کد خبر: ۴۹۵۹۲
تعداد نظرات: ۹ نظر
رئیس سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر علیرضا رفیعی‌پور» گفت در نظر دارد به عنوان دبیرکل این سازمان، اجلاس آتی این سازمان را در تهران برگزار کند ...
 

حکیم مهر: روز گذشته ایران در بین ۱۸۲ کشور جهان با رأی قاطع به عنوان دبیرکل کمیسیون آسیا، اقیانوسیه و خاور دور  OIE انتخاب شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر علیرضا رفیعی‌پور» رئیس سازمان دامپزشکی کشور امروز اعلام کرد: انتخاب ایران با رأی قاطع به عنوان دبیرکل کمیسیون آسیایی،  اقیانوسیه  و خاور دور سازمان بهداشت جهانی دام (OIE ) در شرایطی که برخی کشورها به دنبال تحریم و منزوی ساختن ایران هستند، نشان داد خیلی از کشورها دنباله‌رو کشورهای معدود نیستند و از آنها تبعیت نمی‌کنند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور که در اجلاس سالانه سازمان بهداشت جهانی دام حضور داشت، گفت: بسیاری از نمایندگان کشورها خودشان اعلام کردند که تحت تأثیر تحریم‌های آمریکا و دیگران قرار نمی‌گیرند؛ نوع برخوردها و استقبال‌ گرم و خوشحالی بیش از حد آنها در انتخاب رئیس سازمان دامپزشکی کشور به عنوان دبیرکل آسیا، اقیانوسیه و خاور دور  OIE هم از این مسئله حکایت داشت.

به گفته رفیعی پور، ایران در اجلاس سازمان بهداشت جهانی دام که در پاریس برگزار شد و نمایندگان ۱۸۲ کشور و بیش از ۴۰۰ نفر حضور داشتند شرکت کرد و در آنجا رئیس سازمان دامپزشکی ایران به عنوان دبیرکل آسیایی  OIE انتخاب شد.

رفیعی‌پور گفت: در حالی ایران دبیرکلی این سازمان جهانی را تصاحب کرد که کشورهای بزرگی نظیر ژاپن، چین، ایران، بنگلادش و مالزی کاندیدای به چنگ درآوردن این جایگاه بودند؛ ضمن اینکه کشورهایی مثل کانادا و رژیم صهیونیستی هم در این اجلاس  به کاندیداها رأی دادند.

وی گفت: در این رقابت ایران در بین ۱۰۸ رأی ۹۲ رأی موافق و ۱۶ رأی مخالف و ممتنع داشت وبا قاطعیت به عنوان دبیرکل دوره بعد اجلاس  OIE انتخاب شد.

در این رقابت‌ها نماینده ژاپن به عنوان رئیس و نماینده مالزی به عنوان نایب رئیس انتخاب شدند.

پنج محور اصلی در اجلاس امسال  OIE

رفیعی‌پور در مورد پنج موضوع مهمی که در این اجلاس بحث و بررسی شد اشاره کرد و گفت: نخست برنامه راهبردی سازمان جهانی بهداشت دام تصویب شد و قرار است اعضای آن برای دوره بعدی موارد و کدهای مشخص شده را اجرا کنند . دوم برنامه سلامت جهان واحد ثبت شد؛ همه تأیید کردند که با بحث‌های دامپزشکی و بیماری‌ها باید به عنوان یک مسئله علمی برخورد شود و موانع سیاسی نباید سد راه بحث‌ها و تکنیک‌های فنی شود. سوم اینکه مقررات و استانداردهای مرتبط با اقدامات بیولوژیک بحث شد. چهارم از تب خوکی افریقایی به عنوان یک تهدید جدی برای جهان بحث شد که جامعه جهانی باید با آن مقابله جدی داشته باشد و پنجم انتخاب هیأت رئیسه مناطق بود که رئیس سازمان دامپزشکی کشور به عنوان دبیرکل کمیسیون آسیایی انتخاب شد .

پیشنهاد ایران برای جلوگیری از سوء استفاده‌ آمریکا

وی در مورد اهمیت عوامل بیولوژیک و بیوتروریسم گفت: در حال حاضر از شش عامل  بیوتروریست  در جهان، پنج مورد آن حیوانی است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور همچنین گفت: به پیشنهاد وی تصویب شد تا سازمان جهانی بهداشت دام و بخش منع توسعه سلاح‌های بیولوژیک سازمان ملل با هم مرتبط باشند.

وی درباره دلیل این پیشنهاد گفت: تصویب این پیشنهاد باعث می‌شود که کشورهایی نظیر آمریکا نتوانند تحقیقات علمی کشورهایی مثل ایران را بهانه و دستاویزی برای تحریم داشته باشند و بررسی‌های بیولوژیکی مثلاً در حوزه آنفلوانزا و تب خوکی را به عنوان بیوتروریسم محسوب کنند.

دلیل انتخاب رئیس سازمان دامپزشکی به عنوان دبیرکلی  OIE

رفیعی پور در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که دلیل انتخاب رئیس سازمان دامپزشکی کشور در بین ۱۸۲ کشور جهان چه بوده است، گفت: در سال گذشته دو اجلاس بین‌المللی تب برفکی و اجلاس منطقه اکو در ایران برگزار شد و در آن زمان رایزنی‌های بسیار خوبی انجام دادیم؛ ضمن اینکه در همه کشورها مسلم است که ایران موفقیت‌های بسیار خوبی در کنترل انواع بیماری‌های دامی داشته است و سوم اینکه رایزنی‌هایی را در زمان اجلاس با کشورهای مختلف داشتیم از جمله اینکه جلسات کاری با نمایندگان ۱۸ کشور انجام دادیم.

آزمایشگاه ایران به عنوان مرجع انتخاب شد

وی در پاسخ به اینکه این انتخاب ایران با رأی قاطع در مجامع بین‌المللی در شرایطی که برخی کشورها سعی می‌کنند وجهه منزوی از ایران نشان دهند، چه پیامی می‌تواند داشته باشد، گفت: این انتخاب نشان‌دهنده این است که آنها به هیچ عنوان نمی‌توانند ایران را منزوی کنند. به طوریکه در این اجلاس آزمایشگاه ایران با عنوان آزمایشگاه رفرنس انتخاب شد و قرار شد نمایندگان ایتالیا و فرانسه به ایران بیایند و آزمایشگاه ایران را ثبت کنند و از این به بعد به عنوان آزمایشگاه مرجع استفاده شود.

رفیعی‌پور در  توضیح این موضوع گفت: مفهوم آن این است که از این بعد همه نمونه‌های پزشکی و دامی ایران در آزمایشگاه کشور ما قابل بررسی است و ما مجبور نخواهیم بود هزینه‌های گزافی برای بررسی این نمونه‌ها در خارج از کشور پرداخت کنیم در حقیقت آزمایشگاه ایران به عنوان آزمایشگاه مورد قبول سازمان بهداشت جهانی دام خواهد بود.

وی افزود:‌ ضمن اینکه کشورهای دیگر هم می‌توانند نمونه‌های خود را به ایران بیاورند و آزمایشگاه‌ها ما آنها را بررسی کرده و نظر نهایی را بدهد.

رفیعی‌پور تأکید کرد‌: این انتخابات و مبادلات خوب کشورهای جهانی و از جمله اروپایی‌ها و انتخاب آزمایشگاه ایران به عنوان مرجع همه اینها نشان می‌دهد که بخش دامپزشکی کشور در چارچوب تحریم‌ها نمی‌گنجد.

ایران با پشت سر گذاشتن رقبای ترکیه و روسیه موافقت اروپا را برای آزمایشگاه مرجع تب برفکی گرفت

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: همچنین درخواست آزمایشگاه رفرنس تشخیص تب برفکی را دادیم و مورد موافقت قرار گرفت و قرار است چنین آزمایشگاهی رفرنسی در کشور راه‌اندازی شود.

به گفته‌ وی، ایران در حالی توانست آزمایشگاه مرجع تشخیص تب برفکی را بگیرد که روسیه و ترکیه هم برای تصاحب آن درخواست کرده بودند.

ایران از فرانسه گوشت وارد می‌کند

وی گفت: توافقی هم با فرانسه برای واردات گوشت انجام دادیم. آنها درخواست کردند تا در قبال واردات ماهی‌ قزل‌آلا و اسب از ایران به کشور ما گوشت صادر کنند و مورد توافق قرار گرفت.

رفیعی‌پور افزود: قرار است به زودی همکاران ما برای تأیید استانداردها به کشور فرانسه بروند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در پاسخ به اینکه قرار است دبیرکل آسیایی، اقیانوسیه و خاور دور چه کارهایی بکند، گفت:  تمام مسائل بهداشتی، نظارتی، قرنطینه‌ای و مشکلات را ۳۶ کشور عضو به دبیرکل اعلام می‌کنند و پس از بررسی در کمیسیون‌ها و کدگذاری‌ آنها به عنوان دستور کار اجرایی کشورها درمی‌آید و در اجلاس سالانه بررسی خواهد شد.

وی گفت: در نظر دارد به عنوان دبیرکل این سازمان، اجلاس آتی این سازمان را در تهران برگزار کند.

 

انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
مهرآوه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
1
11
اساسا داخل کردن مسائل بهداشتی با امور سیاسی بسیار کار اشتباهیست!!!
این بیان آقای دکتر رفیعی و نوعی امتیاز دادن به خود، نتیجه گیری درستی نیست!!
همه کشورها می دانند که مشکلات بهداشتی در پشت مرزهای سرزمینی محدود نمی شود و عامل بیماری خواه با هوا یا آب یا کالا یا عوامل انسانی و دامی منتقل می شود و به همین دلیل بهداشت واحد مورد تاکید همه کشورهاست.
دامپزشك دولتي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
1
10
بجاي اين كارا برین حق و حقوق پايمال شده كارمندان دامپزشكي رو احياء كنین از جمله : تسري ،حق محروميت ، همترازي ، ضريب 1/1 رسته هاي بهداشتي و ....... ما گور نداريم كه كفن داشته باشيم . معيشت كارمندان به خطر افتاده .......................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
1
6
آقای دکتر هیچ میدانید که موضوع آزمایشگاه رفرانس تب برفکی چندین سال است که مطرح بوده و از سوی مجامع بین المللی شفاهی قبول شده لیکن اقدامی از سوی ایران برای عملیاتی کردن آن صورت نگرفته است.
با کدام نیرو، کدام تجهیزات، کدام پروتکل های بین المللی، کدام ..... می خواهید وارد عرصه شوید؟ البته از همت و خواستی باشد
دكتر نكته بين
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
0
4
با سلام و ادب
چند نكته:
1-در سازمانهاي بين المللي بهداشتي تنها مسئله اي كه زياد اهميت ندارد مسائل سياسي است پس جناب آقاي دكتر رفيعي پور بالاغيرتا OIE را ديگر سياسي نفرماييد همين سياسي كردن مسائل فني كشور به اندازه كافي به ما ضربه زده است.
2- فكر نمي كنم استفاده اصطلاح "به چنگال در آوردن" كلمه درست و شايسته اي براي تصدي يك جايگاه بهداشتي باشد. چون با اين تعبير همين مسئله در مورد ما صدق مي كند.
3- فرمودند نماينده ژاپن رئيس و نماينده مالزي به عنوان نائب رئيس و ايشان دبير كل؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
4- اين سايت هيئت رئيسه هاي OIE است كه اسامي ديگري در آن ديده مي شود.http://www.oie.int/about-us/wo/oie-regional-commissions
5- جناب دكتر :فكر مي كنم موفقيت واقعي در كنترل بيماريهاي دام و طيور كشور مانند تب برفكي و لمپي اسكين و نيوكاسل و آنفلوانزاست كه متاسفانه در آمارهاي اعلامي همه چيز عالي است ولي وقتي به استانها مي آييد ماشااله كلكسيون بيماري است
6- آقاي دكتر:موفقيت در تامين واكسن هاي مورد نياز است. لطفا .............. كمي هم براي تامين واكسن هاي طيور و دام تلاش بفرماييد. اوضاع واكسن هاي طيور بسيار بسيارفاجعه بار است و متاسفانه هيچ اقدام موثري نشده است.
7- از دلايل انتخاب فرموديد و رايزني هاي خوبتان. قطعا اين انتخاب به دليل گزارش نكردن 30 ميليون تلفات آنفلوانزاي فوق حاد نبوده است.
8- جناب رئيس سازمان: بين آمدن و بررسي كردن و ............ تا آزمايشگاه مرجع شدن راه طولاني است.
7- ................................
موفق باشيد.
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
0
5
از قدیم گفتن سنگ بزرگ نشان نزدن است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
البته اگر سنگ بزرگ باشد نه سنگ بزرگ توخالی
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
0
5
اینکه از خودمون تعریف کنیم ولی در عمل جور دیگری باشه نگران کننده است.اینکه دنبال ظاهر خبری بزرگ باشیم ولی در عمل بیماری پنهان بشه خطرناکه
اینکه 30 میلیون مرغ تلفات بدیم بعد بیایم به به چه چه کنیم خودمون رو گول زدیم
البته امیدوار بودن لازمه کاره
ولی واقع گرایی و دوری از شعار هم لازمه
انشالله که اینجوری نباشه
Ra
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
0
0
لطفا یکی به ایشون بگه میدونی پدافند غیر عامل چیه
آمار و اطلاعات ما به راحتی برای حمله بیولوژیک در اختیار قرار میگیره چون ایشون میخوان رییس بشن اطلاعات با افتخار تری باید در اختیار بذارن تازه اگه عملکردها را درست انجام داده.. متاسفم شاید در آینده نزدیک باید شاهد یه حمله بیولوژیک.. باشیم
Ra
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
0
0
چو دزدی با چراغ آید گزیده تر برد کالا
ما اطلاعات عملکرد کشور را برای بیماری های مختلف در اختیار قرار میدیم تا نشان بدیم عملکرد خوبی داشتیم تا در آینده مثلا رای بیاریم که چی این سازمان oieچه قدم مثبتی برای ایران داشته این هم مث فائو بانک اطلاعات علیه خودمونه هر چی بالا باشی اطلاعات بیشتری باید در اختیار بذاری دنیا چه قدمی برای بیماری های آبزیان ماکیان ودامی کشور برداشته رییس هم بشیم که چی به دانش خودتون اتکا بکنید برای ریشه کنی بیماری ها خودتون دست به کار بشید این پست ها هیچ نفعی برای کشور نداره که هیچ صد در صد باید منتظر یه بیماری اقتصادی جدید در صنایع شیلا ت دام و طیور به زودی باشیم پدافند غیر عامل جدیست این قدر حرص به این کنفرانسها و ریاستها نزنید بازيچه اید
نظر شما
ادامه