کد خبر: ۴۹۷۳۴
 

چرا داستان آتشی که بارها دامن مرغداری‌های یزد را گرفته و خسارات زیادی را متحمل مرغداران کرده است، همچنان ادامه دارد؟

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، متاسفانه آتش‌سوزی در مرغداری‌ها یکی از حوادث وافر در استان یزد تلقی می‌شود به طوری كه این قبیل حوادث هر ساله، خسارات زیادی را به واحدهای مرغداری تحمیل می‌كند و حتی بعضاً منجر به توقف فعالیت این واحدها نیز می‌شود.

همین اواخر یکی از واحدهای مرغداری شهرستان تفت در حریق سوخت و بنا بر برآوردهای صورت گرفته در جریان بازدید از آن نابودی4900 قطعه مرغ در این واحد گزارش شد.

این آتش هر سال به دلیل بی‌توجهی واحدهای تولیدی به مسائل فنی دامنگیر آنها می‌شود و گویا هنوز هم از دایره توجه متولیان امر و ناظران این حوزه خارج است چرا كه بنا بر آمارهای موجود تنها پنج درصد از واحدهای مرغداری در استان یزد دارای كارشناس فنی هستند.

به نظر می‌رسد در این رابطه نیز تا زمانی که پای اجبار و قوانین بازدارنده در میان نباشد، همچنان آتش در کمین واحدهای مرغداری خواهد ماند.

نشت گازوئیل عامل اصلی حریق در مرغداری‌ها

«عباس رضایی» یکی از آتش‌نشانان ایستگاه تفت كه در آتش‌سوزی اخیر نیز حضور داشته، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا – منطقه یزد، با اشاره به نشت گازوئیل به عنوان مهمترین عامل آتش‌سوزی در مرغداری‌های این شهرستان، تصریح می‌کند: از آنجایی که اکثر مرغداری‌ها خارج از شهر قرار گرفته و عمدتاً دسترسی به شبكه گازرسانی ندارند یا بعضاً به دلیل هزینه‌های بالا از سوخت گازوئیل به جای گاز طبیعی برای تامین گرمایش بدون رعایت نكات فنی و ایمنی استفاده می‌كنند، شاهد بروز این حواد ناگوار هستیم.

وی اضافه می‌کند: در اغلب آتش‌سوزی‌های واحدهای مرغداری، دودگرفتگی و خفگی طیور از این طریق، بیش از خود آتش منجر به تلفات می‌شود.

استاندارد نبودن سیستم‌های گرمایشی مرغداری‌ها

البته «محمدحسین فلاح‌نژاد» رییس جهادکشاورزی شهرستان تفت نیز در این باره به خبرنگار ایسنا می‌گوید: متاسفانه استاندارد نبودن ادوات و تجهیزات مرغداری‌ها به ویژه در سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی منجر به بروز آتش‌سوزی این واحدها می‌شود.

وی اظهار می‌کند: برخی از مرغداران به دلیل صرفه‌ی اقتصادی و بدون در نظر گرفتن نکات فنی و استاندارد‌ها، ، لوله‌های پلی اتیلن را جایگزین لوله‌های مسی در سیستم‌های گرمایشی می‌کنند كه منجر به چنین حریق‌هایی می‌شود.

این مسئول با بیان این که تاکنون بیش از سه مورد آتش‌سوزی در مرغدارای‌های شهرستان تفت ناشی از موارد مذکور بوده است، می‌گوید: متاسفانه تکرار این حوادث مربوط به عدم اطلاع‌رسانی صحیح در این زمینه است چرا كه در صورت آگاهی واحدهای تولیدی كمتر شاهد تكرار چنین مواردی خواهیم بود.

وی ارائه خدمات فنی مرغدارای‌ها به صورت شخصی را یکی از مشکلات ابن واحدها عنوان می‌کند و می‌گوید: در موارد زیادی این خدمات به صورت شخصی توسط مرغداران انجام می شود و شرکت‌های فنی بر انجام آنها نقش اجرایی یا نظارتی ندارند.

وی اضافه می‌کند: اگر سوخت مورد استفاده مرغداری‌ها گاز طبیعی باشد، کارشناسان همه موارد را کنترل می‌کنند اما در مورد استفاده از سوخت رایج گازوئیل چنین امكانی وجود دارد و غالباً نیز منجر به بروز مشکلاتی برای مرغداران شده است.

فلاح‌نژاد از فعالیت 155 واحد مرغداری با ظرفیت تولید سه میلیون و 300 هزار قطعه مرغ تنها در شهرستان تفت یاد و خاطرنشان می‌کند:هر چند هر سه سال یکبار مجوز مرغداری‌ها تمدید می‌شود اما لازم است كه سازمان نظام مهندسی کشاورزی برای پیشگیری از حوادثی همچون آتش‌سوزی، رعایت نکات فنی را به صورت جدی‌تر و دقیق‌تری در تمدید مجوزها لحاظ کند.

برخورداری 5 درصد مرغداری‌های یزد از کارشناس فنی

البته «محمدرضا خلف‌باغی» رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان یزد از تغییر بازه‌ی زمانی تمدید مجوز مرغداری‌ها از دو به چهار سال خبر می‌دهد و به خبرنگار ایسنا – منطقه یزد، می‌گوید: از سال 91 تمدید پروانه‌ واحدهای مرغداری به سازمان نظام مهندسی واگذار شد و این سازمان هر دو سال یکبار ملزم به تمدید مجوزهای این واحدهاست كه البته این بازه زمانی با دستورالعمل وزیر کشور به چهار سال افزایش یافته است.

وی تغییر شرایط تمدید مجوز مرغداری‌ها طی بازه زمانی چهارساله را عاملی بر عدم نظارت كافی بر این واحدها عنوان می‌کند و می‌گوید:کارشناسان فنی در زمان فرایند تمدید مجوز مرغداری‌ها، تمامی موارد فنی و بهداشتی را به صورت دقیق بررسی و در نظر می‌گیرند و در صورتی که در حتی یک مورد نقص وجود داشته باشد، مجوز تمدید نخواهد شد.

این مسئول ادامه می‌دهد: یک کارشناس تنها یک بار در این بازه زمانی از واحدها بازدید می‌کند اما تجهیزات واحدها می‌تواند در طول این بازه تغییر کند.

وی از عدم استقبال و استفاده مرغداران از وجود کارشناسان خبره انتقاد می‌كند و می‌گوید: متاسفانه واحدهای مرغداری سالانه چهار مرتبه نسبت به جوجه‌ریزی هر بار با هزینه‌ای حدود 600 میلیون تومان اقدام می‌کنند ولی حاضر به پرداخت هزینه یک کارشناس فنی كه تنها 200 هزار تومان است، نیستند.

خلف‌باغی با بیان این که تنها پنج درصد از مرغداری‌های استان یزد از ظرفیت کارشناسان فنی استفاده می‌کنند، می‌گوید: مابقی واحدها به علت عدم همراهی دستگاه‌ها یا همكاری نكردن مرغداران فاقد كارشناس فنی هستند و این در حالی است كه این بند از قوانین كه مورد تاکید و اولویت دولت برای حمایت از واحدهای پرورش طیور است حتی هنوز در واحدهای دارای یارانه دولتی نیز عملیاتی نشده است.

وی از اعلام آمادگی کارشناسان سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان برای نظارت بر مسائل فنی مرغداری‌ها ‌خبر می‌دهد و می‌گوید: قطعاً همكاری مرغداران در این زمینه منجر به پیشگیری از بروز حوادثی همچون آتش‌سوزی و اتلاف هزینه‌های آنان خواهد شد.

 

نظر شما
ادامه