کد خبر: ۴۹۶۰۱
تعداد نظرات: ۲ نظر

طی ماه های اخیر عرضه مرغ کمتر از قیمت تمام شده موجب شد تا مرغداران تمایل چندانی به جوجه ریزی واحدهای خود نداشته باشند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، طی ماه‌های اخیر عرضه مرغ کمتر از قیمت تمام شده تولید، مرغداران را با ضرر و زیان هنگفتی روبرو کرده است به طوریکه بسیاری از آن‌ها دیگر تمایلی به ادامه تولید ندارند یا میزان جوجه ریزی واحد‌های خود را به حدی کاهش داده اند که اگر تمهیداتی برای این موضوع اندیشیده نشود، بدون تردید در ماه‌های آتی کمبود عرضه، چالش جدی در بحث قیمت ایجاد خواهد کرد.

بسیاری از مسئولان بر این باورند که با وجود اعلام نرخ مصوب مرغ براساس هزینه‌های تولید از سوی وزارت جهاد کشاورزی، اما ستاد تنظیم بازار در اعلام نرخ‌های جدید همچنان تعلل می‌کند که در نهایت تاخیر در اعلام نرخ‌های جدید، روز به روز عرصه را برای مرغداران تنگ‌تر می‌کند و بر زیان انباشته آن‌ها به سبب اختلاف چشمگیر قیمت تمام شده با نرخ فروش دامن می‌زند.

مسئولان تشکل و اتحادیه‌های تولیدی نسبت به اجرا نشدن قانون انتشار دسترسی آزاد به اطلاعات و تمرکز وظایف بخش کشاورزی از سوی وزارت جهاد کشاورزی انتقاداتی دارند و معتقدند که دخالت‌های بی مورد وزارت جهاد کشاورزی و محروم کردن مرغداران مبنی بر دسترسی به آمار و اطلاعات، زمینه را برای افزایش تولید و زیان چشمگیر آن‌ها در بازار فراهم کرده است.

ماجرا تنها به این جا ختم نمی‌شود چرا که علی رغم افزایش چشمگیر هزینه‌های تولید، وزارت جهاد کشاورزی نرخ مصوب مرغ را کمتر از نرخ مد نظر اتحادیه‌ها و تشکل‌ها اعلام کرده است که این امر در کنار تعلل ستاد تنظیم بازار در اعلام نرخ‌های جدید موجب شده است تا در آینده‌ای نه چندان دور صنعت مرغداری در ورطه نابودی قرار گیرد.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می‌رویم تا از آخرین وضعیت قیمت فروش، هزینه‌های تولید، زیان مرغداران و چشم انداز آینده تولید و قیمت با خبر شویم:

دخالت های بی مورد وزارت جهاد کشاورزی عامل اصلی مازاد تولید مرغ/ استمرار روند کاهش جوجه ریزی دردسر ساز می شود

«برومند چهار آیین» عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی با انتقاد از نرخ کنونی مرغ در بازار اظهار کرد: در حالی قیمت تمام شده هر کیلو مرغ زنده ۹ هزار و ۵۰۰ تومان است که هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری بطور متوسط ۸ هزار تومان بفروش می رسد و این امر از زیان یک هزار و ۵۰۰ تومانی مرغداران در فروش هر کیلوگرم مرغ حکایت دارد.

وی قیمت هر کیلوگرم لاشه را بین ۱۱ تا ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: بر اساس ماده ۵ و ۶ اساسنامه شرکت پشتیبانی امور دام کشور، این شرکت موظف است از تولیدکنندگان حمایت و از زیان آن‌ها پیشگیری کند، در حالیکه هم اکنون چنین اتفاقی در بازار رخ نمی‌دهد.

چهار آیین ادامه داد: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید ناشی از نوسان نرخ نهاده‌های دامی، قیمت هر کیلو مرغ زنده بیش از ۹ هزار و ۵۰۰ و مرغ آماده به طبخ ۱۴ هزار تومان است که متاسفانه پشتیبانی امور دام  هر کیلو مرغ زنده را با نرخ حدود ۷ هزار تومان از مرغداران خریداری می‌کند.

به گفته وی، شیوه کنونی شرکت پشتیبانی امور دام در خرید مرغ منجمد تنها به سود واسطه‌ها و زیان مرغداران است و هر چه سریع‌تر باید تجدید نظری در این امر صورت گیرد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه روزانه صنعت مرغ گوشتی از محل فروش مرغ به سبب نبود سنخیت با هزینه تمام شده تولید با زیان ۷ تا ۸ میلیارد تومانی روبروست، بیان کرد:کاهش انگیزه مرغداران گوشتی به جوجه ریزی بر زیان تولیدکنندگان جوجه دامن زده است که با استمرار روند کاهش جوجه ریزی در واحد‌های مرغداری ظرف ۴۰ تا ۵۰ روز آینده با کاهش شدید عرضه و افزایش قیمت در بازار روبرو خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه عدم دسترسی عادلانه مرغداران به آمار و اطلاعات مورد نیاز بر اُفت قیمت مرغ در بازار تاثیر گذاشته است، افزود: اگرچه طبق ماده ۵ قانون انتشار دسترسی آزاد به اطلاعات و ماده ۴ آیین نامه اجرایی قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی، باید آمار و اطلاعات مورد نیاز در اختیار مرغداران قرار گیرد، اما وزارت جهاد کشاورزی مرغداران را از دسترسی به اطلاعات محروم کرده که در نهایت دخالت‌های بی مورد وزارت جهاد کشاورزی منجر به مازاد تولید و زیان مرغداران شده است.

وی با اشاره به اینکه قیمت نهاده‌های دامی از حالت غیر متعارف کمی فاصله گرفته است، اظهار کرد: در حال حاضر قیمت هر کیلو کنجاله سویا در بازار آزاد ۳ هزار و ۸۰۰ و ذرت یک هزار و ۷۰۰ تا یک هزار و ۷۵۰ تومان است که با وجود تعدیل قیمت، هنوز با نرخ مصوب فاصله معنا داری دارد.

چهارآیین در پایان نرخ مصوب هر کیلو مرغ زنده را ۹ هزار و ۵۰۰ و مرغ آماده به طبخ را ۱۴ هزار تومان اعلام کرد و گفت: این در حالی است که وزارت جهاد کشاورزی با احتساب ۱۰ درصد سود نرخ واقعی هر کیلو مرغ زنده را ۸ هزار و ۸۰۰ و مرغ گرم را ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان می‌داند که این نرخ با قیمت مد نظر تولیدکنندگان و تشکل تولیدی فاصله دارد.

 عرضه مرغ ۴۵ درصد زیر نرخ تمام شده تولید/ صنعت مرغداری با زیان ماهانه ۵۵۰ میلیارد تومانی روبروست

«غلامعلی فارغی» دبیر انجمن جوجه یکروزه، با اشاره به اینکه طی ۲ دهه اخیر، صنعت مرغداری در اسفناک‌ترین وضع ممکن به سر می‌برد، اظهار کرد: صنعت مرغ تخم گذار، جوجه یکروزه و مرغ گوشتی در وضعیت بدی قرار دارد، به طوریکه علی رغم تورم ۴۰ درصدی، قیمت این محصولات حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد زیر نرخ تمام شده تولید است.

وی با انتقاد از این مسئله که مسئولان دولتی برای حل این بحران هیچ قدمی بر نمی‌دارند، افزود: اگر مسئولان دولتی هر چه سریع‌تر تمهیدات و راه حلی برای رفع بحران فعلی به کار نگیرند، عواقب این امر را ظرف ۵ تا ۶ ماه آینده باید مردم پرداخت کنند چرا که تولیدکنندگان به سبب افزایش هزینه‌های تولید و زیان فاحش در فروش محصولات یکی پس از دیگری از گردونه تولید خارج می‌شوند.

فارغی ادامه داد: با خروج تولیدکنندگان از چرخه تولید، نیاز کشور باید از طریق واردات تامین شود که در شرایط فعلی تحریم، امکان تامین ارز و نقل و انتقالات پولی وجود ندارد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه با انتقاد از ممنوعیت صادرات جوجه یکروزه بیان کرد: در شرایطی که با مازاد تولید روبرو هستیم، ممنوعیت صادرات جوجه بر زیان تولیدکنندگان دامن می‌زند و همانند سدی است که هنگام افزایش ورودی آب، جلوی سد را باز نکنند. بدیهی است که آب‌های ورودی از سد سرازیر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مرغداران از محل فروش مرغ همچنان در زیان به سر می‌برند، افزود: سال گذشته ستاد تنظیم بازار نرخ مصوب هر کیلو مرغ گرم را ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد که به سبب افزایش هزینه‌های تولید، این نرخ مورد انتقاد مرغداران قرار گرفت. با وجود پیگیری‌های متعدد تا کنون این نرخ اصلاح نشده است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه با بیان اینکه ماهانه صنعت مرغ گوشتی حداقل ۲۵۰ میلیارد، مرغ مادر ۱۰۰ میلیارد و مرغ تخم گذار ۲۰۰ میلیارد تومان از محل فروش محصولات خود متضرر می شوند، تصریح کرد: در شرایطی که صنعت مرغداری ماهانه ۵۵۰ میلیارد تومان متضرر می شود، آیا می‌تواند سرپا بایستد و نیاز مردم را در آینده تامین کند؟

 زیان ۵۱۰ میلیارد تومانی صنعت مرغ گوشتی طی ۲ ماهه نخست سال/ضرورت اعلام هر چه سریع تر نرخ مصوب از سوی ستاد تنظیم بازار

«عظیم حجت» عضو هیئت مدیره اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی، درباره آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: هم اکنون نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸ تا ۸ هزار و ۳۰۰ و مرغ آماده به طبخ ۱۱ هزار و ۹۰۰ تا ۱۲ هزار و ۵۰۰ است.

وی کمبود تقاضا نسبت به عرضه مرغ را دلیل اصلی افت قیمت و زیان مرغداران در بازار اعلام کرد و گفت: با توجه به زیان چشمگیر مرغداران در فروش هر کیلو مرغ، از ستاد تنظیم بازار انتظار می‌رود هر چه سریع‌تر نرخ جدید مرغ در بازار را اعلام کند.

حجت متوسط تولید ماهانه مرغ در کشور را ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: طی ۲ ماهه نخست سال مرغداران به طور متوسط از محل فروش هر کیلو مرغ با زیان یک هزار و ۵۰۰ تومانی روبرو هستند که با این وجود رقمی حدود ۵۱۰ میلیارد تومان را متضرر شده اند.

این مقام مسئول با بیان اینکه در طول سال چهار نوبت جوجه ریزی در واحد‌های مرغداری صورت می‌گیرد، گفت: اگر مرغداران در یک دوره جوجه ریزی متحمل زیان شوند، در صورت عادی بودن شرایط بازار حداقل ۲ دوره زمان نیاز است تا زیان تولیدکنندگان از این محل جبران شود. از این رو مرغدارانی که در ۲ ماهه ابتدای سال دچار زیان شده اند، سال اقتصادی تولید خود را عملا از دست داده اند.

حجت نرخ واقعی هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری را ۹ هزار و ۵۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها را ۱۳ تا ۱۴ هزار تومان اعلام کرد و افزود: با توجه به آنکه استمرار زیان مرغداران، کاهش میزان جوجه ریزی و افزایش قیمت در ماه‌های آتی را به همراه دارد، از مسئولان ذی ربط انتظار می‌رود تا هر چه سریع‌تر نسبت به اعلام نرخ مصوب اقدام کنند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی از کاهش جوجه ریزی در واحد‌های مرغداری خبر داد و گفت: با توجه به زیان مرغداران در فروش هر کیلو مرغ، بدون تردید جوجه ریزی در خرداد نسبت به ماه‌های نخست سال کاهش خواهد یافت. اما آمار دقیق آن را تا پایان ماه به طور دقیق نمی‌توان اعلام کرد.

وی در پایان تصریح کرد: با توجه به اختلاف نظر مسولان اتحادیه با وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر نرخ جدید مرغ، از ستاد تنظیم بازار انتظار می رود که نرخ مصوب را براساس هزینه های واقعی تولید اعلام کند.


انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Russian Federation
|
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
0
0
اقا ابن دروغ بزرگه سال نود و هفت و‌نود هشت سال طلایی مرغداران هست ...................
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۷:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
0
0
بعنی کاهش جوجه ریزی و افت شدید
قیمت جوجه یک روزه به دلیل نبود تقاضا از سوی مرغداران برای شروع دوره جدید پرورشی دروغ است؟؟!
نظر شما
ادامه