کد خبر: ۴۹۲۴۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
 
 
یکی از مهمترین دغدغه‌های مصرف کنندگان محصولات غذایی، سلامت آنهاست. ریشه این نگرانی‌ها کاربرد متراکم نهاده‌های شیمیایی در تولید محصولات کشاورزی و باقیمانده سموم و کود‌ها و مواد هورمونی، آنتی بیوتیک‌ها، افزودنی‌ها و مکمل‌های رشد در این محصولات است که سلامتی انسان را به خطر می‌اندازد .

به‌گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان بابیان اینکه وظیفه اصلی معاونت دام و طیور برنامه‌ریزی و نظارت و حمایت از تولید مواد پروتئینی موردنیاز سالم و کافی برای مردم است، گفت: در استان همدان ۵ میلیون واحد دامی وجود دارد که شامل، ۳۷۰ هزار رأس گاو، یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار رأس گوسفند و بره و ۲۸۶۷ کلنی زنبورعسل است .


«محمدنظرپور» با اشاره به اینکه یکی از سیاست‌های سازمان جهاد کشاورزی افزایش و توسعه دامداری‌های صنعتی در استان است، اظهار کرد: ۱۴۴۵ واحد صنعتی پرورش دام، طیور و سایر ماکیان در استان ایجادشده که ۷۹۴ واحد مربوط به دام سبک و سنین صنعتی با ظرفیت ۱۲۲ هزار رأس است .


وی با تأکید بر تولید محصولات سالم دام و طیور، افزود: در پروسه تولید مرغ‌های گوشتی هیچ‌گونه هورمونی استفاده نمی‌شود چراکه این مواد گران‌قیمت بوده و صرفه‌ای برای مرغدار ندارد .

مرغ سایز؛ محصولی سالم

وی با اشاره به تولید محصول سالم در دام‌های روستایی نیز گفت: در دام روستایی اقداماتی انجام‌شده عملیاتی انجام می‌شود تا تولید گوشت سالم صورت گیرد به‌طوری‌که بهسازی و نوسازی محل نگهداری و پرورش دام، تجهیز واحد‌های روستایی به شیردوش و سیلو از اقدامت صورت گرفته در راستای تولید گوشت سالم است .

نظر پور بابیان اینکه ۹۹ درصد از تولیدات مرغ و تخم‌مرغ استان همدان در واحد‌های صنعتی تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: در پرورش مرغ بحث تولید مرغ سایز مطرح است که مرغی سالم بوده و دارای وزن استاندارد است .


وی با اشاره به اینکه خوراک مرغ در مرغداری‌های صنعتی ذرت و سویاست، عنوان کرد: ۸۰ درصد تخم‌مرغ تولیدی استان در واحد‌های صنعتی تولیدشده و هویت دار هستند .


نظرپور با اشاره به افزایش سرانه مصرف مرغ در استان خاطرنشان کرد: مصرف سرانه مرغ در استان از ۲ کیلوگرم به ۲۹ کیلوگرم رسیده است .


بهبود تغذیه دام و طیور در سال‌های اخیر

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به نقش زنجیره‌های تولید در تولید محصولات سالم، یادآور شد: در استان همدان ۲ زنجیره دام در استان وجود دارد و زنجیره تولید گوشت قرمز و گوشت مرغ در دست اقدام است .


وی علت تغییر طعم تولیدات دامی را تغییر شیوه تغذیه‌ای دانست و ادامه داد: شیوه تغذیه دام و طیور نسبت به قبل تغییر کرده و شرایط تغذیه‌ای بهبودیافته است .

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان همدان با تأکید بااینکه استفاده از هورمون در مرغداری‌ها دروغ بسیار بزرگی است، گفت: اگر تولیدکننده‌ها از هورمون‌ها استفاده کنند قیمت مرغ به حدی بالا می‌رود که تولیدکنندگان نمی‌توانند ادامه دهند .

«دکتر امیرحسین مکاری» با بیان اینکه امروزه مرغ‌ها در شرایط مناسبی نگهداری می‌شوند، اظهار کرد: انجام کار‌های دقیق در خصوص تغذیه دائم، دمای مناسب محیط و تحرک کم باعث شده مرغ‌ها ظرف ۴۰ روز به وزن یک کیلوگرم برسند درحالی‌که ۱۰ سال گذشته این آرزوی تولیدکننده بود .


وی با اشاره به اینکه امروزه با کاهش تلفات در مرغداری‌ها روبرو هستیم، تصریح کرد: مرغداران نیازی به استفاده از هورمون ندارند و اینکه گفته می‌شود طعم مرغ‌ها با گذشته فرق کرده است به این دلیل است که شرایط تغذیه‌ای و نگهداری مرغ‌ها تغییر کرده درحالی‌که درگذشته طیور با غذا‌های معمولی پرورش داده می‌شدند .

مکاری با تأکید بااینکه اینکه در سال‌های گذشته چیزی به‌عنوان مصرف هورمون در گوشت‌ها یافت نشده است، افزود: ۳ مؤلفه در نظارت وجود دارد به‌طوری‌که نظارت بر فضا‌های تولید دام و طیور، نظارت توسط مسئولان فنی در فضا‌های پرورش دام و طیور، بازرسی از طریق بازرسان از مراکز تولید نگهداری عرضه و فرآوری از مؤلفه‌های نظارت است .


معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان همدان ادامه داد: علاوه بر مباحث شیمیایی و آنتی‌بیوتیک‌ها؛ مقدار فلزات سنگین در استان همدان نمونه‌برداری شده و بر اساس آزمایشات واحد‌های مشکل‌دار مشخص می‌شود .

دورریز مرغ در کشتارگاه‌های همدان
۰.۶۵ درصد است

وی بابیان اینکه به دنبال این هستیم که دام و طیور بیمار نباشند، تأکید کرد: سال ۹۷ نزدیک به ۱۵۳ هزار رأس شامل ۲۰ هزار گاو و بیش از ۱۳ میلیون قطعه طیور در کشتارگاه‌ها کشتار شدند که از مجموع آن‌ها بیش از ۷۹ تن وزن لاشه کامل در کشتارگاه‌های استان ضبط شده است .


مکاری با اشاره به اینکه در ۸ ماهه سال گذشته ۵۱۲ تن گوشت در کشتارگاه‌ها و مراکز عرضه استان ضبط‌شده است، یادآور شد: در کشتارگاه‌های دام ۹ درصد و در طیور ۰.۶۵ درصد دور ریخته می‌شود .


وی بابیان اینکه از ۱۳ میلیون قطعه طیور کشتار شده در استان ۸۶ هزار و ۶۸۳ قطعه دور ریخته شده است، تصریح کرد: بیماری، شرایط نازل کیفی، شکستگی در نقل‌وانتقال از دلایل دورریز دام و طیور است .


معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان همدان با تأکید بااینکه هرچه نظارت در دوره تولید افزایش یابد دورریز کمتر خواهد شد، افزود: در سال ۹۷ بیش از ۱۱۳ هزار بازدید از مراکز تولید، توزیع و فرآوری صورت گرفته است .


همدان تنها استان واکسیناسیون کننده دام عشایر است

مکاری بابیان اینکه بیش از ۳۶۳ تن فرآورده دامی معدوم شده است، گفت: مشکل این است که محصول از کشتارگاه با شرایط لازم و بسته‌بندی تولیدشده است، اما به دلیل عدم رعایت نکات لازم در حمل و عرضه دچار فساد می‌شوند بنابراین دامپزشکی در بازدید‌های خود اقدام به معدوم‌سازی می‌کنند .


وی ادامه داد: ۱۲۵ مورد پلمب در استان همدان صورت گرفت و ۶۱۵ واحد متخلف به مراجع قضایی معرفی‌شده است .


وی بابیان اینکه بیش از ۸ میلیون نوبت واکسیناسیون دام و طیور در استان انجام‌گرفته است، خاطرنشان کرد: استان همدان تنها استانی است که دام‌های عشایر را در مناطق قشلاقی واکسیناسیون می‌کند .


مکاری با اشاره به اینکه در استان همدان واکسیناسیون تب برفکی ۲۰۶ درصد و آبله گوسفندی ۱۱۰ درصد از هدف‌گذاری محقق شده است افزود: در کنترل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان استان همدان به‌شدت خوب عمل کرد .


تمام کشتارگاه‌های استان به پیش سرد مجهز هستند

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان همدان بابیان اینکه در استان همدان سالانه ۲۵ میلیون قطعه پرنده تولید می‌شود، عنوان کرد: بیش از ۱۳ میلیون قطعه پرنده در استان کشتار می‌شود که میزان ۰.۶۵ درصد حذف می‌شود و این عدد در کشتارگاه‌های دام ۹ درصد حذف می‌شود .


وی با اشاره به اینکه در تمام مرغداری‌های استان مسئول فنی دامپزشکی وجود دارد، افزود: در استان همدان برخلاف سایر استان‌ها چیزی به عنوان کشتارغیرمجاز نداریم .

مکاری با بیان اینکه در استان همدان کشتارگاه سنتی دام وجود ندارد وهرآنچه بوده تعطیل شده است، تصریح کرد: تمام کشتارگاه‌های استان به پیش سرد مجهز هستند که در خیلی از استان‌ها آرزو است و همدان تنها استانی است که آلایش دامی به‌صورت بسته‌بندی عرضه می‌شود .

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۹
0
1
پیشرفت های چشمگیر جهانی مرتبط با اصلاحات ژنتیکی در طیور , پرورش صنعتی ، تحقیقات و تغییرات موثر در تغذیه طیور در پایین آوردن طول پرورش این پرنده ، واکسیناسیون های بموقع، ،همه و همه موجبات رشد سریع مرغان را سبب گردیده است . موضوع استفاده از هورمون که دروغی مطلق میباشد سال هاست افکار مردم را بخود معطوف کرده است .
لازم میدانم این مورد از طریق رسانه ها ، صدا و سیما اطلاع رسانی های بیشتر و علمی تری از سوی متخصصین دامپزشکی و دیگر دست اندر کاران انجام گیرد. بنظر میرسد ، عده ای مسئله واکسیناسیون گله های طیور را ،هورمون میپندارند.
دکتر متخصص پرندگان
|
France
|
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
0
1
واقعا جای تاسف دارد که با این همه پیشرفت در دنیا، و با وجود مطالب علمی بسیار، هنوز بسیاری از مردم ما، با ساده لوحی تمام، گمان میکنند که از هورمون خاصی برای بالا بردن سرعت رشد جوجه ها استفاده می شود. تا کی در گمراهی سپری کنند. خدا می داند.

از حکیم مهر، به علت افزایش سطح آگاهی مردم و بیان واقعیت ها کمال تشکر را دارم.
نظر شما
ادامه