کد خبر: ۴۹۸۵۷
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
دبیر انجمن واردکنندگان دارو، افزودنی و مواد بیولوژیک دام:
«دکتر امیررضا بیدگلی» افزود: ممنوعیت واردات این مقدار بسیار ناچیز که کمتر از دو درصد واردات سالانه موز کشور هم است، نگرانی زیادی برای صدها هزار دارنده این حیوانات ایجاد می‌کند ...

حکیم مهر: سوم خردادماه ۱۳۹۸ مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت از ممنوع شدن واردات غذای سگ و گربه خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی انجمن واردکنندگان دارو، افزودنی و مواد بیولوژیک دام، «دکتر امیررضا بیدگلی» دبیر این انجمن در واکنش به این ممنوعیت در سایت شخصی خود نوشت:

در این یادداشت فقط به بررسی نادرستی مصوبه ممنوعیت واردات غذای حیوانات خانگی از نگاه تخصصی و اقتصادی می پردازم. با توجه به در دسترس نبودن آمارهای رسمی، سعی کرده ام برای هر مولفه عددی، بدترین تخمین را به کار گیرم.

۱- اگر قرار باشد برای دامپزشکان و دامپزشکی نقطه تماسی با جامعه عمومی در نظر گرفته شود، به گمان اینجانب دو بخش «فرآورده­ های خام دامی» و «حیوانات خانگی» جزو مهمترین این نقاط تماس هستند. در سالهای اخیر، با توسعه نگهداری انواع حیوانات خانگی، شناخت جامعه از دامپزشکی بیشتر شده، شأن و اهمیت دامپزشکان در جامعه ارتقا یافته است.

۲- از نقش های درمانی و بهبود روانی ناشی از نگهداری حیوانات خانگی در مجال دیگری گفته خواهد شد اما نمی توان از اهمیت این مخلوقات خداوند در گردش اقتصادی بخش دامپزشکی غافل بود. بنا بر حداقل آمار غیر رسمی و تخمینی حدود نیم میلیون سگ و گربه شناسنامه دار با اهداف مختلف توسط ایرانیان نگهداری می شوند که گردش مالی بیش از سالانه سه هزار میلیارد تومان را به وجود آورده، موجب اشتغال سالم و مستقیم دست کم پنج هزار نفر در سراسر کشور شده اند. بخش عمده این سبد کارآفرینی توسط دامپزشکان و دیگر رده های دامپزشکی پر شده است.

۳-  این در حالی است که همه این حجم گردش مالی و اشتغال زایی، بنا بر اظهار رسمی مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت، فقط سالانه به ده میلیون دلار ارز نیاز دارد! یعنی میزان وابستگی خارجی آن کمتر از ۲ درصد است! به راستی کدامیک از صنایع دیگر این میزان ارزبری دارند؟

۴- در الفبای بازرگانی و کارآفرینی نباید تردید کرد. کیست که مدافع انتقال همین مقدار ناچیز ارزبری از واردات به تولید داخل نباشد؟ کیست که نداند بنیان تولید هر کالای جدیدی در داخل مرزهای هر کشور، همیشه در ابتدا با واردات آغاز می شود. در همین حوالی خودمان، از گوجه فرنگی و سیب زمینی و چای و قماش و …، همه و همه اول وارد شدند و پس از آن که مورد استقبال جامعه قرار گرفتند (نیاز و تقاضا ایجاد شد) و تولیدشان توجیه اقتصادی پیدا کرد، اندک اندک، جزئا و کلا در سبد محصولات تولیدی داخلی قرار گرفتند. در نمایشگاه تیرماه ۹۶ دیدم که بسیاری از نیازهای این بخش نیز، از خوراک تا مشوق ها و اسباب بازی ها و خاک و وسایل نگهداری، از واردات به تولید چرخیده اند. بدون هیچ حمایت دولتی!

۵- حاصل این ممنوعیت چیست؟ آیا با اعمال آن، مردم سر سگ و گربه خود را می بُرند؟ یا آن ها را به زور گرسنگی می دهند؟ هرگز! باز هم الفبای اقتصاد به ما آموخته است که در زمانی کوتاه، واردات آنچه واقعا نیاز است، از گمرکات رسمی کشور، به هزاران کیلومتر مرز آبی و خاکی تغییر مسیر می دهد. همانطور که آب راه خود را می یابد، نیاز و تقاضا هم مسیر تامین خود را پیدا می کنند. و در آخر قصه سهم دولت از این ماجرا، تنها محروم شدن از آمار رسمی و بیش از یک میلیون دلار حقوق قانونی و عوارض گمرکی، و نیز امکان نظارت بهداشتی و بازرگانی خواهد بود! ارز مورد نیازش هم عدد چندان بزرگی نیست که از بازارهای غیر رسمی قابل تامین نباشد.

۶- من گمان می کنم ایجاد این ممنوعیت ناشی از کم اطلاعی تصمیم سازان از گزاره های بالا است. اگر چنین است از دولت محترم خواهش می کنم برای هزارمین بار چرخ را از اول اختراع نکند و خاک به رخ آفتاب نپاشد. اگر هم ارکان تصمیم ساز دولت اطلاع دارند و فقط برای ساکت کردن صداهای مزاحم، یک تصمیم معطوف به پوپولیسم گرفته اند، که باید ساکت شویم. از قدیم گفته اند خواب را می توان بیدار کرد اما به خواب زده را هرگز!

۷- آقای سیاستگذار! ممنوعیت واردات این مقدار بسیار ناچیز، که کمتر از دو درصد واردات سالانه موز کشور هم است، نگرانی زیادی برای صدها هزار دارنده این حیوانات ایجاد می کند، التهاب نابجا در بازار می آفریند، موجب گرانی این کالاها در سطح مصرف کننده می شود، شرکت های فعال در این زمینه را به راه های غیرقانونی سوق می دهد، بازار را با خطر کالاهای تقلبی روبرو می کند، و …. . پیشنهاد می کنم ممنوعیت را ملغی کنید و واردات این گروه کالاها را طبق روال علمی و منطقی، با ارز حاصل از صادرات ممکن سازید.

۸- شوربختانه در مدت حدود دو هفته ای که از اعلام این خبر می گذرد، نشنیدم که هیچ یک از تشکل های دامپزشکی به آن واکنش نشان دهند. جامعه دامپزشکان ایران، سازمان دامپزشکی، سازمان نظام دامپزشکی، جامعه دامپزشکی حیوانات کوچک، انجمن واردکنندگان دارو، افزودنی و مواد بیولوژیک دام، سندیکای تولیدکنندگان داروهای دامپزشکی، و … همه و همه سکوت کرده اند! آقایان سازمان، نظام دامپزشکی، دانشگاه ها و تشکل های بخش! لطفا همکلاسی های قدیم و همکاران خود در بخش حیوانات خانگی را فراموش نکنید!

 

انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک
|
France
|
۰۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
7
0
.........................
نگران جای خالی عذای وارداتی نباشید برندهای داخلی هستن و همچنین شرکتای جدیدی که با ارتباط با دانشگاه ها دارن غذاهایی با استاندارد مناسب طراحی می کنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
برندهای داخلی حتی در زمانی که درگیر رقابت جدی با برندهای خارجی بودند نیز ، کوچکترین تلاشی برای بهبود واقعی کیفیت محصولات خود نداشتند و اکنون دیگر بدتر از قبل محصولات بی کیفیت تری را ارائه خواهند داد !!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
نمیدونم با چه منطقی این صحبت میکنید، برندهای داخلی نه از لحاظ استاندارهای تولید و نه غذایی به ضعیف ترین برند خارجی هم نمی رسند... متاسفانه داریم به سمت بازار انحصاری میریم... سلام ایران خودرو، سلام سایپا!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
0
2
چون گوش شنوایی وجود ندارد
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
3
1
بنظر بنده هم لازم نیست ، تولید این نوع خوراک در کشور قابل انجام هست ! مثل خوراک بقیه دام ها که در حال اجراست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
اگر خوراک بقیه دامها در کشور قابل تامین و تهیه بود اینقدر دامداران و مرغداران گرفتار و بیچاره نمی شدند . ظاهرا" متوجه تفاوت تولید واقعی از صفر تا صد در کشور و واردات مواد اولیه و مخلوط کردن آن در داخل را کسی متوجه نیست !!؟؟
شما با کدام مواد اولیه می خواهید خوراک حیوانات خانگی به اندازه نیاز تولید کنید !!؟؟ شمایی که همین گوشت و دام را برای نیاز داخلی وارد میکنید !!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
5
3
نه اونی که سگ نگه میداره از جیب مبارکش خرج بکنه نه از جیب مردم چرا باید ارز دولتی خرج بشه برای لاکچری
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
ارز دولتی توسط بعضی نهادها و افراد خاص برای نمونه صدا و سیما ، برای واردات خوراک دام در این بلبشویه ارز مصرف شده و شاید هم میشود نه توسط واردکننده های اصلی در این حرفه !!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
2
3
..................... چرا باید ارز 4200 یا هر ارز دیگه به خوراک سگ و گربه داده بشه
همت کنند کارخانه خوراک استاندارد تو ایران بزنند هم اشتغال ایجاد کنند هم از معدوم شدن بعضی ضایعات مجازکشتارگاه ها ارزش افزوده ایجاد کنند و هم اگر توانستند صادرات انجام بدهند
..............
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
شما در تامین خوراک دام و طیور از محصولات داخلی که پیچیدگی چندانی هم ندارد و عملا" عمل آوری خاصی نیاز ندارد ، در مانده اید !! آن موقع می خواهید وارد صنعت پیچیده و خاص تولید غذای حیوانات خانگی شوید !!؟؟ کجاست آن مواد اولیه و ضایعات کشتارگاهی مناسب و کافی و خیلی مواد اولیه دیگر که بتوان با آن غذای سگ و گربه با صدها ذائقه و نیاز متنوع تولید کرد !!
امیررضا بیدگلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
0
3
دوستان عزیز. با سلام و درود خواهش می کنم به دقت مطالعه کنید. نه قبلا ارز 4200 برای این کالاها داده شده است و نه در این گفتار خواسته شده است که ارز مرجع 4200 تخصیص دهند.
گفته شده است ارز حاصل از صادرات یعنی ارز آزاد.
شایسته ما نیست که سرسری و بی تامل بخوانیم.
آماده شنیدن نظرات همکاران گرانقدر در این باره هستم
پاسخ ها
دکتر حسین زاده
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
بنظر می آید بسیاری متوجه نیستند که ممنوعیت ورود به معنی عدم ورود و عدم هزینه ارزی نیست ، بلکه فقط تغییر مسیر ورود از نسبتا" سالم و کنترل شده به ناسالم و غیر قابل کنترل است !!
دکتر فضلی خانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
دوست قدیمی به گفته آقای دکتر ابیانه تمامی تاکید میکنم تمامی کالاهای وارداتی همه و همه کالاها ارز 4200 دریافت کرده اند غذای حیوانات خانگی هم از این قاعده مستثنی نبوده است و واقعا نیازی نیست تا ارز برای چنین محموله هایی که ارز دولتی گرفته و با ارز آزاد فروخته اند در نظر گرفته شود الان کشور نیازهای دیگری دارد غذای سگ و گربه باید از حالت لاکچری خارج شده و غذای خانگی یا تولید داخل به خورد حیووناشون بدن هر چند که تمام تولید کننده ها هم ارز گرفتن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
0
0
از دوستان فعال در این سایت که مدعی رسانه بودن دارند ، انتظار بیشتر در مورد سواد رسانه ای میره . بهتر نیست اول مقایسه ای بین حجم واردات یکسال گذشته این دوستان ........... و میزان ارز دریافتی ....... را با سالهای قبل ، انجام بدید . دسترسی به این اطلاعات برای شما که دستی در کار رسانه دارید به نظر نمیاد کار سختی باشه. ...............................
عبدا...
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
2
0
خاک نه،،،،،،، نجاست برسر اونایی که به بعضی ها اجازه میدند که ارز مملکتی یو بااین چیزها خارج بکنند( خیانت به چی میگند)درحالی که این محصولات برای همه نوع حیوان خانگی به شکل استاندارد توسط برخی شرکت های داخلی تولید می شه.ماچقدر بی چ ا.........
نظر شما
ادامه