کد خبر: ۴۹۴۷۱
 

مدیرکل دفتر بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: تاکنون ۱۲ مورد ابتلا به تب کریمه کنگو در کشور گزارش شده که نسبت به زمان مشابه سال پیش کاهش یافته است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خبرگزاری صدا وسیما، «دکتر محمد مهدی گویا»  افزود: در همین مدت زمان در سال گذشته، ۲۵ مورد ابتلا به این بیماری گزارش شده بود که امسال این موارد به ۱۲ مورد کاهش یافته است که ۲ مورد منجر به مرگ و بقیه بطور کامل درمان شده اند .

وی همچنین با تایید مرگ زن یزدی به علت بیماری تب کنگو گفت: این زن در سفر‌هایی که به استان زاهدان و روستا‌های شهرستان زابل داشته به این بیماری دچار شده بود و متاسفانه به علت تاخیر در مراجعه به مرکز درمانی و وخامت حال وی فوت می‌کند .

گویا افزود: موارد ابتلا در ایرانشهر، زابل، کرمانشاه، گیلان و بندرعباس گزارش شده است .

مدیرکل دفتر بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به اینکه این بیماری از دو راه به انسان منتقل می‌شود گفت: نیش کنه که از روی بدن دام روی بدن انسان می‌نشیند و یا با تماس با لاشه گوسفند و ترشحات یا خون دام آلوده منتقل می‌شود و از طریق خوردن و مصرف گوشت آلوده صحت ندارد .

وی تاکید کرد: گوشتی که مهر تایید دامپزشکی دارد کاملا سالم است، اما تماس با لاشه گوشت‌های کنار خیابان یا جاده می‌تواند خطرناک باشد .

گویا خاطر نشان کرد: این بیماری معمولا در فصل بهار و اوایل تابستان دیده می‌شود و ممکن است در همه استان‌ها دیده شود .

بیماری کریمه کنگو، تب خونریزی دهنده ویروسی است که توسط کنه‌ها به دام‌ها منتقل و انسان با گزش کنه، تماس با دام یا ذبح دام آلوده و همچنین تماس با گوشت آلوده به این بیماری مبتلا می‌شود .

تب همراه با درد عضلانی، درد گردن، سفت شدن بافت گردن، درد چشم، حساسیت چشم نسبت به نور، تهوع، استفراغ، اسهال، شکم درد، گلو درد، نوسان خلقی و خواب آلودگی از مهمترین علائم تب خونریزی دهنده کنگوست .

این بیماری نخستین بار در سال ۱۹۴۴ در شبه جزیره کریمه توسط دانشمندان روسی شناسایی شد و تب هموراژیک کریمه نام گرفت .

در سال ۱۹۶۹ مشخص شد عامل تب خونریزی دهنده کریمه مشابه عامل بیماری است که در اپیدمی سال ۱۹۵۶ در کنگو پیدا شد و ترکیب نام این دو منطقه علت نامگذاری آن است .

 

نظر شما
ادامه