کد خبر: ۴۹۹۰۵

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان از کشف 41 محموله دامی غیرمجاز در این استان در راستای پایش صورت گرفته خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر حمیدرضا حسینی» اظهار کرد: بر اساس تقویم زمان‌بندی که همه‌ساله به دامپزشکی استان ابلاغ می‌شود، برنامه‌ریزی‌هایی به‌صورت مدون در استان سمنان انجام می‌گیرد.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان ادامه داد: امسال برای کنترل بیماری‌های واگیردار در انواع دام بر اساس شاخص‌هایی که تعریف شده است، برنامه‌هایی را مشخص کردیم و همکاران در شهرستان‌های استان مشغول انجام این فرآیند هستند.

حسینی با تأکید بر اینکه اولویتی برای تعریف شده است، تصریح کرد: دام‌های عشایری قبل از استقرار در حوزه ییلاقی از نظر بیماری‌هایی مانند آبله مورد بررسی قرار می‌گیرند؛ زیرا دام‌های عشایری دام‌هایی با ریسک‌پذیری بالا تلقی می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه دام‌های عشایری بین مناطق ییلاقی و قشلاقی تردد دارند و ممکن است بیماری‌های مختلفی همراه داشته باشند، این موضوع در اولویت‌های کاری ما قرار دارد، اضافه کرد: این دام‌ها در کوچ بهاره قرار دارند و در کوچ پاییزه و در زمان برگشت آنها، واکسیناسیون بیماری‌ها انجام می‌شود.

کاهش بیماری‌های دام در سمنان

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با بیان اینکه نمودار موارد مثبت بیماری تب برفکی در استان رو به کاهش است، تصریح کرد: روند این بیماری شرایط مناسبی را طی می‌کند.

حسینی با تأکید بر اینکه بحث آموزش و ترویج از برنامه‌های اصلی اداره کل دامپزشکی استان سمنان در سال جاری است، اضافه کرد: نیازسنجی انجام شده است تا هر شهرستان نقاط بحرانی و اینکه در چه زمینه‌ای به آموزش نیاز دارند، مشخص شود؛ کار در این زمینه آغاز شده و آموزش لازم در این رابطه به جامعه هدف ارائه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه دامپزشکی نیز در راستای نام‌گذاری شعار سال رونق تولید به فرمایش مقام معظم رهبری در حوزه تولیدات دامی به‌عنوان پشتیبان تعریف می‌شود، تصریح کرد: دامپزشکی حافظ تولیدات است و برنامه‌ریزی کرده‌ایم که بخش تولید دچار خدشه نشود.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با بیان اینکه تلاش می‌کنیم با تمام توان از واحدهای تولیدی ازجمله مرغداری‌ها، دامداری‌ها و واحدهای تولیدی صنعتی محصولات دامی حمایت کنیم، افزود: کمک می‌کنیم تا تولیدات این واحدها رونق داشته باشد و تأکید داریم که واحدی نباید تعطیل و دچار وقفه کاری شود.

حسینی با تأکید بر اشتغال‌زایی در حوزه کاری دامپزشکی، بیان کرد: تلاش می‌کنیم تا اشتغال مفید را در کنار رونق تولید حفظ کنیم و این اشتغال‌زایی را در طول سال افزایش دهیم.

وی از کشف محموله‌های قاچاق طی چند ماه گذشته خبر داد و گفت: برنامه گشت و ایست و بازرسی با همکاری نیروی انتظامی انجام می‌شود که تعاملات خوبی با ما دارند.

محموله دام قاچاق نداشتیم

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان از کشف 41 محموله از فروردین‌ماه تا اردیبهشت‌ماه سال جاری خبر داد و اضافه کرد: این کشفیات شامل دام و طیور زنده و فرآورده‌های دامی بوده است و محموله دام قاچاق نداشتیم.

حسینی ادامه داد: این دام‌ها بومی بودند و ناخواسته مجوز پزشکی حمل را نگرفته بودند که در بازه زمانی 15 روزه اقدامات لازم را انجام دادیم تا به مبدأ برگشتند؛ دام‌های با قابلیت کشتار را ذبح و دام‌های داشتی و مولد را با هماهنگی دامپزشکی مقصد با مجوزهای لازم به مقصد هدایت کردیم.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه سمنان استانی پهناور است، از شهروندان می‌خواهیم که موارد خاص و مشکلات بهداشتی را که در محل‌های عرضه محصولات دامی مشاهده می‌کنند و مرتبط با حوزه دامپزشکی است، به ما اطلاع دهند.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان خاطرنشان کرد: سامانه 1512 این اداره کل به‌طور شبانه‌روزی در خدمت مردم برای پاسخگویی به سؤالات شهروندان است تا درنهایت مشکل رفع شود.

 

نظر شما
ادامه