کد خبر: ۴۹۹۵۴
 

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های طیور ، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور گفت: با اعتباری بالغ بر 100میلیون تومان نسبت به ضدعفونی و حذف تخم های مولد بیماری در کرم‌های ابریشم، خسارات ناشی از شیوع بیماری در این صنعت کنترل و جبران شد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایلنا، «دکتر علیرضا اکبرشاهی» امروز در حاشیه سمینار علمی "آخرین یافته های تحقیقاتی بیماری نیوکاسل" در جمع خبرنگاران به پرورش کرم ابریشم اشاره کرد و گفت: ایران به عنوان متولی این صنعت در جهان شناخته شده است اما در دو سال اخیر شیوع بیماری "پبرین" که یکی از موارد آسیب به کرم ابریشم است تا حدودی این صنعت را در ایران دچار خسارت کرد.

وی افزود: سازمان دامپزشکی سال 97 تحقیق و بررسی کنترل این بیماری را اجرا و با تشخیص به موقع و حذف تخم‌های آلوده به بیماری، مشکل برطرف شد.

اکبرشاهی اضافه کرد: سازمان دامپزشکی با همکاری مرکز تحقیقات کرم ابریشم، بحث نمونه برداری از محل تولید را در دستور کار قرار داد تا تخم‌های آلوده از مبدا حذف شوند چرا که این بیماری از والد به نسل‌های پایین‌تر منتقل می شود و با حذف آنها از خسارات بعدی خواهد کاست.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماریهای طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: سازمان دامپزشکی از سال گذشته تا کنون  بالغ بر 100میلیون تومان برای اقلام ضد عفونی در نقان دارها، هزینه کرد که در سال جاری حدودا این بیماری کنترل و پرورش کرم ابریشم به سوددهی رسید.

اکبرشاهی با اشاره به استان‌های گیلان، خراسان شمالی و مازندران به عنوان شاخص‌ترین استانها در پرورش کرم ابریشم، اظهار داشت: معمولا در کشور این صنعت به صورت سنتی انجام می‌شود و با وجودی که در 10 استان کشور به این کار مشغول هستند، برای اشتغال روستایی سالیانه حدود 30 هزار جعبه تخم نقان در بین متقاضیان توزیع می شود.

 
نظر شما
ادامه