کد خبر: ۴۹۹۱۱

حرکت عضلات باعث می شود چشم سگ ها بزرگتر و بیشتر مثل بچه های خردسال به نظر برسد که همچنین شبیه همان حالتی است که هنگام بروز غم در صورت ما ظاهر می شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از عصر ایران، دانشمندان می گویند آن نگاه مظلومانه سگ که انگار حرفی برای گفتن یا نیاز به توجه شما دارد، می تواند نتیجه فرآیند تکامل برای بازی با احساسات شما باشد.

محققان دریافته اند که در طول هزاران سال، در اطراف چشمان سگ ها عضلاتی پدید آمده، که آن حالت جذاب برای انسان را به چشمان آنها می بخشد.

به گفته آنها یک عضله کوچک در صورت هست که حالتی کودکانه به سگ می دهد که به "واکنشی مادرانه" دامن می زند.

مطالعه می گوید که این نگاه به سگ ها کمک کرده با انسان پیوندی قوی برقرار کنند.

مطالعات قبلی نشان داده بود که حالت چهره سگ ها چقدر می تواند برای انسان جذاب باشد، اما این تحقیقات که در بریتانیا و آمریکا انجام شده نشان می دهد که این محصول تغییری در آناتومی حیوانات است.

به گفته پژوهشگران این به سگ ها اجازه می دهد "ابروهایی بیانگر" داشته باشند که "توهم ارتباط از نوع انسانی را به وجود می آورد."

«دکتر جولیان کامینسکی» محقق در دانشگاه پورتسماوت از نویسندگان این مطالعه می گوید: "به نظر می رسد وقتی سگ ها این حالت را به خود می گیرند، موجب رغبتی شدید در انسان برای مواظبت از آنها می شود."

حرکت عضلات باعث می شود چشم سگ ها "بزرگتر و بیشتر مثل بچه های خردسال به نظر برسد که همچنین شبیه همان حالتی است که هنگام بروز غم در صورت ما ظاهر می شود."

او می گوید "ترجیح ناخودآگاه" انسان این بود که سگ هایی را نگهداری کند و پرورش دهد که چنین ویژگی ای داشتند. به این ترتیب این دسته از سگ ها از یک برتری تکاملی برخوردار شدند و شمار آنها در طول نسل ها افزایش یافت.

«دکتر کامینسکی» در مقاله تحقیقی خود که در نشریه "اقدامات آکادمی ملی علوم" آمریکا چاپ شده شواهد موجود در تایید این یافته را "قانع کننده" توصیف می کند.

متخصصان آناتومی و روانشناسی تطبیقی در این مطالعه دریافتند که تغییر چهره سگ ها طی هزاران سال زندگی در کنار انسان روی داده است.

تحقیقات قبلی نشان داده بود که این حالت بیشتر زمانی در سگ ها ظاهر می شود که کسی در حال نگریستن به آنها باشد. این نشان می دهد که این رفتاری عمدی با هدف جلب توجه انسان است.


نظر شما
ادامه