کد خبر: ۴۹۲۳۱

 


باستان‌شناسان از کشف تصاویر حکاکی‌شده حیوانات با قدمتی مربوط به دوران نوسنگی در صحرای شرقی «آسوان» مصر خبر دادند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «مصطفی وزیری» دبیر شورای عالی آثار باستانی مصر از کشف هزاران تصاویر حکاکی‌شده برروی تخته‌سنگ‌های صحرای شرقی شهر باستانی «‌آسوان» خبر داد. تصاویر حک‌شده بر روی این تخته سنگ‌ها اغلب شامل تصاویر حیواناتی است که هزاران سال پیش در این منطقه زندگی می‌کردند. از جمله سنگ‌نگاره‌های مربوط به تصاویر حیوانات می‌توان به تصاویر زرافه، فیل و کروکودیل اشاره کرد.  

بر روی دیگر تخته‌سنگ‌های کشف‌شده، تصویر شهر کوچکی همراه با نشان‌های سلطنتی مصر باستان همچون «‌حوروس» به چشم می‌خورد.

تصاویر حکاکی‌شده از قدیمی‌ترین تصاویر سلطنتی کشف‌شده هستند که به دوران نوسنگی،‌ حدود ۴۰۰۰ سال پیش بازمی‌گردند.

کشف سنگ‌نگاره‌های حیوانات در کنار سنگ‌نگاره‌هایی که نمادهای سلطنتی را به تصویر می‌کشند نشان‌دهنده جایگاه بالای حیوانات در مصر باستان است. آنان حیوانات را موجودات حقیری نمی‌پنداشتند بلکه از نظر بسیاری از فراعنه حیوانات نیرویی ماورایی داشتند. فراعنه قدرتمند مصر از حیوانات به عنوان سمبل قدرت و ارزش بخشیدن به حکومت خود استفاده می‌کردند.

در نتیجه حیوانات در مصر باستان از جایگاه و ارزش بالایی برخوردار بودند و نمادی از خدایان معابد مصریان باستان محسوب می‌شدند، به همین دلیل بود که کشتن برخی حیوانات در مصر باستان ممنوع بود. برای مثال «باستت» ایزدبانوی مصریان باستان به عنوان یک گربه مجسم می‌شد.

این درحالی است که بسیاری از مجسمه‌های ارزشمند مصر باستان به شکل حیوانات ساخته شده و در سال‌های اخیر حیوانات مومیایی‌شده بسیاری نیز کشف شده است. تعداد بسیار زیادی از سنگ‌نگاره‌های کشف‌شده در این صحرا شامل تصاویر کروکودیل است. این موجودات از اهمیت بسیاری برخوردار بودند و طبق اسناد موجود این حیوانات در مصر باستان مقدس محسوب می‌شدند. کروکودیل‌ها نماد ایزد جهان زیرزمینی «ازیریس» بودند.

 


نظر شما
ادامه