخوان و استفاده از آن برای دریافت الكترونیك وجوه، جلو شبهات مبنی بر فرار مالیاتی را بگیرند.

دكتر علی بهادر، به خبرنگارایرنا گفت: البته گاه مشكلاتی در استفاده از كارت خوان ها یا به حساب نرفتن پرداختی ها به حساب پزشكان پیش می آید كه پزشكان را ناچار به دریافت پول نقد می كند كه این موارد در موارد اندك و استثنایی پذیرفته است اما اینكه پزشكان بخواهند همیشه و در همه حال از وجه نقد دریافت كنند پذیرفته نیست.

رئیس دانشگاه علوم پزشكی شیراز افزود: استفاده از كارتخوان رویه ای است كه باید به سمت آن برویم، برخی از مطب ها كارتخوان ندارند و شاید هم جمع آوری شده است، این موارد مورد نظارت است و هر پزشك حداقل باید یك كارتخوان داشته باشد.

بهادر گفت: استفاده از كارتخوان و پرداخت الكترونیك امروز به یك موضوع معمولی تبدیل شده و همه مغازه ها امروز پرداخت الكترونیك دارند، جامعه ما نمی پذیرد كه یك مطب پزشك كارتخوان نداشته باشد ، همین موارد است كه شبهه عدم پرداخت مالیات را در ذهن مردم می سازد و آن را گسترش می دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشكی شیراز ادامه داد: در یك جامعه نباید راه هایی توسط قشر متخصص جامعه پیموده شود كه شبهه ایجاد كند، فرار مالیاتی از جمله این موارد است، پرداخت مالیات شرط یك جامعه شهری و مدنی است و باید همه به آن احترام بگذارند.

 

نظر شما
ادامه