کد خبر: ۴۹۹۰۳
تعداد نظرات: ۲۱ نظر
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر علی‌صفر ماکنعلی» افزود: دامپزشک توسط یک سگ گزیده می‌شود؛ سگی که واکسن هاری خورده و تماسی هم با حیوانات دیگر نداشته است، خطری ندارد ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: اگرچه متولیان وزارت بهداشت در گفت‌وگوی اخیر خود با حکیم مهر، به لزوم واکسیناسیون دامپزشکان در معرض ویروس هاری تاکید کرده‌اند، اما معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور نظر دیگری دارد.

به گفته «دکتر علی‌صفر ماکنعلی» CDC  آمریکا از حدود ۱۰ سال پیش با این مسأله مخالفت کرد و گفت که فقط و فقط «واکسیناسیون پس از مواجهه» انجام گیرد؛ او این تصمیم را درست می‌داند و به حکیم مهر می‌گوید: «دامپزشک توسط یک سگ گزیده می‌شود. این سگ یا بدون هویت بهداشتی است یا سگی است که دارای سابقه بهداشتی واکسیناسیون علیه هاری است. دامپزشک می‌تواند واکسن نزند و ایراد ندارد. سگی که واکسن هاری خورده و تماسی هم با حیوانات دیگر نداشته است، خطری ندارد.»

حکیم مهر: آقای دکتر، ارزیابی شما از لزوم تزریق واکسن هاری برای دامپزشکان در معرض خطر چیست؟

زمانی که بنده با اتحادیه اروپا کار می‌کردم، یکی از ماموریت‌هایم در همین رابطه بود. آن زمان یک اختلاف نظر بین اتحادیه اروپا و CDC  آمریکا بر سر افغانستان که کشوری در حال گذر محسوب می‌شود، وجود داشت. دولت افغانستان قبلاً مانند همین روشی که ما داریم، دامپزشکان و دامداران را به شکل رایگان واکسینه می‌کرد که CDC  آمریکا از حدود ۱۰ سال پیش با این مساله مخالفت کرد و گفت که فقط و فقط «پست اکسپوژر واکسیناسیون» انجام گیرد. به این معنا که دامپزشک بعد از گزیده شدن توسط یک سگ، واکسن دریافت کند. این تصمیم CDC است.

کاری که در آمریکا انجام می‌دهند این است که اگر دامپزشک توسط حیوانی که می‌‌دانیم ممکن است باعث انتقال ویروس هاری به انسان شود، گزیده شود، اگر آن حیوان سابقه واکسیناسیون هاری داشته باشد، به انسان واکسن نمی‌زنند. یعنی اگر شخصی سگی در خانه داشته باشد که واکسن هاری دریافت کرده و دست فرد را گاز گرفت، به گفته CDC  نباید به شخص واکسن زد، بلکه فقط واکسن بعد از گزش حیوان بدون هویت یا حیوانی که واکسن نخورده، به انسان مصدوم تزریق می‌شود.

حکیم مهر: آیا در این خصوص دستورالعملی از وزارت بهداشت مبنی‌بر منع واکسیناسیون دامپزشکان به شما رسیده است؟

من از این مساله اطلاع ندارم و اولین‌بار است که از شما می‌شنوم. چنین چیزی به من ابلاغ نشده است. شاید وزارت بهداشت بر اساس توصیه‌های CDC  مبنی‌بر گرانی واکسن، چنین حرفی زده باشد.

حکیم مهر: هزینه واکسن چقدر است؟

در آمریکا یک واکسن هاری که ۵ دوز دارد، ۲۷۰ دلار قیمت دارد.

حکیم مهر: شما چقدر از تصمیم CDC در ۱۰ سال پیش مطمئن هستید؟

سال ۲۰۰۸ بود و بنده خودم به عنوان کارشناس اتحادیه اروپا با اعضای CDC  مذاکره کردم و آنها گفتند که ما این تصمیم را گرفتیم. در کارگروه‌های تخصصی بحث زیادی داشتیم اما اعتقاد آنها این است که برای افرادی که گزیده شدند فقط پست اکسپوژر انجام دهید، آن هم توسط حیواناتی که واکسن نخورده‌اند یا بدون هویت هستند.

من می‌خواستم آنها را قانع کنم که تزریق واکسن به دامپزشکان افغانی‌ رایگان شود. OIE دستورالعملی دارد که کشورهایی که منابع مالی ندارند، از شرکت‌های تولید کننده واکسن هاری، واکسن بگیرند که من ۲۰۰ هزار دوز واکسن هاری رایگان برای افغانستان گرفتم. بعد که خواستم واکسن را برای دامپزشکان بگیرم، با این مانع مواجه شدم. یعنی واکسن برای حیوان توانستم بگیرم اما برای انسان خیر.

حکیم مهر: ارزیابی خود شما چیست؟ آیا این تصمیم درست است؟

به نظر من درست است.

حکیم مهر:‌ آیا به این شکل دامپزشکان در خطر قرار نمی‌گیرند؟

دامپزشک توسط یک سگ گزیده می‌شود. این سگ یا بدون هویت بهداشتی است یا سگی است که دارای سابقه بهداشتی واکسیناسیون علیه هاری است. دامپزشک می‌تواند واکسن نزند و ایراد ندارد. سگی که واکسن هاری خورده و تماسی هم با حیوانات دیگر نداشته است، خطری ندارد.

حکیم مهر: اگر سگ واکسن نخورده بود، چطور؟

در این صورت دامپزشک حتما باید واکسن بزند.

حکیم مهر: بهتر نبود قبل از گزش، پیشگیری می‌شد؟

به هر حال هزینه واکسن خیلی سنگین است. مثلا ماکنعلی مسئول یک تشکیلاتی می‌شود و می‌گویند پول نداریم؛ باید از جایی پول تامین کند.

حکیم مهر: سایر کشورها چه می‌کنند؟ مخصوصا کشورهای منطقه؟

کشورهایی مثل تاجیکستان و قزاقستان هم قبل از گزش واکسن نمی‌زنند و این عمل را به بعد از گزیده شدن موکول می‌کنند.

حکیم مهر: در نهایت شما چه راهکاری را پیشنهاد می‌دهید؟

دامپزشکانی که در معرض ویروس هاری هستند، باید بهترین واکسن را تهیه کرده و مورد استفاده قرار دهند و پول آن را هم خودشان بدهند. نباید انتظار داشته باشند که دولت به شکل رایگان به آنها واکسن بدهد. یعنی منی که دامپزشک هستم و کار می‌کنم، باید بروم پول بدهم تا برایم واکسن بزنند. الان ارز دولتی ۴۲۰۰ تومان است و باید با این ارز بدهند. اگر دامپزشک اعتقاد به بیماری دارد، خودش باید برود و واکسن بزند و در درآمدها و مسائل دیگر جا بیندازد و پول آن را بگیرد. یا با بیمه صحبت کند که واکسن هاری را پوشش دهد. در اینجا نظام دامپزشکی باید وارد عمل شود و به مکانیزم بیمه روی بیاورد تا واکسن هاری جزء بیمه باشد و بیمه به صورت صد درصد پول آن را بدهد. نظام دامپزشکی باید با شرکت‌های بیمه‌گذار صحبت کند و بگوید اعضا وقتی واکسن می‌زنند باید پول واکسن را بدهند.

حکیم مهر: اگر این اتفاق برای خود شما بیفتد چه می‌کنید؟

اگر یک سگ مرا گاز بگیرد، حتی اگر بگویند واکسن هاری زده، صد درصد خودم هم واکسن می‌زنم. حتی اگر بگویند این واکسیناسیون ۲ میلیون تومان هزینه دارد، این کار را انجام می‌دهم و به واکسنی که سگ خورده، اعتماد نخواهم کرد. ما باید به این باور برسیم که درست است واکسن دارای برخی ویژگی‌هاست اما به هر حال یک ضریب خطا هم وجود دارد.

حکیم مهر: آخرین باری که واکسن هاری زدید چه زمانی بوده است؟

سال ۸۴ و از آن سال تا الان نزدم. یعنی به آن پست اکسپوژر اعتقاد دارم که اگر سگ دستم را گاز گرفت، بروم و بزنم. واکسن هاری با حشره و از راه غذا منتقل نمی‌شود؛ مثلا خوردن گوشت گاو مبتلا به هاری انسان را مبتلا نمی‌کند. اگر چه این گاو باید معدوم شود، اما در علم بیولوژی، خوردن گوشت گاو دارای هاری باعث آلودگی انسان نمی‌شود.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

این روش سنتی که می‌گوید همه دامپزشکان باید واکسن بزنند، روش درستی نیست و هزینه بالایی هم دارد. تصور کنید برای ۴۰ هزار نفر، هریک مبلغ ۲۵۰ دلار هزینه شود. این مبلغ کلان را به شکل بهتر می‌توان مدیریت و جای دیگر از آن استفاده کرد.

حکیم مهر:‌ ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

پی‌نوشت حکیم مهر:

جناب آقای دکتر ماکنعلی از جمله مدیران سازمان دامپزشکی کشور است که «علم» و «مدیریت» را با یکدیگر درآمیخته و همین امر سبب موفقیت وی در پیشبرد اهداف سازمانی در راستای کنترل بیماریهای دامی گردیده است؛ نمونه این موفقیت را در کنترل بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سال گذشته، شاهد بودیم. در عین حال، اجازه دهید با نظر اخیر دکتر ماکنعلی در مصاحبه با حکیم مهر مخالفت نماییم.

1. در ابتدا بهتر است نگاهی به توصیه های CDC  در این زمینه بیاندازیم. متن زیر درباره واکسیناسیون پیش از مواجهه هاری در دامپزشکان، عیناً از وبسایت رسمی CDC ترجمه شده است که متن اصلی در «اینجا» قابل دسترسی است:

«واکسیناسیون پیشگیرانه پیش از مواجهه هاری باید به افراد پرخطر مانند دامپزشکان، متخصصین حیوانات و برخی از کارشناسان آزمایشگاه ارائه شود. هرچند واکسیناسیون پیش از مواجهه، نیاز به درمان های پیشگیرانه پس از قرار گرفتن در معرض هاری را برطرف نمی کند، اما با حذف لزوم تزریق ایمونوگلبولین ضد هاری و کاهش تعداد دوزهای واکسن مورد نیاز پس از حیوان گزیدگی، درمان پس از مواجهه را آسان تر می کند.

واکسیناسیون هاری پیش از مواجهه، می تواند در افرادی که ممکن است در درمان پس از مواجهه تاخیر داشته باشند و یا ممکن است در معرض مواجهه ناآشکار با هاری قرار داشته باشند، محافظت کند. واکسیناسیون قبل از مواجهه می تواند به صورت عضلانی تجویز شود و شامل سه تزریق (یک تزریق در روز) در روزهای 0، 7 و 21 یا 28 باشد.

دامپزشکان و کارکنان دامپزشکی بر حسب اینکه در مناطق اندمیک هاری قرار داشته باشند یا خیر، به دو دسته پرخطر و کم خطر تقسیم می شوند. دامپزشکانی که در مناطق اندمیک هاری فعالیت می کنند، در گروه پرخطر قرار می گیرند و هر 2 سال یکبار باید نمونه سرم آنها از نظر آنتی بادی های ضد هاری مورد آزمایش قرار گیرد؛ اگر تيتر آنتی بادی سرم کمتر از مقدار لازم برای خنثی سازی کامل در رقت  1:5 توسط RFFIT (Rapid Fluorescent Focus Inhibition Test) باشد، فرد بايد يك دوز یادآور واكسن هاری را تزریق نماید.

دامپزشکان، دانشجویان دامپزشکی، مامورین کنترل حیوانات و مامورین حیات وحش که در مناطقی با خطر پایین هاری قرار دارند (گروه کم خطر)، پس از کامل کردن واکسیناسیون پیش از مواجهه، نیاز به تزریق دوز یادآور واكسن هاری ندارند.»

2. ایران در منطقه اندمیک هاری قرار دارد (اینجا) و (اینجا) و دامپزشکان کلینیسین ایرانی طبق تعریف CDC در گروه پرخطر قرار می گیرند.

3. فرمایش دکتر ماکنعلی مبنی بر زیاد بودن هزینه لازم برای واکسیناسیون ۴۰ هزار نفر اندکی مبالغه آمیز به نظر می رسد، چون اولاً دامپزشکان حدود 46 درصد از اعضای سازمان نظام دامپزشکی را تشکیل داده و بسیاری از این افراد دامپزشک نبوده و از همکاران پیرادامپزشک می باشند. ثانیاً بخش عمده ای از این دامپزشکان در بخش های دولتی، آموزشی، پژوهشی، داروخانه های دامپزشکی، شرکت های تولید فرآورده های خام دامی، کشتارگاه ها، بسته بندی و ... مشغول به فعالیت بوده نیازی به تزریق واکسن هاری ندارند. به عنوان مثال تعداد اعضای سازمان نظام دامپزشکی در استان تهران نزدیک به 6 هزار نفر می باشد (دامپزشکان و سایر رده های دامپزشکی) ولی در استان تهران تنها 230 درمانگاه دامپزشکی و 25 بیمارستان دامپزشکی مشغول به فعالیت هستند؛ اگر در هر کلینیک دامپزشکی به طور متوسط 1.5 نفر و در هر بیمارستان دامپزشکی به طور میانگین 5 نفر دکتر دامپزشک مشغول به کار باشند در مجموع حدود 470 دامپزشک کلینیسین در استان تهران مشغول به کار درمانی بوده و نیاز به واکسن هاری دارند (کمتر از 8 درصد اعضای نظام دامپزشکی استان).

4. سابقه واکسیناسیون هاری حیوانات خانگی ثبت شده در شناسنامه های بهداشتی این حیوانات به هیچ عنوان قابل اطمینان 100 درصد نبوده و با توجه به افزایش اخیر قیمت ارز و گرانی واکسن، احتمال تخلفات در این زمینه نیز افزایش یافته است.

 

انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
تله تراپیست
|
France
|
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
2
3
البته همکارانی داریم که بجای واکسینه کردن سگ از پروتکلهای ویژه رفتاری استفاده می‌کنند که کاملا ابتکاری است و ............
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
در کشوری که سالانه 5 تا 10 انسان بر اثر هاری و پس از زنجیر کردن در بیمارستانها فوت می کند ، اینگونه ابتکارات صحیح نیست
ناشناس
| France |
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
سانسور شده بود و ایهام در جملات بود.شما به بزرگی خود ببخشید
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
3
1
با سلام.
من هم این متن رو در cdcخوندم و با نظر شما موافقم. ................
دکتر حسین زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
3
2
موضوع به وضوح دو دو تا چهار تا است !! معلوم است که علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد !! معلوم است که هر گزیدگی ، توسط حیوانی که شرایط عادی و تاریخچه مشخص دارد ، نیازی به واکسیناسیون و سرم تراپی بر علیه هاری ندارد !! هر گزیدگی که ناشی از هاری نیست !! و هر حیوان هاری هم ممکن است در فاز حمله و جنون نباشد و وارد مرحله فلجی کامل شده باشد و کسی را هم گاز نگیرد ولی با بی مبالاتی ، افراد در مخاطره آلودگی قرار بگیرند .
نکته دقیقا" این است که موارد واقعا" مشکوک را باید جدی گرفت حتی اگر قبلا" چه حیوان یا انسان بر علیه هاری واکسینه شده باشند و هر گزیدگی معمولی نیازی به اقدامی ویژه بر علیه هاری ندارند .
ناشناس
|
Germany
|
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
1
6
ایا دامپزشکی که اقدام به نمونه برداری دام مشکوک به هاری می نماید جهت پیشگیری نباید واکسن هاری بزند؟ یا طبق این صحبت اصلا نیاز به واکسیناسیون ندارد،در این مورد تنها به گزش اشاره شده اما ایا دامپزشکی که اقدام به نمونه برداری مینمایند ایا گروه در معرض خطر نمیباشد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
0
5
اقای دکتر ما که از الاغ و سگ و گاو را را سرش را با اره بریدیم و از مغزش نمونه برداری کردیم و به پاستور فرستادیم آیا نیاز به واکسن هاری نداریم!!!! آیا شما در یکی از مواردی که حیوان هار در روستا در شرایط بهداشتی اسفناک بوده است خودتان اقدام به نمونه برداری در شرایط روستا نموده اید؟؟؟؟ همه این مواردی که گفتم جوابشان مثبت بوده است. شما نوشته و اطمینان می دهید مشکلی برای پرسنل پیش نمی اید ...........................
ماکنعلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
8
1
سلام خدمت همه خوانندگان حکیم مهر
اولا بنده صرفا به سوالات آقای میرزایی پاسخ دادم نه بعنوان مصاحبه
دوما اخلاق و حرفه ی خبرنگاری ایجاب می کند که قبل از انتشار نسخه تهیه شده در اختیار اینجانب قرار می دادند تا پس از اصلاح برای آگاهی خوانندگان منتشر گردد
سوم خبرنگار قسمتی از پاسخ هایی که اینجانب به سوالات خبرنگار محترم حکیم مهر داده ام را به درستی متوجه نشده اند
چهارما افراد در معرض مواجه با هاری بایستی واکسن بزنند و به این معنا نیست که متخصصین طیور و آبزیان و سایر دامپزشکان که فعالیتشان ارتباطی با هاری ندارد و مانند سایر شهروندان عادی هست باید واکسن بزنند این دسته از افراد که خیل بزرگی از دامپزشکان و تکنسین ها و کاردان ها و کارشناسان هستند ضرورتی برای واکسیناسیون ندارند
پنجما تحلیل تحلیلگر محترم حکیم مهر برگرفته از سایت سی دی سی عمیق و دقیق نمی باشد
آرزوی توفیق برای خوانندگان حکیم مهر و تحلیل گر محترم سایت حکیم مهر
پاسخ ها
دکتر حسین زاده
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
البته این معضل همیشگی مصاحبه ها بخصوص از نوع تلفنی است !! و دقیقا" انتشار ویراستاری شده مصاحبه ، بدون تایید مصاحبه شونده.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
سلام اقای دکتر ماکنعلی من متخصص طیور نیستم و دکتر کارشناس در قسمت طیور اداره هستم که مرتب به مرغداریهای سرکشی میکنم فرمایش شماصحیح ولی در استان ما صد درصد مرغداریها سگ دارند و برخا بعضی آنقدر وحشی که اگر زنجیر نباشند و صاحب نباشد تکه پاره می کنند. که به گفته خود مرغدار جلوی حمله سگهای ولگرد و روباه و گرگ را به مرغداری می گیرند. هرچند خودم از واکسن و تحریک سیستم ایمنی خودم خوشم نمی آید.
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
0
2
یعنی چی گرونه ؟! یعنی از جون آمیزاد گرون تره ؟! همه ما مالیات و عوارض و ... می دیم ! برا همه چی پول هست ، برا واردات همه چی ارز هست ولی برا جون ما نیست ؟!
خداوکیلی دیگه نمیدونم چی بگم !!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
0
0
اینطور که دکتر ماکنعلی گفت پس خبر بردار که در آینده به تحلیلاتون اطمینان کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
.....................
اگر با فرم مخفی هاری مواجه شدیم چه؟
واکسیناسیون های برای ما دامپزشکان ضروری است
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
0
1
وقتی در کشوری مثل ایران میلیارد دلار ارز دولتی برای واردات موادی مانند شکر، کاغذ سیگار؟؟! برنج پاکستانی و روغن تراریخته صرف می شود، هزینه واکسن پیشگیرانه هاری برای دامپزشکان در معرض خطر که در حقیقت از سرمایه های کشور هستند قابل اغماض است.
دامپزشک
|
Czechia
|
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
0
1
باسلام. ................. غصه پول و اعتبار وزارت بهداشت را نخورند. بهتر است ................. بحث اعتبارات را به اهل فن بسپارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
به نکته ظریفی اشاره فرمودید.
سازمان دامپزشکی داره غصه اعتبارات وزارت بهداشت را میخوره
دامپزشک
|
Canada
|
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
0
1
...............................
...........، هاری بیماری سرماخوردگی نیست که پیشگیری از آن مشمول صرفه جویی ............ باشد! (حکیم مهر اگر رسانه ای آزاد هستی، سانسور نکن!)
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
1
0
البته WHO واکسیناسیون پس از گزش را برای همه افراد مورد گزش توصیه می کند. مبنای عملکرد وزارت بهداشتWHO است نه CDC.
مطلع
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
0
2
از آقای دکتر ماکنعلی درخواست می کنیم ........... به تفاوت Pre-Exposure Prophylaxis و Post-Exposure Prophylaxis توجه کافی را مبذول بفرمایند. شاید مخفف بودن PEP در خصوص این دو مورد ایشان را به اشتباه انداخته است. اساساً Pre-Exposure Prophylaxis برای افرادي كه در معرض خطر آلودگي با ويروس هاري مي‌باشند مانند كساني كه در آزمايشگاه تشخيص و تحقيقات هاري اشتغال به كار دارند، كساني كه به نحوي با حيوانات سر وكار دارند مثل دامپزشكان، تكنيسين‌هاي دامپزشكي، شاغلان در باغ وحش، محيط زيست،كشتارگاه، شكارچيان، چوپان‌ها و... بايد عليه هاري ايمن شوند. ايجاد مصونيت ضد هاري شامل تزريق3 نوبت واكسن ضد هاري كشت سلولي در روزهاي صفر،7و28 يا صفر،7و21 است. كساني كه در معرض خطر دايمي هستند؛ هر شش‌ماه يك بار بايد خون آن‌ها از نظر تيتر آنتي‌بادي ضد هاري آزمايش شود. اگر تيتر آنتي‌بادي کم‌تر از 0.5 واحد بين‌المللي باشد؛ يك نوبت واكسن يادآور تزريق مي‌شود
دکتر فرهمند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
0
0
بنده دو نوبت واکسن هاری را دریافت کرده ام یک نوبت بعلت اینکه حیوانی را که سگی گاز گرفته بود جراحی کردم یک نوبت هم زمانیکه چهار قلاده سگ را در یک سوله بسته بودن تا ویزیت کنم و واکسن بزنم یکی از سگها قلاده اش را پاره کرد و پشت پای مرا چنگ زد به هرحال در هر دو نوبت مراحل شتشو با صابون و بعد واکسیناسیون هاری و کزاز را انجام دادم ولی از آنجاییکه از نظر اطمینان خاطر پیشگیری برای مشاغل پرخطر در مقابل بیماری مشترک لازم است بمانند وزارت بهداشت که هنوز بیماری آنفلوانزا طیور گزارش انتقال به انسان نداشت بطور رایگان افراد بمارستانهای دانشگاهی و دولتی را به رایگان با واکسنی که رایج و در دسترس بود واکسینه کردن پس باید در جلسه ای مشترک این موضوع بررسی و تصمیم گیری لازم اتخاذ گردد و با نظر یک نفر کاری صورت نگیرد چون جان انسانها با ارزش است بخصوص دامپزشکان در همه رده کاری
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
تقریبا همه موافق واکسیناسیون افراد در معرض خطر هستند ..................
نظر شما
ادامه