کد خبر: ۴۹۹۷۱
تعداد نظرات: ۲۱ نظر
رئیس سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر علیرضا رفیعی‌پور» افزود: در حوزه بیماری‌های طیور نیز در سال گذشته به میزان ۹۷ درصد با کاهش بیماری‌ها مواجه بودیم ...
 

حکیم مهر: رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: میزان شیوع بیماری های استراتژیک دامی با اقدامات موثر و به موقع این سازمان بین ۳۵ تا ۷۵ درصد کاهش یافته است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر علیرضا رفیعی پور» ظهر روز پنجشنبه در حاشیه برگزاری همایش سراسری مدیران کل دامپزشکی سراسر کشور در محل هتل زاگرس بروجرد اظهار داشت: در حوزه بیماری های طیور نیز در سال ۹۷ به میزان ۹۷ درصد با کاهش بیماری ها مواجه بودیم که در مجموع از نظر کنترل و پیشگیری از بیماری های دامی و طیور سال ۹۷ الگوی موفقی به شمار می رود تا در سال ۹۸ نیز از اقدامات آن الگو گرفته شود.

وی افزود: در حوزه بیماری های استراتژیک دامی با بیماری هایی همچون تب مالت، لمپی اسکین، سیاه زخم، تب مالت، هاری و آبله مواجه هستیم که با اقدامات موثر و به موقع با کاهش میزان این بیمارها مواجه خواهیم بود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور بیان کرد: در حوزه بیماری های طیور نیز مهمترین بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است، که دوره طغیان این بیماری شهریور هر سال تا پایان خرداد ماه است که در این بخش نیز در سال ۹۷ موفق به کنترل ۹۷ درصدی آن شدیم.

رفیعی پور اضافه کرد: در بیماری فوق حاد پرندگان و آنفلوانزای مرغی نیز برای موج سال ۹۸ و ۹۹ این بیماری تمهیدات و برنامه‌های کنترل و پیشگیری انجام شده است تا با بروز اپیدمی آنفلوانزا مواجه نشویم.

وی با اشاره به شیوع بیماری نیوکاسل در کشور ادامه داد: این بیماری، بومی و موارد شیوع آن بصورت تکی در استان‌های مختلف کشور همه ساله گزارش می‌شود که از گذشته تا کنون این بیماری وجود داشته اما با اقدامات کنترل و پیشگیری که انجام شده و یا اینکه در حال انجام است، به اپیدمی تبدیل نشده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور یادآور شد: در حوزه بیماری های طیور، سال گذشته برنامه های کنترل، متمرکز بر آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بود که این پروتکل برای سال ۹۸ به برنامه کنترل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و نیوکاسل تغییر کرد.

رفیعی پور با بیان اینکه نیوکاسل ابتلای آن تک گیر بوده است، گفت: این بیماری بصورت انفرادی در استان‌های مختلف گزارش شده است اما موارد تک گیر آن می تواند خسارت هایی در پی داشته باشد که به همین خاطر برنامه کنترل این بیماری در سال ۹۸ در کنار آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به برگزاری همایش مدیران سازمان دامپزشکی کشور به میزبانی لرستان گفت: استان لرستان در سال جاری با واقعه سیل مواجه بود که با مجموعه اقداماتی که توسط مسئولان و ستاد مدیریت بحران و دامپزشکی این استان صورت گرفت از وقوع یک اپیدمی بیماری های طیور و دام بعد از سیل پیشگیری شد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور میزبانی لرستان برای این همایش را نوعی قدردانی از استان در حوزه کنترل بیماری های دام و طیور بعد از سیل عنوان کرد و گفت: در عین حال برگزاری چنین همایش هایی به میزبانی استان هایی غیر از استان‌های برخوردار همچون تهران می تواند نقطه آغازی برای سهیم کردن این استان ها در توسعه و دیده شدن آنها در بخش های توزیع اعتبارات و تجهیزات باشد.

همایش مدیران کل دامپزشکی کشور روز گذشته در هتل زاگرس بروجرد آغاز به کار کرد و ظهر روز پنجشنبه به کار خود پایان داد.

 

انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
1
4
دیگر دامی تقریبا در روستاها نمانده است. تخلیه روستا و تغییر ترکیب جمعیتی روستاها از 60 درصد پیش از انقلاب به 25 درصد در اثر سیاست های
اشتباه جهادکشاورزی و وابستگی 90 درصدی کشور به واردات ذرت و سویا
و اخیرا واکسن و رخت بر بستن
گوشت قرمز از سر سفره های اکثر مردم به دلیل گران تمام شدن بیش از حد که هم اکنون در قصابی ها کیلویی 110 هزار تومان است، دیگر حرفی را برای افتخار کردن وزارت جهاد کشاورزی باقی نگذاشته است!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
چرا مغرضانه حرف می‌زنید، من دامدارم و به شما می‌گویم امسال آمار تولید در دام سبک به شدت افزایش یافته، و به همت دامپزشکی کمترین تلفات را در دامداری‌ها شاهد بودیم، ما امسال با افت شدید قیمت گوشت روبرو خواهیم بود. فقط خدا کند جهاد کشاورزی فکری به حال دامداران بکند که متضرر نشوند،
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
0
6
کاهس بیماری به دلیل عدم گزارش اونه دکتر جان زیاد خوشحال نباشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
3
0
احسنت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
0
3
اگه کانون بیماری کم شده
پس باید .مصرف دارو هم کم شده. باشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
0
4
جناب آقای دکتر رفیعی پور شما را به مناظره دعوت می کنیم،با حضور همه رسانه ها و مطبوعات ،هر مکان و زمانی که شما پیشنهاد بدین.کمیته علمی کانال حامیان استقلال و ارتقای سازمان دامپزشکی.امار شما کاملا نا صواب است.ما پارسال که لمپی اسکین به این شدت نداشتیم و .....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
4
1
آقای دکتر رفیعی پور فرزند صالح تربت حیدریه خدا قوت
علي راستگو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
0
3
جناب دكتر رفيعي پور عزيز اگر شما در حال حاضر رييس سازمان نبوديد خودتان گفته تان را باور ميكردين . حتما نه .چرا كه شما بايد جملات و آماري را بيان كنيد كه اولا ايجاد آرامش كاذب در جامعه كند و ثانيا به ........ سازمان جهاد بر نخورد والا كجا بيماري كم شده در شمال كشور بيشتر مرغداريها تعطيل شده و يا مكانش مخروبه است يا تغيير كاربري . ديگر اينكه با كدام محاسبات ميداني سازمان به اين نتيجه رسيده كه بيماري كم شده اولا جمعيت واقعي دامي 98 را با سال 90 مقايسه كنيد ببينيد اصلا جمعيتي باقي مانده تا بخواهيم درصد بيماري اعلام كنيم ..وگرنه كه آمار صوري بيان كردن راحت ترين كار ممكن است . زمان اين واقعيت را در سالهاي آينده به مردم بيان خواهد نمود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
0
3
همکار محترم چرا بدون مطالعه و بررسی نظر می دهید اولا درصد روستایی و شهری را درست بیان نکرده اید دوما کاهش جمعی روستایی درست است ولی یکی از علتهای اصلی ان افزایش جمعیت بعضی از روستاها است که از نظر تقسیمات این روستاها شهر اعلام شده اند و همچنان تولید دارند
البته کسانی هم مثل باز نشسته ها و... به روستا برگشته اند و جمعیت روستا را افزایش داده اند ولی قشر تولید کننده نیستند و به دنبال سپری نمودن دوران پیری خود در مکانهایی ارام و با هوای پاک هستند
کلینیسین طیور کردستان
|
Luxembourg
|
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
0
4
جناب دکتر قسمتی از کاهش بیماریها مربوط به عدم گزارش آنهاست . و یکی از دلایل عدم گزارش بیماریها عدم توانایی کارشناسان بخش دولتی در پاسخ به مطالبات علمی و فنی مرغداران و مراکز مایه کوبی و بخش خصوصی می باشد . و انگیزه ای برای آنها برای مراجعه به ادارات کل وجود ندارد .
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
0
2
طبق سر شماری رسمی سال 1395
جمعیت روستایی کشور 26 درصد اعلام شده است و همه خبرگزاری رسمی و روزنامه های دولتی اعلام داشته اند و الان مطمئنا کمتر شده است.
معلوم است که جناب عالی فعالیت میدانی ندارید که خالی شدن همین
به ظاهر روستاها را از دام و دامداری به خصوص اطراف مراکز استان ها و کلان شهرها مشاهده نفرموده اید!
ضمن اینکه در همین روستاها دیگر کسی از مردم نمی تواند به سادگی در بافت روستا دامداری کند و بلافاصله با شکایت
همسایگان مواجه می شود که روستا
جای دامداری و مگس و کود دام نیست.
در همین حکیم مهر نمونه ای از شکایت روستاییان علیه کسی که اقدام به تاسیس گاوداری کرده بود منتشر شده است.
واقعیت قابل کتمان نیست!
دكتر نكته بين
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
0
5
با سلام و ادب
جناب رئيس محترم سازمان دامپزشكي،دكتر نكته بين هستم وچند نكته دارم:
1- فرموديد:"میزان شیوع بیماری های استراتژیک دامی با اقدامات موثر و به موقع این سازمان بین ۳۵ تا ۷۵ درصد کاهش یافته است".عرض مي كنم كه ارائه آمار كاهش 75 درصدي بيماريها شايد براي عموم و عوام جذاب باشد ولي براي خانواده دامپزشكي بيشتر به يك مزاح شبيه است . لطفا از خود و بخش بهداشتي سازمان خود بپرسيد كه راستي چه اقدام موثري مي تواند در عرض يك سال انجام شود تا بيماريها 75 در صد كاهش يابد؟
2- فرموديد:"در حوزه بیماری های طیور نیز در سال ۹۷ به میزان ۹۷ درصد با کاهش بیماری ها مواجه بودیم". عرض مي كنم پس اين همه بيماريهاي خسارت بار طيور مثل نيوكاسل حاد،گامبورر،لارنگو، IBH ، آنفلوانزاي تحت حاد و بعضا فوق حاد ، مارك و....... در سراسر كشور كه به ............. در عدم تامين بموقع واكسن شايع شده است، توهم ما كلينيسين هاست؟
3-فرموديد:"در حوزه بیماری های استراتژیک دامی با بیماری هایی همچون تب مالت، لمپی اسکین، سیاه زخم، تب مالت............ با کاهش میزان این بیمارها مواجه خواهیم بود".عرض مي كنم كه شايد و خيلي شايددر آينده مواجه خواهيد بود ولي در حال حاضر برخي بيماريهاي دامي مانند لمپي اسكين، تب برفكي و هاري اشك دامداران را حتي در استان تهران درآورده است.
4-فرموديد:"در بیماری فوق حاد پرندگان و آنفلوانزای مرغی نیز برای موج سال ۹۸ و ۹۹ این بیماری تمهیدات و ............. تا با بروز اپیدمی آنفلوانزا مواجه نشویم". عرض مي كنم در تمهيدات خود حتما گله هايي كه واكسن فوق حاد زديد را پايش كنيد چون آتش زير خاكستر است"
5-فرموديد:"این بیماری، بومی و موارد شیوع آن بصورت تکی در استان‌های مختلف کشور همه ساله گزارش می‌شود که از گذشته تا کنون این بیماری وجود داشته اما با اقدامات کنترل و پیشگیری که انجام شده و یا اینکه در حال انجام است، به اپیدمی تبدیل نشده است و نيز فرموديداین بیماری بصورت انفرادی در استان‌های مختلف گزارش شده است اما موارد تک گیر آن می تواند خسارت هایی در پی داشته باشد که به همین خاطر برنامه کنترل این بیماری در سال ۹۸ در کنار آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مورد توجه قرار گرفته است.!!!!!!!!!!".درمورد اين فرمايش پيچيده تان چيزي عرض نكنم بهتر است.
آقاي دكتر دو عرض ديگر هم دارم :
اول اين كه صواب حل مشكلات بهداشتي و درماني دام و طيور كشور به مراتب از ارزش اين همه مصاحبه هاي روزانه و گهگاه ساعتي (در مورد همه مباحث از جمله تحريم و سياست خارجي و بازرگاني ، واردات و .......) بالاتر است.
دوم اين كه: هربار كه شما مصاحبه مي كنيد و مي فرماييد همه چيز آرام است و اين مصاحبه ها را دستگاه هاي ديگر مي شنوند، اميد و احتمال دامداران و مرغداران به حل مشكلات و تامين واكسن و دارو كمتر شده و به سمت صفر نائل مي شود.
لطفا"حاسبو فبل ان تحاسبوا"
با احترام
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
نکته بین عزیز
به نکته های جالبی اشاره فرمودید.
من فکر می کنم مدیران سازمان ، آمارهای کاهش بیماری را از دیدن چهره های خندان دامداران هنگام عبور از جاده ها (با خودرو) مشاهده و محاسبه می کنند.
این روش جدید است.
خودتو ماراحت نکن
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
0
1
بیایید با منطق آمار صحبت کنیم:

بارها مسئولین محترم جهادکشاورزی در مقاطع مختلف اعلام کرده اند که مردم ما سالیانه 900 هزار تن یا به عبارتی
900 میلیون کیلوگرم گوشت قرمز مصرف می کنند که با احتساب 17 میلیون خانواده ایرانی
می شود سرانه 53 کیلوگرم در سال و 4.4 کیلوگرم گوشت قرمز کیلویی 120
هزار تومان ماهیانه برای هر خانواده ایرانی؟؟!

آیا خدا وکیلی حتی خودتان در اعماق وجدان تان ابن آمار خلاف واقع ...... را در حالتی که اکثر مردم ماههاست یک وعده کافی
گوشت قرمز نخورده اند باور می کنید؟
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
0
1
بله دامدار محترم!
کسی مغرض نیست!
متاسفانه ساختمان های تعطیل شده گاوداری و مرغداری ها پیش روی همه ماست!

به دلیل افزایش قیمت گوشت عده ای اخیرا مثل شما به فکر افتاده اید
که پرورش دام شاید به صرف باشد.
ولی حتی خودتان هم اعتماد ندارید
و خدا خدا می کنید که جهادکشاورزی کمک کند که متضرر نشوید!!!

بدانید که اگر این وضعیت کسادی بازار که هفته ها می گذرد و یک قصابی شاید نتواند حتی یک شقه گوشت را به دلیل گرانی وحشتناک آن بفروشد تداوم داشته باشد و اگر اجازه صادرات قانونی نداشته باشید و جهادکشاورزی به عنوان یک خریدار عمده به جای برزیلی ها از شما دام زنده نخرد و به مردم به صورت گوشت نیم بهای یارانه ای ندهد حتما متضرر و شاید خدای نکرده مثل قبلی ها ورشکست هم بشوید!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
0
1
یک پیشنهاد خیلی مهم دارم

خیلی مهم

لطفه سر فصلی تحت عنوان «رضایت سنجی از چهره دامداران و تاثیر آن در تدوین آمار» را در مجموعه درس اپیدمیولوژی اضافه کنند.

دنیا از کار ما حیران خواهد شد و به دست بوسی ما خواهد آمد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
هر روز آمار بیماریها بالا میره ولی آمارها پاک نشان میدهند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
0
1
طوری که آقای دکتر رفیعی پور عرض میکنند از نظر دامپزشکی همه چیز عالی و هیچ مشکلی وجود ندارد.جناب آقای دکتر ایران را جزیره ای فرض کرده اند که اصول قرنطینه در آن بشدت رعایت میشود و هیچگونه ترددی از دام و طیور در سطح کشور انجام نمیگیرد و حتی دامپزشکی فدرال ایران اینقدر قوی و به روز هست که مسیر مهاجرت پرندگان را رصد و بصورت آنلاین پایش میکند.ما در استان خودمان در غرب کشور نه بیماری لمپی اسکین داریم نه بیماری تب برفکی داریم نه گزارش هاری داریم ونه اکتیما و نه .... من امیدوارم آقای دکتر رفیعی پور آماری را که دریافت میکند یکبار هم که شده بصورت نامحسوس راستی آزمایی کند و بعد مصاحبه ....... انجام بدهد.جناب آقای دکتر رفیعی پور عزیز سابقه شما نشان میدهد که جنابعالی انسان معتقد و با اخلاقی بوده اید ............ از اعتقاداتان عبور نکنید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
0
1
جناب دکتر رفیعی
با سلام
آمار بیماریها در شمالغرب کشور (خصوصاً لمپی اسکین) نسبت به سال گذشته حداقل 20 برابر شده . یعنی 2000 درصد افزایش دارد.
اون آمارهایی که در GIS ثبت می شود ، ارزشی ندارد.
بجای خدا قوت گفتن ، 2 نفر کارشناس برای ارزیابی بفرستید.
دامپزشک
|
France
|
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
0
1
کار درمانگاهی میکنم به خدا قسم دوست ندارم دامهای مردم مریض شوند خدا خودش روزی رسان است اما این روزها از بس لمپی اسکین و تب برفکی و آنترو و سایر بیماریها زیاد شده که خدا را شکر هر شب با جیب پر پول به خانه بر میگردم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
0
0
در وزارت جهاد کشاورزی نمی توان از امکان کار علمی و اصولی دامپزشکی و حتی تولیدی سخن گفت. هر کجا که بروی فریاد مردم مصرف کننده و تولیدکننده از سیاست های رانت آفرین آن به آسمان است
نظر شما
ادامه