کد خبر: ۴۹۶۷۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

رئیس اداره بیماری منتقله از حیوان به انسان وزارت بهداشت از آخرین آمار ابتلا به تب کریمه کنگو و علائم بیماری خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «دکتر امیری» رئیس اداره بیماری‌های منتقله از حیوان به انسان وزارت بهداشت درباره بیماری تب کریمه کنگو، اظهار کرد: تب کریمه کنگو در ۳۰ کشور به صورت آندمیک وجود دارد و تخمین زده می‌شود سالانه بین ۱۰ تا ۱۵ هزار مورد در جهان به تب کنگو مبتلا می‌شوند و ۵۰۰  نفر جان خود را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست می‌دهند؛ تب خون‌ریزی دهنده مهمترین علائم تب کریمه کنگو است.

اولین تب کنگو چه زمانی در ایران شناسایی شد؟

وی از آخرین آمار ابتلا به تب کنگو خبر داد و گفت: در سال ۷۸ اولین مورد از تب کنگو در ایران شناسایی شد و از آن به بعد نظام مراقبت از این بیماری راه اندازی شده است، تاکنون در طی این ۲۰ سال ۱۹۳ نفر در اثر ابتلا به این بیماری فوت کرده‌اند و از اول سال تا کنون ۱۲ مورد از این بیماری شناسایی شده‌اند که ۲ نفر از آن‌ها فوت کرده‌اند. 

علائم تب کریمه کنگو را بشناسید

امیری با بیان اینکه با شروع فصل گرما خطر ابتلا به  تب کریمه کنگو را افزایش می‌دهد، بیان کرد: حدود ۸۰ درصد از بیماران در ابتدا علائمی ندارند یا ممکن است علائمی عادی مانند سرما خوردگی داشته باشند، تب و لرز، تب عضلانی، درد چشم، علائم گوارشی، پر خونی و اسهال از علائم اولیه تب کریمه کنگو  محسوب می‌شوند و علائم بیماری ممکن است به مرور زمان و در طی چند روز عود کند.

رئیس اداره بیماری‌های منتقله از حیوان به انسان وزارت بهداشت افزود: عامل این بیماری یک ویروس است و این ویروس از طریق گزش کنه منتقل می‌شود.

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به تب کنکو هستند؟

وی گفت: از راه‌های دیگر انتقال ویروس تب کریمه کنگو می‌توان به انتقال بیماری از فرد آلوده به ویروس به فرد دیگری  اشاره کرد و اگر فرد مبتلا به بیماری بهداشت را رعایت نکند، بیماری به فرد دیگری منتقل خواهد شد.

امیری بیان کرد: بیشتر مشاغلی که کارشان با دام است در معرض ابتلا به این ویروس قرار دارند و  زمانی که فرد به پزشک مراجعه می‌کند حتما باید به پزشک اعلام کند که مورد گزش کنه قرار گرفته است.

رئیس اداره بیماری‌های منتقله از حیوان به انسان وزارت بهداشت ادامه داد: کنه اصولا تا پایان عمر خود این ویروس را به همراه دارد و می‌تواند این ویروس را به تخم خود آن را منتقل کند؛ اما با توجه به شروع فصل احتمال تماس بیشتر وجود دارد.

وی یادآوری کرد: آنچه حائز اهمیت بوده قرنطینه دام مبتلا به ویروس است و اگر دام را به مدت ۱۰ روز قرنطینه کنیم این ویروس از بین می‌رود.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
شاغل دردامپزشکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۸
0
0
باسلام.چیزیکه بیشتردرموردافراددرمعرض خطراین بیماری وامثال ان حائز اهمیت میباشد.وواقعا جای تاسف وتائمل دارد.وهیچگاه مورد بررسی قرارنگرفته، قرارنگرفتن شغل دامپزشکی وعلی الخصوص تکنسینهای فنی وواکسیناتورها که بیشتردرمعرض خطر این گونه موارد بیماری هستند ،درردیف مشاغل سخت وزیان آور است. واین مهم نیازمندپیگیری مسئولین محترم سازمان دامپزشکی میباشد.
نظر شما
ادامه