کد خبر: ۴۹۷۷۶
تعداد نظرات: ۱ نظر


سرپرست کنترل کیفی آب شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با بیان اینکه مواد آنتی‌بیوتیک در پساب فاضلاب وجود دارد، چرا که انسان‌ها از آن استفاده می‌کند، گفت: در حال حاضر آب شرب اصفهان به طور کامل ایمن و سلامت است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «محمود نجفی»، در خصوص پژوهش اخیر دانشگاه علوم پزشکی مبنی بر آلودگی فاضلاب‌های شهری به هورمون و آنتی بیوتیک ها و همچنین ورود فاضلاب دامداری و شیلات به آب‌های زیرزمینی و زاینده‌رود، اظهار کرد: باید توجه داشت که طرح موضوع وجود آنتی‌بیوتیک پساب فاضلاب و ورود به رودخانه، یک مسئله تحقیقاتی است که اکنون در حال انجام است و هنوز به قطعیت نرسیده است، البته نمی‌شود منکر این موضوع شد که مواد هورمونی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه بنده در جلسه‌ای که این موضوع در استانداری مطرح شد حضور داشتم، گفت: در آن جلسه عنوان شد که پساب استخرهای پرورش ماهی و دامداری‌ها به نوعی وارد رودخانه می‌شود که نمی‌توان آن را منکر شد، اما در همان جلسه دامپزشکی در بحث هورمون توضیح داد که با توجه به قیمت بالای آن، استفاده آن برای واحدهای دامداری و شیلات به صرفه نیست و در نهایت وجود هورمون در آب زاینده رود از سوی این اداره منتفی شد.

سرپرست کنترل کیفی آب شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان همچنین با بیان اینکه البته آنتی بیوتیک ها در پساب فاضلاب وجود دارد، چرا که انسان‌ها از آن استفاده می‌کند، گفت: علوم پزشکی پیش از این اعلام کرده بود که در اندازه گیری میزان آنتی بیوتیک آب شرب بالادست رودخانه، وجود آنتی بیوتیک ها و پارامترهای مرتبط با آن زیر حدمجاز بوده است.

وی افزود: البته وضعیت آب شرب اصفهان از سوی دیگر شرکت آبفا به صورت مستمر و روزانه اندازه گیری می‌شود و همزمان با ما دستگاه‌های نظارتی همچون محیط زیست و مرکز بهداشت به طور مرتب آب شرب اصفهان را رصد می‌کنند و خوشبختانه تا امروز هیچ مشکلی در این رابطه گزارش نشده است.

نجفی درباره فرایند از بین بردن مواد آلاینده در تصفیه خانه باباشیخعلی، گفت: با انجام عملیات لخته سازی در تصفیه خانه به دنبال از بین بردن آنتی بیوتیک موجود در آب هستیم همچنین یکی دیگر از روش‌ها ازون زنی است که در صورت وجود آنتی بیوتیک و ترکیبات مشابه در آب، از بین می‌برد.

وی با تاکید بر اینکه در بحث آب شرب اصفهان هیچ مشکلی وجود ندارد، تصریح کرد: در حال حاضر آب شرب اصفهان به طور کامل ایمن و در سلامت است.

سرپرست کنترل کیفی آب شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان همچنین در خصوص ورود آنتی بیوتیک های موجود در پساب شیلات و دامداری‌ها به زاینده رود و آب‌های زیرزمینی، با توجه به اینکه اصفهان در شرایط کم آبی، چاه‌ها را وارد مدار می‌کند، اظهار کرد: میزان مصرف ما از آب چاه‌ها کم است، اما باید توجه داشت که زمین به عنوان پالاینده این آلودگی‌ها را تا حدودی از بین ببرد، البته هیچ کدام از نمونه‌های اندازه گیری، موردی را نشان نداده است.

وی تاکید کرد: زمین پالاینده مواد آلوده است، همچنین آب چاه‌ها نسبت به آب تصفیه شده کمتر است و آب چاه‌ها به صورت مسقیم به مصرف کننده داده نمی‌شود با آب تصفیه خانه مخلوط می‌شود.

نجفی همچنین درباره وضعیت کیفی رودخانه با توجه به شاخص WQI، گفت: در برنامه‌ای به نام WSP که از سال ۹۱ آغاز شد و عمده کار آن بر رودخانه زاینده رود بود، مطابق برنامه ریزی های معین از سوی مراکز مرتبط با آب، از ورود پساب به رودخانه به خصوص در بالادست تصفیه خانه باباشیخعلی جلوگیری می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه طی چند سال گذشته اقدامات درستی برای جلوگیری از ورود آلاینده‌ها به زاینده رود انجام شده است، افزود: در گذشته حوضچه‌های پرورش ماهی در بالادست رودخانه بسیار بیشتر از امروز بود، اما اکنون تنها یک واحد است که هنوز نتوانسته‌ایم از ورود پساب آن به زاینده رود جلوگیری کنیم.

سرپرست کنترل کیفی آب شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان همچنین افزود: در این برنامه جلوی ورود پساب روستاها و شهرهای کوچک بالادست زاینده رود گرفته شده و فاضلاب روستایی موظف به ایجاد تصفیه خانه‌های کوچک شده‌اند.

وی همچنین در خصوص اینکه بخشی از مواد آنتی بیوتیکی که وارد چرخه آب می‌شود و بعد از ورود به آب‌های زیرزمینی، وارد زمین‌های کشاورزی می‌شود، گفت: این موضوع و سلامت مواد غذایی و کشاورزی در حیطه وظایف شرکت آب و فاضلاب نیست و جهاد کشاورزی پاسخگو است.



انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
0
0
هرچی به مردم میگیم مرغ هورمونی وجود نداره باور نمیکنن. حالا آب هورمونی هم اضافه شده.
نظر شما
ادامه