کد خبر: ۴۹۸۱۲
 

در آزمون کارشناسی ارشد ۹۸ گروه آزمایشی علوم انسانی پر طرفدارترین و دامپزشکی کم داوطلب ترین گروه آزمایشی اعلام شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، کنکور کارشناسی ارشد سال ۹۸ دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور از صبح امروز پنجشنبه آغاز شد و تا فردا ادامه دارد. در آزمون کارشناسی ارشد امسال، علوم انسانی با ۳۹۹ هزار و ۱۲۰ داوطلب پر طرفدارترین گروه آزمایشی است که از این تعداد، ۲۱۷ هزار و ۷۳۲ نفر را زنان و ۱۸۱ هزار و ۳۸۸ نفر را مردان تشکیل می‌دهند.

دامپزشکی با تعداد ۲ هزار و ۶۸۶ داوطلب کم داوطلب ترین گروه آزمایشی است که از این تعداد، هزار و ۶۲۰ داوطلب را زنان و هزار و ۶۶ نفر را مردان تشکیل می‌دهند.

در این آزمون ۶۱۴ هزار و ۸۸۳ نفر ثبت نام کردند که ۳۰۸ هزار و ۵۴ نفر زن و ۳۰۶ هزار و ۸۲۹ نفر مرد هستند. به عبارت دیگر ۵۰.۱ درصد داوطلبان را زنان و ۴۹.۹ درصد باقیمانده را مردان تشکیل می‌دهند.

آمار ثبت نام کنندگان آزمون کارشناسی ارشد امسال نسبت به آمار داوطلبان آزمون سال ۹۷ تعداد ۱۲۱ هزار و ۵۰۲ نفر کمتر است.

از تعداد ۶۱۴ هزار و ۸۸۳ داوطلب ثبت نام کننده در آزمون، تعداد ۴۰ هزار و ۶۶۹ نفر علاوه بر انتخاب کد رشته امتحانی اول، علاقمندی خود را برای شرکت در آزمون کد رشته امتحانی دوم نیز اعلام کرده‌اند.

تعداد کل رشته‌های امتحانی آزمون کارشناسی ارشد، ۱۴۰ کد است که ثبت نام ۱۳۱ کد رشته امتحانی به طور متمرکز و از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور انجام شده است.

با توجه به اینکه آزمون هر کد رشته امتحانی به طور جداگانه برگزار می‌شود، بنابراین با توجه به آمار ثبت نام کنندگان و آمار علاقمندان به رشته امتحانی دوم، تعداد ۶۵۵ هزار و ۵۵۲ کارت ورود به جلسه صادر شد.

این کنکور طی امروز و فردا در ۱۶۲ حوزه امتحانی و ۷۷ شهرستان مختلف کشور در حال برگزاری است.

پس از برگزاری آزمون و تصحیح اوراق، نتایج اولیه آزمون به صورت کارنامه تنظیم و کارنامه تمام داوطلبان نیمه دوم تیرماه امسال منتشر می‌شود.

آن دسته از داوطلبانی که بر اساس مندرجات کارنامه، مجاز به انتخاب رشته می‌شوند، علاوه بر مشاهده کارنامه ضرورت دارد بر اساس برنامه زمانی نسبت به مشاهده و دریافت دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی آزمون و پس از مطالعه دقیق آن، نسبت به انتخاب حداکثر ۱۰۰ کد رشته محل از میان کد رشته‌های امتحانی مجاز برای ثبت کد رشته محل‌های انتخابی به ترتیب اولویت علاقه اقدام کنند.

به گفته ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، با احتساب ظرفیت پذیرش دانشگاه آزاد، امسال حدود ۳۵۰ هزار نفر به مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه‌ها راه می‌یابند.

 

نظر شما
ادامه