کد خبر: ۴۹۹۰۶

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: بیماری دامی و ویروسی «لمپی‌اسکین» به دلیل کاهش رطوبت و بارندگی در استان کرمانشاه تحت کنترل و روبه افول است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، «دکتر امید حاج‌محمدی» با اشاره به اینکه بیماری لمپی‌اسکین یک بیماری ویروسی است که از طریق حشرات و بندپایان خونخوار به دام‌ها منتقل می‌شود اظهار داشت: با توجه به اینکه نام دیگر آن آبله گاوی است برجستگی‌هایی در پوست گاو ایجاد می‌کند و گاهی تا 30 درصد نیز تلفات دارد.

وی با اشاره به اینکه این بیماری مختص به استان کرمانشاه نیست و در سراسر کشور و به‌ویژه در اقلیم کردستان عراق نیز وجود دارد عنوان کرد: اقلیم کردستان عراق اقدامی برای دام‌های خود انجام نمی‌دهد و استان کرمانشاه به دلیل مرزی بودن تحت تأثیر این موضوع قرار می‌گیرد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه بیماری لمپی‌اسکین مختص دام سنگین و گاو و گوساله است گفت: خوشبختانه این بیماری مشترک بین دام و انسان نیست.

وی افزود: دامپزشکی کشور واکسن انتخابی و مختص این بیماری را در دستور کار تولید مؤسسه رازی قرار داده است و امید داریم با ورود واکسن‌های اختصاصی این بیماری و خرید از کشور ترکیه سال بعد شاهد شیوع این بیماری نباشیم.

حاج‌محمدی با اشاره به اینکه بارندگی‌ها با وجود برکات بسیار سبب تکثیر فوق‌العاده حشرات و بندپایان می‌شود بیان کرد: با توجه به اینکه بارندگی کاهش یافته و رطوبت کاهش می‌یابد بیماری تحت کنترل و رو به افول است.

وی با اشاره به اینکه با سم‌پاشی ساده می‌توان از این بیماری جلوگیری کرد گفت: در چند هفته گذشته با توجه به اینکه رطوبت هوا در مناطق گرمسیر همچون سرپل‌ذهاب و گیلانغرب کاهش یافته است این بیماری رو به افول است اما همچنان سم‌پاشی توصیه می‌شود.

حاج‌محمدی افزود: سم‌پاشی در تمام مناطق ضروری است اما در مناطق سردسیر همچون سنقر و کلیایی، صحنه و کنگاور که هنوز رطوبت هوا و امکان رشد و تزاید حشرات وجود دارد اهمیت بیشتری دارد و روی این مناطق متمرکز شده‌ایم که با توجه به مقدورات اعتباری و ضوابط قانونی واکسیناسیون و سم‌پاشی انجام شود.

وی از دامداران خواست سم مورد نیاز را از داروخانه‌های دامپزشکی تهیه کنند و با غلظت یک درصد برای جایگاه دام و یک در هزار برای بدن دام سم‌پاشی کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه اظهار کرد: با توجه به اینکه این سم‌ها روغنی هستند و تا 20 روز در محیط و بدن دام ماندگاری دارند هر 20 روز و به تعداد سه بار تکرار شود این بیماری کنترل می‌شود و تلفات کاهش می یابد.


نظر شما
ادامه