کد خبر: ۴۹۳۶۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
 
 

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان از شناسایی هشت کانون تب برفکی در زنجان طی سال‌جاری خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر محمدباقر حاج کاظمی» اظهار کرد: با توجه به احتمال رخداد بیماری تب‌برفکی در بین جمعیت دامی در استان نکات ایمنی باید توسط کشاورزان رعایت شود.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان از دامداران خواست تا اطلاع ثانویه از خرید و ورود دام جدید به واحدهای دامداری‌ خودداری کنند و افزود: در صورت بروز بیماری ضمن جداسازی دام‌های مبتلا از دام‌های سالم با رعایت اصول بهداشتی نسبت به ضدعفونی مناسب دامداری اقدام شود، ضمن اینکه دفن بهداشتی لاشه دام‌های مبتلا به بیماری ضروری است.

وی با اشاره به لزوم خودداری از تردد در میادین خرید و فروش دام گفت: از ورود استرس به دام‌ها (از قبیل دادن آب سرد، پیاده بردن دام در مسافت‌های طولانی، تغییر ناگهانی جیره، حمل و نقل نامناسب) جلوگیری شود.

حاج کاظمی گفت: مهم‌ترین و اساسی‌ترین روش پیشگیری و کنترل بیماری تب برفکی به کارگیری اقدامات بهداشتی، قرنطینه‌ای و نیز مایه‌کوبی است و درصورت سرایت به دام طی مدت کوتاهی همه گله را درگیر می‌کند و خسارات قابل توجهی را وارد می‌سازد و در دام‌های جوان همراه با تلفات است.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان یادآور شد: دامداران به محض مشاهده علایم بیماری در دام‌ها با سامانه 1512 تماس حاصل کنند تا کارشناسان راهنمایی‌های لازم را ارائه دهند.

وی با اشاره به اینکه تب برفکی از بیماری‌های اختصاص دام است، افزود: این بیماری با توجه به واگیری زیادی دارد به طوری که اگر یک رأس دام بیمار وارد گله شود، تمام مجموعه درگیر خواهد شد، بنابراین ضربه اقتصادی در پی خواهد داشت.

حاج کاظمی با اشاره به اینکه این بیماری موجب ایجاد مشکل در پا، دهان و پستان حیوان می‌شود، اضافه کرد: با این شرایط حیوان از خوردن غذا ناتوان شده و در عرض سه چهار روز افت تولید مشاهده می‌شود و موجب بروز خسارت به صنعت دامداری می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه تب برفکی بیماری بومی در ایران و زنجان است، اضافه کرد: در سال‌جاری هشت کانون تب برفکی در زنجان شناسایی شده که موجب ابتلای 116 راس دام و تلف شدن پنج بره می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در دو ماه گذشته 303 هزار راس دام در استان زنجان در مقابل بیماری تب برفکی واکیسناسیون شده‌اند، بیان کرد: این واکسیناسیون برای دام‌های سبک و سنگین انجام شده است.

حاج کاظمی با اشاره به اینکه بیش از یک میلیون و 300 هزار رأس دام در مقابل بیماری‌های دامی و مشترک انسان و دام واکسیناسیون شده‌اند، اظهار کرد: از این تعداد یک میلیون و 30 هزار واکسیناسیون اختصاصی بیماری‌های دامی بوده است.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان خاطر نشان کرد: 258 هزار رأس دام نیز در مقابل بیماری‌های مشترک دام و انسان واکسینه شده‌اند.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ح
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۴
0
0
سلام.
درود بر جناب آقای دکتر حاج کاظمی و همکاران که پیوسته یاریگر وامدادرسان واقعی مادامداران هستند و همیشه خودشان شخصا نیز پیگیر وحل مشکلات ماهستند.
تشکر ازان مقام و تک تک همکاران محترشان.
نظر شما
ادامه