کد خبر: ۴۹۵۵۳
 

با شروع فصل گرم سال در منطقه، کلیه مرغداران باید با حساسیت ویژه ای دما و رطوبت سالنها را کنترل و مدیریت نمایند تا از بروز تلفات ناگهانی و خسارات اقتصادی ناشی از آن جلوگیری نمایند .

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خراسان جنوبی، «دکتر قاسم عجم» رئیس اداره بهداشت و مبارزه با بیماریهای طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم گفت: یکی از نیازهای اساسی پرورش طیور تأمین آسایش پرنده به لحاظ دما و رطوبت نسبی است.

وی گفت: رشد، تولید و سلامتی طیور در دما و رطوبت نامناسب کاهش می یابد؛ در شرایط آب و هوایی گرم الزاما باید دما و رطوبت سالن را کنترل کرد.

رئیس اداره بهداشت و مبارزه با بیماریهای طیور گفت: هدف از کنترل شرایط محیطی، تهویه و رطوبت سالن در نهایت تأمین بهترین عملکرد پرنده است.

وی ویژگی های سیستم تهویه ایده آل را تأمین هوای پاک و تازه و اکسیژن کافی و خارج کردن گرد و غبار و گاز آمونیاک موجود در آشیانه عنوان کرد و افزود: حدود 30 درصد هزینه بیشتر و حدود 16 درصد درآمد کمتر نتیجه استرس گرمایی حاد است؛ با این شرایط لزوم خنک کردن سالنها بیشتر احساس می شود.

عجم گفت: جهت خنک کردن سالنها در مناطق گرمسیر می توان از امکانات و تجهیزات جانبی به منظور خنک کردن سالنها استفاده کرد و یا تکنیک های مناسبی را در اجرای تأسیسات بکار برد که به صورت طبیعی محیط مناسبی را برای پرورش ایجاد کنند.

عجم در خصوص راهکارهای مقابله با استرس گرمایی گفت: مدیریت پرورش با کاهش تراکم، اصلاح تهویه ها، عایق بندی مناسب سالنها، تأمین آب خنک و کافی، تنظیم میزان خوراک دهی و تنظیم جیره می تواند در کاهش اثرات ناشی از استرس گرمایی مفید باشد.

وی ادامه داد: تأمین سیستم هشداردهی مناسب در زمان بروز مشکل در سیستم تهویه و استفاده از سیستم برق اضطراری مواردی است که اغلب در نظر گرفته نمی شود ولی تأثیر بسزایی در کنترل شرایط دمایی و تهویه سالنها دارد.

وی در پایان گفت: امید است با رعایت موارد فوق شاهد کمترین مشکل در سطح مرغداری ها و در فصول گرم سال باشیم.
 
نظر شما
ادامه