کد خبر: ۴۹۵۴۰
تعداد نظرات: ۲ نظر

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: به دنبال بازرسی‌های انجام شده در امسال بیش از ۱۲ تن فرآورده خام دامی ضبط و امحا شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، «دکتر امید حاج‌محمدی»، با اشاره به اینکه در سال گذشته 100 هزار و 671 مورد بازدید از مراکز تهیه، فرآوری و توزیع فرآورده‌های خام دامی انجام شد اظهار داشت: امسال نیز در فروردین ماه 9372 مورد بازدید و 76 مورد نمونه‌برداری انجام شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه در فروردین ماه امسال 462 مورد غیربهداشتی شناسایی شد، عنوان کرد: در این مدت 12 هزار و 173 کیلو فرآورده‌ ضبط و امحا، یک مرکز به مراجع قضایی ارجاع داده شده و یک مورد نیز پلمب شده است.

حاج‌محمدی از وجود یک آزمایشگاه مرکزی بسیار مناسب در زمینه فرآورده‌های خام دامی در استان خبرداد و گفت: آزمایش‌هایی از جمله سلولوژی دام، طیور و آنالیز شیمی در این آزمایشگاه انجام می‌شود و استان‌های ایلام، کردستان، همدان و لرستان نیز از خدمات ان استفاده می‌کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه مواد لبنی که فاقد نشان استاندارد و تأییدیه بهداشت باشد مورد تأیید دامپزشکی نیز نیست بیان کرد: موادی که از کارخانه خارج نمی‌شوند و در لبنیاتی‌ها عرضه می‌شوند مجوزی برای آن‌ها صادر نمی‌شود اما تحت کنترل مرکز بهداشت هستند.

وی با اشاره به اینکه دامداران متوجه شده‌اند که جوشاندن شیر و تولید فرآورده‌ها از آن به کنترل بیماری کمک می‌کند گفت: در سال 94، 1380 نفر در استان به بیماری تب‌مالت مبتلا شدند که این ابتلا در سال گذشته با اقدامات کنترلی با 50 درصد کاهش به 696 مورد رسید.

حاج‌محمدی با بیان اینکه نام دیگر تب‌مالت بیماری مشاغل است زیرا دامداران، دامپزشکان و قصابان نیز درگیر بیماری می‌شوند عنوان کرد: این بیماری از راه تنفسی نیز قابل انتقال است و توصیه می‌شود واکسیناسیون جدی گرفته شود.

وی افزود: در سال گذشته 600 هزار رأس بره و بزغاله و 100 هزار رأس گاو و گوساله علیه این بیماری واکسینه شدند و امسال نیز این روند از ابتدای تیر ماه و بعد از اتمام واکسیناسیون آبله آغاز می‌‌شود و تا آخر شهریور ماه ادامه دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه جمعیت دام استان بسیار بیشتر شده است و به تبع مسئولیت دامپزشکی نیز افزایش می‌یابد عنوان کرد: جمعیت دام سبک در سال گذشته سه میلیون و 500 هزار رأس بود که با توجه به گزارش‌های دریافت شده این تعداد رو به افزایش است.

ابتلای 2 نفر به تب کریمه‌کنگو در استان کرمانشاه

وی با اشاره به اینکه امسال دو نفر در روستاهای ثلاث‌باباجانی و جوانرود مبتلا به بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو شدند بیان کرد: تب کریمه‌کنگو یک بیماری ویروسی است که توسط حشرات منتقل می‌شود و هرچند این دو نفر مداوا شدند اما احتمال خطر در مناطق دیگر وجود دارد آنچنان که این بیماری در سال‌های گذشته تلفات داشته است.

حاج‌محمدی با بیان اینکه تلاش می‌شود کشتارها در کشتارگاه در پیش‌سرد و در مرحله بعد در زنجیره مصرف انسانی قرار بگیرند گفت: با این اقدام گوشت خوش خوراک و پاستوریزه می‌شود و عامل بیماری در صورت وجود غیرفعال می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هرچند واکسیناسیون‌های استراتژیک به صورت رایگان انجام می‌شود اما اعتبار کافی برای تهیه سم برای تمام دام‌ها و جایگاه‌های دام استان وجود ندارد گفت: برای سم‌پاشی اولویت با روستاهای محروم، کانون‌های بیماری و روستاهای مرزی است زیرا در اقلیم کردستان عراق به دلیل موقعیت ویژه کنترلی روی دام‌ها وجود ندارد و این موضوع شرایط ویژه‌ای را برای استان ایجاد می‌کند.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
0
1
کجایند دوستانی که فکر میکردند همه بیماریها در مناطق سیل زده ریشه کن شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
تازه اول کار هست
نظر شما
ادامه