کد خبر: ۴۹۹۶۵

معاون تحقیقات و فناوری موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: با توجه به اینکه در این موسسه تولید واکسن بر اساس سوش های بومی در گردش صورت می گیرد، واکسن های طیور موسسه رازی نسبت به مشابه خارجی تاثیرگذاری مطلوبتری دارند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی موسسه رازی، «دکتر مجتبی محرمی» در سمینار علمی آخرین یافته های تحقیقاتی بیماری نیوکاسل (یادبود مرحوم دکتر سهراب) که با حضور مسئولان و اساتید دانشگاهی در سالن پروفسور میرشمسی موسسه رازی برگزار شد، با اشاره به اینکه این همایش به منظور بزرگداشت دکتر ولی الله سهراب حقیقت، یکی از اساتید برجسته این مؤسسه در حوزه بیماری های طیور، برگزار شده است، اظهار کرد: دکتر حقیقت اولین محقق ایرانی بود که عامل بیماری نیوکاسل را در ایران جداسازی کرد.

وی بابیان اینکه سال ۱۳۳۱ واکسن این بیماری در مؤسسه رازی تولید شده است، افزود: این محقق بیش از ۵۰ نوع بیماری در حوزه طیور و دام را شناسایی و روش های تشخیصی آن ها را نیز کشف کرده است.

وی اضافه کرد: بیماری نیوکاسل در حال حاضر یکی از مهمترین بیماری های طیور در کشور محسوب می شود که تلفات بسیار زیادی را در فارم های پرورشی ایران ایجاد کرده است. این بیماری توام با سایر بیماری های تنفسی طیور از جمله آنفلوانزا و برونشیت، خسارت های بسیار زیادی را در فارم های گوشتی و تخم گذار کشور ایجاد می کند.

دکتر محرمی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت این بیماری، سمینار مذکور ترتیب داده شد و از اندیشمندان این حوزه در سازمان های اجرایی مانند سازمان دامپزشکی، دانشگاه ها، بخش خصوصی، اتحادیه ها و مجامع مربوط به حوزه صنعت طیور برای هم اندیشی در خصوص این بیماری، دعوت به عمل آمد.

وی با اشاره به اینکه موسسه رازی از تولید کنندگان اصلی واکسن های نیوکاسل در کشور محسوب می شود، گفت: اشکال مختلف واکسن این بیماری از جمله واکسن دوگانه نیوکاسل-آنفلوانزا و واکسن دوگانه نیوکاسل- برونشیت در موسسه رازی در حال تولید است.

معاون تحقیقات و فناوری موسسه رازی دستاورد این همایش را علاوه بر معرفی تولیدات موسسه رازی در این زمینه، ارائه آخرین یافته های اثربخشی این واکسن در فارم عنوان کرد و گفت: ارائه نتایج واکسیناسیون انجام شده در سطح فارم ها و مزیت های واکسن های موسسه رازی در مقایسه با واکسن های وارداتی در این سمینار مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: خوشبختانه در شرایط تحریم موجود در کشور، تولیدکنندگان موسسه رازی در حوزه واکسن های طیور، خدمات بزرگی را ارائه می کنند چراکه در شرایط موجود، واردات به سادگی صورت نمی گیرد، ضمن آنکه واکسن های موسسه رازی با توجه به سوش های بومی در گردش تولید می شود و این امر تاثیرات بسیار خوبی را در مقایسه با واکسن های وارداتی در حوزه بیماری نیوکاسل داشته است.

دکتر محرمی تاکید کرد: نظرات محققین، کارشناسان و کلینیسین های فعال در سطح فارم ها در خصوص واکسن موسسه رازی نیز در این سمینار ارائه شد و با اعضای هیئت علمی در خصوص راه های کنترل و پیشگیری این بیماری در سطح فارم ها، هم اندیشی انجام گرفت.

وی در خصوص تلفات این بیماری در کشور، خاطرنشان کرد: متاسفانه این بیماری در سطح فارم های تخمگذار و گوشتی تلفات شدیدی را ایجاد می کند و با توجه به اینکه طی سالیان اخیر با بیماری آنفلوانزای فوق حاد طیور نیز درگیر هستیم، توام شدن بیماری آنفلوانزای فوق حاد و بیماری نیوکاسل، باعث خسارت های بسیار زیادی شده است.

معاون تحقیقات و فناوری موسسه رازی ادامه داد: خوشبختانه با اقداماتی که سازمان دامپزشکی در گستره واکسیناسیون در کشور و نیز موسسه رازی برای افزایش تولید واکسن برای مبارزه با بیماری نیوکاسل انجام داده، این بیماری در کشور کنترل شده و شاهد کاهش قابل توجه خسارات در این زمینه هستیم.

وی افزود: حدود 30درصد از واکسن های مورد نیاز کشور در حوزه طیور توسط موسسه رازی تولید و تامین می شود.

دکتر محرمی تاکید کرد: نتایج این سمینار به صورت کتابچه در آینده ای نزدیک، ارائه خواهد شد.

 
نظر شما
ادامه