کد خبر: ۴۹۸۳۳

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: وجود نوعی باکتری در سد گلابر که در اثر شرایط استرس‌زا همانند سیل و گرما فعال می‌شود منجر به مرگ ماهیان کپور سد گلابر شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، «دکتر محمدباقر حاج کاظمی» اظهار داشت: تغییرات فیزیکوشیمیایی آب (به عنوان یک عامل استرس) منجر به سپتی سمی آیروموناسی شده است که این اتفاق در نهایت مرگ ماهیان کپور سد گلابر را به دنبال داشته است.

وی در خصوص با میزان تلفات ماهیان کپور در سد گلابر عنوان کرد: شمارش‌گیری دقیق صورت نگرفته است اما میزان این تلفات در حدود 5 تا 6 هزار قطعه یعنی تقریبا تعداد 500 تا 600 مورد در یک مقطع تلفات وجود داشته است.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان در زمینه علت مرگ ماهیان سد گلابر اعلام کرد: در رابطه با علت مرگ ماهیان سد گلابر به وجود دو بیماری ویروسی خاص ماهیان کپور بود تردید وجود داشت.

حاج کاظمی با اشاره به اینکه پس از مرگ ماهی‌های کپور در سد گلابر دو تا سه بار توسط سازمان دامپزشکی استان زنجان نمونه گیری به عمل آورده شد، افزود: نمونه‌ها به مرجع ویروس شناسی سازمان مرکزی ارسال شد.

وی در ارتباط با علت مرگ ماهی در سد گلابر شرح داد: در نهایت پاسخ دریافتی از سوی سازمان مرکزی گواه بر منفی بودن وجود دو بیماری ویروسی مذکور که خاص کپور ماهیان و مورد شک و گمان سازمان دامپزشکی استان زنجان در رابطه با علت مرگ و میر کپور ماهیان بود، شد.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان در رابطه با وجود بیماری انگلی که برخی از افراد مرگ ماهیان سد گلابر به این امر نسبت داده بودند, عنوان کرد: صحت این موضوع تایید نشده است.

حاج کاظمی در خصوص احتمال وجود مسمومیت ماهیان کپور در سد گلابر اعلام داشت هیچ نوع مسمومیتی حادث نشده است چراکه از میان انواع مختلف ماهیان سد گلابر تنها ماهی کپور و نه هیچ نوع دیگری از ماهی‌ها تلف شده است و چنانچه مسمومیت بود باید انواع مختلفی از ماهیان را مبتلا و نابود می‌کرد.

وی در مورد وضعیت کنونی میزان تلفات بیان کرد: میزان تلفات بسیار کاهش یافته است و جای هیچ نگرانی وجود ندارد و روال به حالت عادی و معقول بازگشته است.
 
نظر شما
ادامه