کد خبر: ۴۹۵۰۹
 

مقامات مالزی اعلام کرده‌اند مرگ آخرین کرگدن سوماترایی نرِ این کشور، ضربه‌ای بزرگ به به تلاش های مسئولان مالزیایی برای نجات این گونه به شدت در خطر انقراض که قدیمی‌ترین و کوچک‌ترین کرگدن جهان نیز به شمار می‌رود، وارد کرده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، به گفته مقامات حیات وحش مالزی، "تام"، آخرین کرگدن سوماترایی مالزی روز گذشته (دوشنبه) در یک زیستگاه حیات وحش در بخش "بورنئو"ی ایالت "صباح" مالزی و در سن ۳۰ سالگی مرده است.

این کرگدن مدتی بود که از بیماری‌های کبدی و کلیوی رنج می‌برده است.

صندوق جهانی طبیعت مالزی در توییتی ناراحتی خود را برای از دست دادن این کرگدن اعلام کرده و با اشاره به این نکته که اکنون تنها یک کرگدن سوماترایی ماده در مالزی وجود دارد بر نیاز جدی به حفاظت از طبیعت و حیات وحش تاکید کرد.

مالزی در سال ۲۰۱۵ میلادی انقراض کرگدن سوماترایی را در حیات وحش اعلام کرد و از همان زمان با مقامات اندونزی برای کمک به باروریِ از طریق لقاح مصنوعیِ "ایمان"، کرگدن سوماترایی ماده‌ای که تنها جانور باقی مانده از این زیرگونه است، همکاری کرده‌ است.

در گذشته کرگدن‌های سوماترایی از تایلند و میانمار تا دامنه‌های شرقی کوه‌های هیمالیا زندگی‌ می‌کرده‌اند اما جمعیت آن‌ها به کمتر از ۸۰ کرگدن در جنگل‌های پرتراکم جزیره اندونزیایی "سوماترا" و بخش اندونزیایی "بورنئو" کاهش یافت که همین جمعیت نیز از سوی شکارچیان تهدید می‌شود.

از دست رفتن زیستگاه‌ها و تبدیل جنگل‌ها به جاده و هم‌چنین زمین‌های کشاورزی نیز این حیوان را در معرض خطر انقراض قرار داده است.

طبق اعلام صندوق جهانی طبیعت هیچ نشانه‌ای مبنی بر پایداری جمعیت کرگدن‌های سوماترایی وجود نداشته و تنها دو کرگدن ماده به اسارت درآمده در ۱۵ سال اخیر تولیدمثل داشته‌اند

مقامات حیات وحش مالزی نیز اعلام کرده‌اند زمانی که "ایمان" قادر به تخم‌گذاری بوده است، رحم او مشکلاتی داشته و قادر به باروری نبوده است. یک کرگدن سوماترایی ماده در اسارت دیگر به نام "پونتانگ" در سال ۲۰۱۷ میلادی مرد.

کرگدن سوماترایی تنها کرگدن آسیایی با دو شاخ بوده که بدنی پوشیده از مو دارد و نزدیک‌ترین گونه به کرگدن‌های پشمالو به شمار می‌رود

بنا بر گزارش شبکه خبری الجزیره، مالزی یکی از نقاط اصلی تنوع زیستی در جهان محسوب شده و زیستگاه گونه‌های در معرض خطر مختلفی از جمله اورانگوتان، فیل آسیایی و ببر مالایی است که با خطراتی چون از دست رفتن زیستگاه‌ها و حمله شکارچیان مواجه‌اند.

 

نظر شما
ادامه